پس از درخشش Clair Obscur: Expedition 33 در The Game Awards، مشخص شد این بازی با وجود کسب ۹ جایزه، از هوش مصنوعی مولد به صورت محدود استفاده کرده است.
به گزارش سرویس خبری بازی و سرگرمی تکناک، برخی از مخاطبان مراسم The Game Awards هنگام تماشای تریلرها بهدنبال هر نشانهای از استفاده از هوش مصنوعی مولد بودند. با این حال، حتی بازی Clair Obscur: Expedition 33 که موفق به کسب ۹ جایزه شد نیز به شکلی از ابزارهای هوش مصنوعی استفاده کرده است. یک مصاحبه قدیمی با تهیهکننده این بازی حالا جزئیات بیشتری از نحوه بهرهبرداری استودیوی Sandfall از این فناوری را روشن میکند.
شواهدی مبنی بر استفاده Clair Obscur: Expedition 33 از هوش مصنوعی مولد از پیش وجود داشت، اما استودیو تاکنون توضیح شفافی درباره میزان اتکای خود به این ابزارها ارائه نکرده بود. پس از درخشش این بازی در The Game Awards، برخی از طرفداران برای نخستین بار به مصاحبهای اشارهنشده توجه کردند. فرانسوا موریس، تهیهکننده بازی، در گفتوگو با مجله El País اعلام کرده بود که Clair Obscur «از مقداری هوش مصنوعی استفاده میکند، اما نه زیاد».
ژن پارک این اظهارات را در شبکههای اجتماعی منتشر کرد و بار دیگر بحث پیرامون این فناوری را شعلهور ساخت. موریس همچنین توضیح داده بود که پیشرفتهای اخیر به استودیو امکان داده است «کارهایی انجام دهد که تا مدت کوتاهی پیش غیرقابل تصور بود».
اندکی پس از اعلام تاریخ انتشار Clair Obscur: Expedition 33، بازیکنان متوجه شدند که بازی در زمان عرضه از تصاویر موقت تولیدشده با هوش مصنوعی استفاده میکرده است. توسعهدهندگان معمولا پیش از آماده شدن فایلهای نهایی توسط هنرمندان، از چنین آثار موقتی بهره میبرند. این پوسترها بهسرعت جایگزین شدند، اما همین موضوع باعث گمانهزنیهایی شد درباره اینکه Sandfall در چه بخشهای دیگری ممکن است از ابزارهای هوش مصنوعی مولد استفاده کرده باشد.


اظهارات موریس نشان میدهد که نقش هوش مصنوعی در این پروژه محدود بوده است. منتقدان نیز تاکنون نکته مشکوکی در طراحی شخصیتها یا صداپیشگیها پیدا نکردهاند؛ بخشهایی که در نقدها مورد تحسین قرار گرفتهاند. با این حال، پس از کسب عنوان بازی سال، توجهها به این اثر بیش از هر زمان دیگری افزایش یافته است.
به نوشته نوتبوک چک، واکنشها به این موضوع متفاوت بوده است. برخی واکنشهای افراطی حتی خواستار حذف Clair Obscur از رقابتها شدهاند. در مقابل، گروهی دیگر از بازیکنان بر این باورند که چنین فناوریهایی میتوانند به استودیوهای کوچک کمک کنند تا در برابر عناوین پرهزینه رقابت کنند. بودجه کمتر از ۱۰ میلیون دلاری Sandfall در مقایسه با نقشآفرینیهای AAA مانند بازسازیهای Final Fantasy 7 بسیار ناچیز به نظر میرسد.
این بحث درباره هوش مصنوعی به این زودیها پایان نخواهد یافت. بهطور کنایهآمیز، طبق گزارشی از GamesRadar، صداپیشه شخصیت مائل استفاده روزافزون از هوش مصنوعی مولد را محکوم کرده است. با وجود هشدارهای جنیفر انگلیش، ناشران بزرگی مانند کپکام چندان نگران نیستند. بازیهای Resident Evil میتوانند از Imagen برای تولید اشیای پسزمینه استفاده کنند و بدین ترتیب در زمان هنرمندان صرفهجویی شود. استودیوی Larian، سازنده Baldur’s Gate 3، نیز بهدلیل اعلام تصمیم خود برای استفاده از هوش مصنوعی بهمنظور ایدهپردازی برای مجموعه Divinity مورد انتقاد قرار گرفت.
با این حال، بعید است که بیشتر بازیها در آینده نزدیک بهطور کامل به داراییهای تولیدشده توسط ماشین متکی شوند. با این وجود، منتقدان نگراناند که همزمان با تحسین Clair Obscur در صنعت بازی، برخی استودیوها دیگر تمایلی به حفظ نقش خالقان انسانی نداشته باشند.

















