طبق یک نظرسنجی جدید، ۵۰٪ از دانشجویان میگویند یادگیری کار با هوش مصنوعی مهمترین مهارتی است که در دانشگاه کسب میکنند.
به گزارش تکناک، نیمی از دانشجویان معتقدند که یادگیری مهارتهای هوش مصنوعی از آموزشهای سنتی دانشگاهی مهمتر است. بر اساس یک نظرسنجی جدید از ۲۰۰۰ دانشجو، فناوری هوش مصنوعی اکنون بخشی جداییناپذیر از زندگی تحصیلی و روزمره دانشجویان شده، در حالی که بسیاری از دانشگاهها هنوز راهی برای هماهنگی با این تغییر پیدا نکردهاند.
فهرست مطالب
دنیای دانشجویی با محوریت هوش مصنوعی
بر اساس نتایج نظرسنجی که توسط شرکت Grammarly و با همکاری مؤسسه Talker Research انجام شده، ۸۷٪ از دانشجویان از هوش مصنوعی در انجام تکالیف درسی و ۹۰٪ در فعالیتهای روزمره شخصی استفاده میکنند.
آنها بهطور متوسط ۱۰ ساعت در هفته را با این ابزارها سپری میکنند؛ نیمی برای درس و نیمی برای امور شخصی.

مهارتهای آیندهنگر
حدود ۶۲٪ از دانشجویان باور دارند یادگیری هوش مصنوعی برای آینده شغلی آنها ضروری است.
در واقع آنها در حال آزمون و خطا نیستند، بلکه خود را برای بازاری آماده میکنند که در آن سواد هوش مصنوعی (AI literacy) در آن عامل موفقیت خواهد بود.
اختلاف نظر در سیاستهای دانشگاهی درباره هوش مصنوعی
اگرچه ۷۳٪ از دانشگاهها اکنون سیاستهایی برای استفاده از هوش مصنوعی دارند، اما این سیاستها در سراسر مؤسسات بسیار متفاوت است. به عنوان مثال:
- ۳۱ درصد میگویند اگر منبع استفاده از هوش مصنوعی بهدرستی ذکر شود، استفاده از آن قابل قبول است
- ۳۰٪ تنها در انجام یک سری وظایف خاص اجازه استفاده میدهند
- ۳۲٪ استفاده از هوش مصنوعی را کاملاً ممنوع کردهاند
حتی در دانشگاههایی که دستورالعملهای استفاده از هوش مصنوعی در آنها واضح میباشد، شکاف میان سیاست و اجرا کاملا مشهود است.
۶۹ درصد از دانشجویان اعلام کردهاند که اساتیدشان قوانین استفاده از هوش مصنوعی را برای آنها توضیح دادهاند. با این حال، تنها ۱۱ درصد از دانشجویان معتقدند که اساتیدشان واقعاً با استفاده از هوش مصنوعی در فرآیند یادگیری موافق هستند. این آمار نشاندهنده شکاف میان آگاهی از قوانین و پذیرش واقعی این فناوری در نظام آموزشی است.
دغدغههای دانشجویان
- ۴۶٪ نگرانند که استفاده از هوش مصنوعی باعث دردسرهای انضباطی شود
- ۱۰٪ تجربه مجازات داشتهاند
- ۵۵٪ احساس میکنند بدون راهنمایی کافی، باید بهتنهایی تصمیم بگیرند که چطور از هوش مصنوعی استفاده کنند
جنی مکسول، مدیر بخش آموزش در Grammarly میگوید: امروزه هوش مصنوعی به ابزاری واقعی تبدیل شده که نقش مهمی در یادگیری، کار و آماده شدن برای آینده دارد.

دانشجویان چگونه از هوش مصنوعی استفاده میکنند؟
دانشجویان از هوش مصنوعی برای تقلب استفاده نمیکنند، بلکه آن را ابزاری برای یادگیری و بهرهوری میدانند. کاربردهای رایج شامل:
- ایدهپردازی و تبادل نظر (۴۹٪)
- بررسی گرامر و املا (۴۲٪)
- درک مفاهیم دشوار درسی (۴۱٪)
- آموزش مفاهیم خارج از درس، مانند مالیات و امور مالی (۳۵٪)
- کمک به ساختاردهی و توسعه ایدهها (۳۴٪)
- ساخت فلشکارت و ابزارهای کمکدرسی (۲۴٪)
کاربردهای غیرآکادمیک هوش مصنوعی برای دانشجویان
- ۲۹٪ از دانشجویان سوالاتی را از هوش مصنوعی میپرسند که از پرسیدن آن از دیگران خجالت میکشند
- ۲۵٪ از هوش مصنوعی مشاوره عمومی زندگی میگیرند
- ۲۵٪ برای رزومهنویسی و ۲۲٪ برای آمادگی مصاحبههای شغلی استفاده میکنند

نگاه دانشجویان به استفاده درست و اخلاقی از هوش مصنوعی
- ۳۷٪ معتقدند استفاده از هوش مصنوعی در تکالیف درسی، در صورت اعلام صحیح، قابل قبول است
- فقط ۲۵٪ آن را معادل تقلب میدانند
- ۲۲٪ نیز باور دارند که همکلاسیهایشان استفاده از هوش مصنوعی را هوشمندانه و کارآمد میدانند
با وجود استفاده گسترده دانشجویان از هوش مصنوعی، فقط ۳۴ درصد آنها مطمئن هستند که میدانند چطور بهشکل اخلاقی از آن در تحصیل استفاده کنند. این موضوع ثابت میکند که دانشجویان به راهنماییهای بیشتر و آموزشهای رسمی در این زمینه نیاز دارند.
آیا دانشگاهها از قافله عقب ماندهاند؟
بیشتر دانشجویان (۷۲٪) میگویند دانشگاهشان از نظر امکانات فنی مشکلی ندارد، اما بین قانونگذاری و آموزش واقعی فناوری فاصله زیادی هست.
در واقع، دانشجویان اغلب خودشان راه استفاده از هوش مصنوعی را یاد میگیرند، در حالی که دانشگاهها بیشتر مشغول تدوین محدودیت هستند.
امروزه هوش مصنوعی به ابزاری مفید برای دانشجویان تبدیل شده است؛ از کمک در نوشتن و ویرایش متن گرفته تا پاسخگویی به سوالات درسی. این فناوری نهتنها یادگیری را آسانتر میکند، بلکه فرصتی برای استادان فراهم میکند تا روشهای تدریس خود را با نیازهای نسل جدید هماهنگ کنند.
آیندهای با محوریت مهارتهای هوش مصنوعی
دادهها نشان میدهند که نسل جدید دانشجویان، هوش مصنوعی را جزئی جداییناپذیر از آینده خود میدانند. آنها منتظر تأیید رسمی نمیمانند؛ بلکه خودشان پیشقدم شدهاند.