چین با توسعه موتور هایپرسونیک ODE به سرعت عملیاتی ۱۶ ماخ دست یافت. این فناوری نوین به ارتش چین امکان میدهد تا مجموعهای از سلاحها و پهپادهای پیشرفته را با هزینهای کمتر توسعه دهد.
به گزارش تکناک، چین به تازگی از یک پیشرفت بزرگ در حوزه پروازهای هایپرسونیک خبر داده است. این کشور موفق به توسعه موتوری با نام “انبساط اشتعال مایل” (ODE) شده که در آزمایشها توانسته به سرعت عملیاتی ۱۶ ماخ دست یابد.
این موتور با استفاده از سوخت معمولی نفت سفید (RP-3) کار میکند و عملکرد خود را در مجموعهای از آزمایشها در تونل شوک JF-12 پکن به نمایش گذاشته است.
شبیهسازی شرایط هایپرسونیک
تونل شوک JF-12 یکی از بزرگترین و پیشرفتهترین تونلهای شوک در جهان است که قادر به شبیهسازی شرایط واقعی پروازهای هایپرسونیک میباشد. این تونل تحت نظر موسسه مکانیکهای آکادمی علوم چین (CAS) قرار دارد و در آزمایشهای اخیر، دانشمندان توانستند امواج اشتعال مایل پایدار را با استفاده از سوخت جت RP-3 به دست آورند.
نتایج کلیدی آزمایشها
- سرعت عملیاتی: بین ۶ ماخ تا ۱۶ ماخ (سرعت ۱۶ماخ معادل تقریباً ۱۲۲۷۶ مایل در ساعت یا ۱۹۷۵۶ کیلومتر در ساعت است)
- نرخ احتراق: ۱۰۰۰ برابر سریعتر از موتورهای اسکرمجت معمولی
- مدت زمان آزمایش: ۵۰ میلیثانیه (به دلیل محدودیتهای توان تونل شوک)
- مسافت حفظ سرعت: سرعت ۹ ماخ برای حدود ۴۹۲ فوت (۱۵۰ متر) حفظ شد
ویژگیهای منحصر به فرد موتور ODE
۱.کاهش اندازه محفظه احتراق: نسخه جدید موتور ODE دارای محفظه احتراقی است که ۸۵ درصد کوتاهتر از موتورهای اسکرمجت معمولی است. این ویژگی به کاهش وزن هواپیما و افزایش برد پروازی کمک میکند.
۲. استفاده از امواج شوک برای تقویت احتراق: موتور ODE از امواج شوک به عنوان یک عامل تقویتی برای احتراق استفاده میکند. این موضوع برخلاف موتورهای اسکرمجت سنتی است که در سرعتهای بسیار بالا با خطر خاموش شدن شعله مواجه میشوند.
۳. برآمدگی ۵ میلیمتری در محفظه احتراق: دانشمندان یک برآمدگی ۵ میلیمتری روی دیواره محفظه احتراق ODE قرار دادند که به تحریک انفجار خودجوش و سوختن با امواج شوک کمک میکند. این نوآوری باعث افزایش نیروی رانش در سرعتهای بالا شده است.

فناوریهای پیشرفته در سوخترسانی
برای غلبه بر تأخیرهای طولانی در جرقهزنی که معمولاً با سوخت RP-3 همراه است، دانشمندان روشی جدید را آزمایش کردند:
- فشردهسازی سوخت: سوخت RP-3 تا دمای ۶۳۸۰ درجه فارنهایت (۳۵۲۷ درجه سانتیگراد) فشرده شد.
- ساختارهای بالهمانند: برای افزایش سرعت پراکندگی سوخت استفاده شدند.
اهداف استراتژیک چین
این موفقیت میتواند گام بزرگی در جهت تحقق رویای چین برای داشتن یک هواپیما با سرعت ۱۶ ماخ تا سال ۲۰۳۰ باشد. همچنین، این فناوری به ارتش چین کمک میکند تا مجموعهای از سلاحها، موشکهای هایپرسونیک و پهپادها با هزینه کم توسعه دهد.
پیشینه پیشرفتهای چین
در سال ۲۰۲۳، دانشمندان چینی اعلام کردند که یک موتور هواییهایپرسونیک قدرتمندتر از همه موتورهای موجود را توسعه دادهاند که قادر است به سرعت ۱۶ ماخ برسد. این موتور میتواند یک هواپیما را به ارتفاعات ۳۰ کیلومتری برده و با سرعت ۱۶ ماخ به پرواز درآورد.
رقابت جهانی در فناوری هایپرسونیک
در حالی که چین به پیشرفتهای چشمگیری در فناوری هایپرسونیک دست یافته است، با رقبای قدرتمندی مانند روسیه و ایالات متحده مواجه است. این کشورها نیز در حال توسعه سلاحها و هواپیماهای پیشرفته هایپرسونیک هستند. با این حال، چین با سرعت قابل توجهی در حال پیشرفت است و ممکن است به زودی شگفتیهای جدیدی در این حوزه ارائه دهد.
موتور ODE و آزمایشهای موفق آن در تونل شوک JF-12، نشاندهنده توانایی فنی بالای چین در حوزه فناوریهای هایپرسونیک است. این پیشرفت نه تنها برتری استراتژیک چین را تقویت میکند، بلکه میتواند تغییرات اساسی در صنایع هوافضا و دفاع جهانی ایجاد کند.