فهرست مطالب
ربات ترافیکی انساننمای هانگشینگ با هوش مصنوعی پیشرفته در هانگژو آغاز به کار کرده، تخلفات را رصد میکند و با دادههای زنده عملکرد خود را بهبود میبخشد.
به گزارش سرویس رباتیک تکناک، ربات ترافیکی انساننمای جدیدی در هانگژو، مرکز فناوری چین، وارد خیابانها شده و فصل تازهای در مدیریت شهری گشوده است. این ربات که «هانگشینگ شماره ۱» نام دارد، با ارتفاع ۱/۸ متر در تقاطع پرتردد بینشنگ و چانگه قرار گرفته و وظیفه هدایت ترافیک، شناسایی تخلفات و هشدارهای صوتی مودبانه را بر عهده دارد.
در شهری با جمعیتی نزدیک به ۱۲ میلیون نفر و ترافیک سنگین موتورسیکلتها و خودروها، مدیریت جریان تردد همواره چالشی جدی بوده است. ظاهر غیرمعمول ربات و نقش فعال آن توجه و بحثهای فراوانی را میان شهروندان برانگیخته است. همزمان، شرکت UBTech Robotics نیز در نوامبر قراردادی برای استقرار رباتهای انساننما در مرز ویتنام امضا کرده و تلاش چین برای گسترش رباتهای عمومی را تقویت کرده است.
01
از 02ربات ترافیکی به خیابانها نظم میدهد
هانگژو آزمایش ربات ترافیکی را آغاز کرده و حضور آن جلوهای آیندهگرایانه به خیابانهای پرتردد منطقه بینجیانگ داده است. ربات انساننمای «هانگشینگ شماره ۱» که توسط واحد تاکتیکی پلیس راهور هانگژو ساخته شده، از اول دسامبر در تقاطع بینشنگ فعالیت آزمایشی خود را شروع کرده است.
این ربات با قد ۱/۸ متر و مجهز به مجموعهای از دوربینها، حسگرها و حرکات دست، برای پشتیبانی از ماموران انسانی در ساعات اوج تردد طراحی شده و حرکات آن بر اساس فرمانهای استاندارد پلیس بازسازی شده است. همچنین میتواند سوت دیجیتال را فعال کرده و دستورات خود را با چراغهای راهنمایی هماهنگ کند.
حتما بخوانید: گوگل ابزارهایی برای تحلیل زیرساختها و ترافیک در اختیار شهرها قرار میدهد
بیشتر بخوانید: این ربات چینی مجرمان را دستگیر می کند!
بر اساس گزارشها، این ربات ترافیکی تنها نقش راهنما را ایفا نمیکند، بلکه تخلفات را نیز بهصورت لحظهای پایش میکند؛ از جمله عبور بدون کلاه ایمنی، رد شدن از خط ایست و عبور عابر ممنوع. در صورت مشاهده تخلف، پیام صوتی آرام و از پیش ضبطشدهای برای اصلاح رفتار صادر میکند. سیستم باتری تعویضپذیر آن امکان فعالیت حدود ۶ تا ۸ ساعت را فراهم میکند و ربات پس از پایان شیفت، بهطور خودکار به ایستگاه شارژ بازمیگردد.
02
از 02آینده ترافیک شهری
هانگشینگ شماره ۱ تحت یک سامانه نرمافزاری یکپارچه فعالیت میکند که به طور پیوسته محیط اطراف را پایش میکند. تصاویر زنده دوربینها به مدل هوش مصنوعی منتقل میشود و این الگوریتم میتواند تخلفاتی مانند عبور از خط ایست، رد شدن از چراغ قرمز یا ورود دوچرخهسواران به مسیرهای خطرناک را شناسایی کند. پس از ثبت تخلف، دادهها به پایگاه اطلاعاتی پلیس ارسال میشود و در مراحل اولیه استقرار، یک مامور انسانی در کنار ربات حضور دارد تا در صورت ناکارآمدی هشدارهای صوتی وارد عمل شود.
به گفته کارکنان راهور، توانایی تصمیمگیری ربات ترافیکی با گذشت زمان بهبود مییابد؛ مهندسان با بازبینی تصاویر ساعات پرتردد، دقت سیستم را بالا میبرند و خطاهای اولیه را کاهش میدهند. اتصال ربات به پلتفرم «City Brain» هانگژو امکان واکنشهای پیشبینانه را فراهم میکند، از جمله ارسال هشدار یا تغییر رفتار هنگام بروز اختلال در چراغها.
تمام اجزای ربات، از بدنه ضدآب گرفته تا سیستم حرکتی و خروجی صوتی چندزبانه، مخصوص این وظیفه طراحی شده است. مسئولان میگویند ربات با استفاده از دادههای واقعی تقاطع، بهطور مداوم تواناییهای خود را ارتقا میدهد و بهروزرسانیهای آینده ممکن است شامل ادغام مدلهای زبانی بزرگ باشد تا ربات بتواند به سؤالات پاسخ دهد، مسیر راهنما ارائه کند یا در آموزش ایمنی عمومی مشارکت داشته باشد.

















