فهرست مطالب
چین با آزمایش کاروان ریلی بیسیم توانسته است بدون اتصال مکانیکی، قطارهای سنگین را با فاصلهٔ نزدیک هدایت کرده و ظرفیت حملونقل مسیرهای موجود را بهطور چشمگیری افزایش دهد.
به گزارش سرویس فناوری تکناک، چین روز دوشنبه آزمایشی مهم در حوزه فناوری ریلی انجام داد و ثابت کرد که سامانه جدید کنترل بیسیم چگونه میتواند الگوی حرکت قطارهای باری طویل را در سراسر کشور دگرگون کند. این آزمون در راهآهن بائوشن واقع در مغولستان انجام شد و برای نخستینبار، چند قطار باری فوقسنگین بدون اتکا به کوپلرهای فیزیکی در قالب یک کاروان واحد به هم پیوستند.
برای مطالعه بیشتر: ریل های با فناوری خودترمیم در خدمت ایمنی قطارها
01
از 03روشی جدید برای جابهجا کردن محمولههای فوقسنگین
رویکردی جدید برای حمل محمولههای فوقسنگین در چین آزمایش شد؛ هفت قطار باری در قالب یک کاروان واحد به حرکت درآمدند و در مجموع ۳۸٬۵۸۰ تن بار(بیش از سه برابر وزن برج ایفل، به روایت رسانههای دولتی) را جابهجا کردند.
هر قطار حدود ۵٬۵۱۲ تن بار حمل میکرد و تمام فاصلهگذاری میان قطارها تنها از طریق سیگنالهای بیسیم مدیریت میشد. این سامانه کنترل، که توسط شرکت China Shenhua Energy توسعه یافته، برای همزمانسازی شتابگیری و ترمز در تمام قطارها طراحی شده تا کاروان بدون استفاده از کوپلرهای مکانیکی نیز ایمن عمل کند. شبکه دولتی CCTV گزارش داد که بهکارگیری این فناوری، فاصله ترمزگیری لازم میان قطارهای باری سنگین را بهطور چشمگیری کاهش و کارایی حرکت کاروان را افزایش داده است.
02
از 03چرا چین بهدنبال کاروان ریلی بیسیم است؟
این کشور طی دههها ظرفیت جابهجایی بار با راهآهن را بهشکل مداوم گسترش داده و بنا بر آمار چاینا دیلی، در سهماهه نخست سال جاری بیش از ۳.۳۱ میلیارد تن کالا را از این مسیر منتقل کرده است. همزمان، شبکه ریلی چین پیوندهای خود را با اروپا و آسیا تقویت کرده و خطوط اکسپرس راهآهن چین اکنون به دهها مقصد بینالمللی وصل میشوند و حملونقل محمولهها را در مسیرهای طولانی ممکن میسازند.
اما توسعه خطوط جدید برای پاسخ به تقاضای فزاینده، هزینهای سنگین بر دوش دولت میگذارد. پژوهشی که دو سال پیش در مجله Mathematics منتشر شد، نشان میداد گزینههایی مانند افزایش طول قطارها یا کاهش فاصله زمانی میان آنها میتواند صرفهجویی قابلتوجهی ایجاد کند. کاروان ریلی بیسیم دقیقا در راستای همین رویکرد قرار میگیرد و با امکان بهرهبرداری ایمن از تعداد بیشتری قطار بر روی خطوط موجود، کارایی شبکه را بدون نیاز به توسعه زیرساختهای پرهزینه ارتقا میدهد.
03
از 03سامانه هدایت بیسیم چگونه فعالیت میکند؟
حتما بخوانید: چین رکورد سریعترین قطار جهان را جابهجا کرد

بیشتر بخوانید: رونمایی از قطار سریعالسیر E10 Shinkansen ژاپن با الهام از شکوفههای گیلاس
در آزمایش روز دوشنبه، قطارها با سامانهای حرکت کردند که تمام فرایند هدایت آن بر پایه ارتباطات بیسیم طراحی شده بود. رسانههای رسمی گزارش دادند این سیستم سرعت نسبی و فاصله میان قطارها را بهطور لحظهای مدیریت میکرد و امکان واکنش سریع به هر تغییر در حرکت را فراهم میساخت. بدین ترتیب، قطارها بدون نیاز به اتصالهای فیزیکی قادر بودند شتابگیری، ترمز و حفظ آرایش کاروان را بهصورت هماهنگ انجام دهند.
در حملونقل ریلی سنتی، بهدلیل وزن زیاد و سرعت بالای قطارهای باری، فاصلههای طولانی میان آنها اجتنابناپذیر است، چرا که مسیر ترمز طولانیتر میشود. سیستم اتصال مجازی که در چین مورد آزمایش قرار گرفت، با امکان تطبیق آنی قطارها با تغییرات سرعت، میتواند این فاصلهها را کاهش دهد. رویکرد کاروان ریلی بیسیم ظرفیت مسیرهای موجود را ارتقا میبخشد و امکان عبور تعداد بیشتری قطار را بدون نیاز به احداث خطوط جدید یا بهرهگیری از واگنهای فوقسنگین فراهم میکند.
راهی بهسوی سیستمهای ریلی پیشرفتهتر با کاروان ریلی بیسیم
شرکت China Shenhua Energy، بازوی اصلی گروه CHN Energy، از مدتها پیش در پی تحقق این فناوری بوده است. این مجموعه اوایل سال جاری دو کاروان ریلی سبکتر را نیز بهعنوان بخشی از روند توسعه سامانه آزمود. CHN Energy توضیح داد که فناوری جدید با اتکا بر ارتباطات قطار با زمین و قطار با قطار، از یک الگوی کنترلی دوبعدی بهره میگیرد که همزمان سرعت نسبی و فاصله مطلق را پایش میکند و امکان حرکت کاروانها در آرایشی فشرده را فراهم میسازد.
این شرکت همچنین تاکید کرد که سامانه تازه میتواند ظرفیت عبور ایستگاهها را افزایش دهد و تعداد قطارهای ورودی و خروجی را ارتقا بخشد.CHN Energy در ادامه اعلام کرد این دستاورد، چین را به نخستین کشوری بدل کرده است که بهطور کامل بر سامانههای کنترل کاروانهای قطاری مسلط شده است.

















