شرکت چینی Space Transportation با آزمایش موتور رمجت انفجاری جدید خود در دستیابی به سرعتهای فراصوت برای سفرهای سریع بینالمللی نزدیکتر شده است.
به گزارش تکناک، این موتور، جندویون یا JinDou400 نام دارد و طبق گزارشی از یک رسانه آنلاین چینی، شرکت هوافضای Space Transportation اعلام کرده که توانسته است به سرعت ۳,۱۰۶ مایل در ساعت (۵,۰۰۰ کیلومتر در ساعت)، یا ۴ ماخ، در ارتفاعاتی با بیش از ۶۵,۶۰۰ فوت (۱۲.۴ مایل) دست یابد.
هدف این شرکت برای آزمایش موتور رمجت انفجاری (Detonation Ramjet)، به پرواز درآوردن هواپیماهایی است که میتوانند مسافران را از پکن به نیویورک تنها در دو ساعت جابهجا کنند.
ماه گذشته نیز محققان چینی یک موتور رمروتور انفجاری معرفی کردند، که ترکیبی از موتور انفجاری چرخشی، کمپرسور روتور و فناوری رمجت میباشد. این موتور توسط تیم دانشگاه تسینگهوا در پکن طراحی شده است.
فهرست مطالب
پیشرفت در موتور رمجت انفجاری
این موتور نوآورانه نیازی به کمپرسورها یا قطعات توربینی ندارد. بلکه برخلاف موتورهای معمولی موشکی یا جت، برای تولید نیروی رانش از امواج شوک ناشی از انفجار احتراق استفاده میکند.
این طراحی باعث بهبود نسبت نیروی رانش به وزن موتور، کاهش هزینهها و سادهتر شدن ساختار آن میشود.
موتور طراحیشده دارای ابعاد کوچکی است، قطر آن کمتر از ۳۰ سانتیمتر و طول آن کمتر از ۳ متر میباشد. با وجود این، میتواند نیروی رانش ۴۰۰ کیلوگرمی تولید کند.
سیستمهای حیاتی مانند: تأمین برق، تأمین سوخت و مکانیسمهای کنترل در طول آزمایش پروازی تأیید شدند و اطلاعات مهمی درباره عملکرد موتور جمعآوری شد. این تأیید پایداری موتور، گامی بزرگ در تکامل آن از نمونه اولیه به محصول نهایی است.
موتور رمروتور انفجاری (RRDE)
موتور رمروتور انفجاری (RRDE) که توسط محققان دانشگاه تسینگهوا توسعه یافته، یک موتور هایپرسونیک است. این موتور ترکیبی از موتور انفجاری چرخشی و کمپرسور روتور میباشد، که از فناوری رمجت الهام گرفته است.
این موتور مشکلاتی مانند: سرعت شروع پایین و نیروی رانش ناپیوسته را برطرف کرده است، که در موتورهای انفجاری معمولی وجود دارد. همچنین نیروی رانش پیوسته و بهرهوری بالاتری را فراهم میکند.
موتور RRDE با استفاده از پرههای مارپیچ درون یک پوشش ثابت، سوخت و هوا را فشرده، مشتعل و گسترش میدهد و امواج شوک را کاهش میدهد تا عملکرد بهتری ارائه کند.
این فناوری میتواند به طور چشمگیری قابلیت سفر سریع و هواپیماهای هایپرسونیک را بهبود بخشد و با تغییر سرعت روتور، در سرعتهای مختلف عمل کند.
امکانسنجی پروازهای مافوق صوت
آزمایشهای اخیر شرکت Space Transportation برای ساخت هواپیمای فراصوت یونگسینگ (Yunxing) انجام شده است. این آزمایشها به عنوان یک نقطه عطف مهم برای این شرکت به شمار میرود.
در اواخر ماه اکتبر، یک آزمایش پروازی از نمونه اولیه جت یونگسینگ انجام شد، که در آن فناوریهای کلیدی مانند: سیستمهای کنترلی، مقاومت در برابر گرما و آیرودینامیک مورد آزمایش قرار گرفتند.
هواپیمای مافوقصوت کنکورد که در سال ۱۹۷۶ وارد خدمت و در ۲۰۰۳ از رده خارج شد، قادر بود در ارتفاع ۶۰,۰۰۰ فوت (۱۸,۳۰۰ متر) پرواز کند و با سرعت دو برابر سرعت صوت حرکت نماید.
در مقابل، جت مافوقصوت یونگسینگ از فناوریهای پیشرفته برای عملکرد بهتر از کنکورد استفاده میکند. این هواپیما میتواند به ارتفاعاتی با بیش از ۲۰,۰۰۰ متر برسد و با سرعت ۴ ماخ پرواز کند. همچنین قادر به فرود و برخاست عمودی است.
در هنگام صعود اولیه، این جت به وسیله یک تقویتکننده که در میانه هوا جدا میشود، انرژی میگیرد و میتواند با سرعتهای مافوق صوت پرواز کند. سپس سرعت خود را به تدریج کاهش میدهد و موتور موشکی مایع آن روشن میشود تا برای فرود عمودی سرعت آن کاهش یابد.
شرکت Space Transportation در حال انجام آزمایشهای متعدد برای بهبود تواناییهای کاهش سرعت و فرود عمودی جت خود میباشد و در تلاش است تا سفرهای هوایی سریع و غیرنظامی را متحول کند.
این شرکت قصد دارد تا سال ۲۰۲۷ هواپیمای مسافربری مافوقصوت خود را با سرعتهایی تا ۴ ماخ به پرواز درآورد و اولین پرواز تجاری حمل و نقل سریع و نقطه به نقطه را تا سال ۲۰۳۰ ارائه دهد.