فهرست مطالب
چین یک مدرسه منحصربهفرد تاسیس کرده است تا رباتهای انساننما را برای مجموعهای گسترده از وظایف مانند فعالیتهای صنعتی در کارخانهها، کمکهای خانگی و خدمات در فضاهای عمومی آماده کند.
به گزارش سرویس رباتیک تکناک، مرکز آموزش داده رباتهای انساننما فاز دوم پکن در منطقه شیجینشان قرار دارد و در دو طبقه، خطوط تولید واقعی و محیطهای زندگی روزمره را شبیهسازی میکند. در این مرکز، رباتها انواع فعالیتهای روزمره از جمله دستهبندی سیمها، جمعآوری بستهها، آشپزی و حتی سازماندهی اتاق خواب را تمرین میکنند، که هم محیط صنعتی و هم خانگی را منعکس مینماید. هر واحد آموزشی، که «سلول» نامیده میشود، ماژولار و قابل تغییر است تا مربیان بتوانند سناریوها را به سرعت مطابق نیازهای عملیاتی مختلف بازسازی و تنظیم کنند.
حتما بخوانید: تولید انبوه ربات انساننمای H1 در چین آغاز شد + ویدیو
تمرینهای این مدرسه روی رباتهای انساننمای Kuafu متمرکز است، رباتی با قد پنج فوت و پنج اینچ که نام آن از یکی از شخصیتهای افسانهای چینی گرفته شده است. این مدل که توسط شرکت Leju Robotics در شنژن توسعه یافته، به عنوان نخستین ربات انساننمای حامل مشعل 5G-A در جهان معرفی شده است. ژو کای، مدیر مدرسه بیان کرد که رباتها با همراهی دو مربی انسانی آموزش میبیند. وی تصریح کرد: «همانطور که کودکان برای راه رفتن نیاز به تمرین مکرر دارند، رباتها نیز باید در سناریوهای متنوع آموزش گسترده ببینند تا هوش عملیاتی کسب کنند.»
بیشتر بخوانید: شش ربات انساننمای چینی ستاره کنسرت شدند + ویدیو

برای مطالعه بیشتر: چین به هدف تولید ۵ هزار ربات انساننما در سه سال رسید
این برنامه آموزشی یکی از بزرگترین چالشهای صنعت یعنی کمبود داده را هدف قرار میدهد؛ مشکلی که پیشرفت مدلهای پیشرفته هوش مصنوعی را محدود میکند. ژو تاکید کرد که بدون دسترسی به حجم وسیعی از دادههای استاندارد و واقعی، رباتهای انساننما نمیتوانند مهارتهای خود را بین محیطهای مختلف بهطور موثر تعمیم دهند و این مرکز قصد دارد این مشکل را برطرف کند. پیشبینی میشود که این مرکز سالانه چندین میلیون داده با کیفیت تولید کند و با مراکز مشابه در شهرهای سوجو، جینان، هفی و ژنگژو در ارتباط باشد.
01
از 01فرایند آموزش در مدرسه رباتهای انساننما
ژو تاکید کرد که آموزش رباتها نیازمند زمان و دقت بالا است. در یک محیط شبیهسازی شده خانه هوشمند، دو مربی همزمان ربات را برای بستهبندی محافظتی آموزش میدادند و برای حفظ دقت و یکنواختی، هر چند ساعت جای خود را با یکدیگر عوض میکردند. در این روند، یکی از مربیان ربات را از راه دور هدایت میکرد تا سلفون حبابدار را داخل جعبه قرار دهد و کنترل از راه دور را وارد کند، در حالی که مربی دیگر عملکرد ربات را از طریق ترمینال رایانه نظارت و دادههای عملکرد را ثبت میکرد. رباتها در مرکز میتوانند از بین چهار حوزه اصلی شامل تولید صنعتی، کاربردهای خانه هوشمند، خدمات مراقبت از سالمندان و سناریوهای یکپارچه با 5G یکی را به عنوان رشته تخصصی خود انتخاب کنند، که این حوزهها به ۱۶ رشته تخصصی تقسیم شدهاند. تاکنون، رباتهای آموزشدیده بیش از ۲۰ مهارت عملی از جمله حمل و نقل مواد، بازرسی و تحویل را فرا گرفتهاند و نرخ موفقیت آنها در انجام وظایف بیش از ۹۵ درصد گزارش شده است.
شی ژوانیی، مربی این مدرسه عنوان کرد: «آموزش نیازمند توجه دقیق به جزئیات است.» وی تصریح کرد که برخی وظایف، مانند آموزش ربات برای قرار دادن ماهیتابه روی اجاق، به حدود ۱۲۵۰ بار تکرار نیاز دارد. این مرکز دارای ۱۱۰ کارمند است که بیشتر آنها متولد دهه ۲۰۰۰ هستند. همچنین ژو بیان کرد که چندین ربات انساننمای آموزشدیده هماکنون در نقشهای واقعی به کار گرفته شدهاند؛ برخی در کارخانههای گروه خودروسازی چین FAW برای حمل مواد استفاده میشوند، برخی به عنوان پیک در شرکت دولتی سرمایهگذاری و مدیریت دارایی Shenzhen Capital Group فعالیت میکنند و برخی نیز در بازرسی شبکه برق در China Southern Power Grid Co., Ltd همکاری میکنند.

















