مجموعهای از تصاویر در تاریخ ۱۴ مرداد، در فورومهای هوانوردی و شبکههای اجتماعی چین منتشر شد که بهنظر میرسد یک جت جنگنده رادارگریز ناشناس و بدون دم عمودی را در حال آزمایش پروازی به نمایش میگذارد.
به گزارش تکناک، این تصاویر که بهسرعت دستبهدست شدند، گمانهزنیها دربارهی جهش چین در توسعهی نسل آیندهی هواپیماهای نظامی را بار دیگر زنده کردند.به نظر میرسد این جت جدید در کنار دو پروژه دیگر با نامهای احتمالی J-36 و J-50 در حال توسعه باشد و بخشی از راهبرد گسترده پکن برای افزایش توانمندیهای هوایی در حوزه سیستمهای سرنشیندار و بدونسرنشین باشد.



تصاویر منتشرشده یک هواگرد با طراحی کاملاً رادارگریز را نشان میدهند: دماغهای نوکتیز که بهصورت یکپارچه با بالهای دلتا ادغام شده، ورودیهای دوقلو برای موتور و فقدان کامل دم عمودی. چنین ویژگیهایی معمولاً در طراحی هواپیماهای نسل ششم و با قابلیت پنهانکاری بالا دیده میشود.
در هیچکدام از این تصاویر، مکان یا زمان ثبت آنها مشخص نیست. کیفیت و زوایای تصاویر، مطابق با الگوهای تاریخی نشت اولیهی اطلاعات از پروژههای هواگرد نظامی پیشرفتهی چین است؛ روندی که سابقهی آن به سالهای گذشته بازمیگردد.
هیچیک از تصاویر جزئیاتی از بخش بالایی بدنهی جلویی ارائه نمیدهند تا وجود یا عدم وجود کابین خلبان مشخص شود. با این حال، ویژگیهایی در این طراحی وجود دارند که احتمال بزرگبودن هواگرد را مطرح میکنند؛ چه سرنشیندار باشد و چه نه.
هواگرد در تصاویر با ارابه فرود سهچرخ و چرخ دماغه دوتایی در حال پرواز دیده میشود؛ ویژگیهایی که معمولاً در هواپیماهای سنگینوزن یا مدلهای ناونشین دیده میشوند. نصب یک کاوشگر دادههای هوا در جلوی بدنه نیز احتمال قرار داشتن این نمونه در مراحل اولیه آزمایشهای پروازی را تقویت میکند.
ابعاد بدنه و تناسبات کلی این هواگرد نشان میدهد که احتمالاً با یک پهپاد کوچک روبهرو نیستیم. تحلیلگران میگویند این پرنده میتواند یا یک جنگندهی نسل ششم سرنشیندار توسعهیافته توسط شرکت Chengdu باشد که رقیب مستقیم پروژه J-50 ساخت شرکت Shenyang محسوب میشود، یا یک پهپاد رزمی پیشرفته با قابلیتهای هوش مصنوعی و عملکرد «بال وفادار» که همراهی با جنگندههای سرنشیندار را برعهده میگیرد.

در حالی که طراحی کلی این هواگرد شباهتهایی با پروژههای J-36 و J-50 دارد، اما شکل آیرودینامیکی آن، از جمله ساختار بدون دم و ورودیهای هوا، ویژگیهایی منحصربهفرد دارند. به باور کارشناسان، طراحی این پرنده بهگونهای است که آن را برای مأموریتهای بلندمدت و با ظرفیت بالای سوخت یا محموله مناسب میسازد.
چین پیشتر از دو پلتفرم نسل جدید رادارگریز رونمایی کرده بود: جنگندهی سنگین J‑36 ساخت شرکت Chengdu و جنگندهی متوسط J‑50 محصول شرکت Shenyang. اکنون با ظهور این نمونه سوم، مشخص میشود که پکن راهبرد توسعه همزمان چندین پلتفرم سرنشیندار و بدونسرنشین را در پیش گرفته است تا در برابر برتری هوایی ایالات متحده، جایگاه خود را تقویت کند.

در حال حاضر، هیچ تأیید یا واکنش رسمی از سوی دولت چین یا شرکتهای سازنده نسبت به این تصاویر منتشر نشده است. با این حال، نماهای هوایی و جانبی لو رفته، شباهت زیادی به تصاویر اولیه دیگر پروژههای پنهانی چین دارند.
یکی از ابهامبرانگیزترین نکات در تصاویر، نبود کابین پروازی آشکار در بدنه است. این موضوع شناسایی سرنشیندار یا بدونسرنشین بودن هواگرد را دشوار کرده و آن را به یکی از مرموزترین و ناشناختهترین پروژههای رادارگریز حال حاضر چین تبدیل میکند.
با ادامه روند افشای اطلاعات غیررسمی و رشد سریع فناوریهای هوایی در چین، کارشناسان معتقدند که در آیندهای نهچندان دور، شاهد رقابت تنگاتنگتری میان پکن و واشنگتن در عرصه برتری هوایی خواهیم بود.