شرکت لامبورگینی در حال توسعه نخستین خودروی تمام برقی خود با توان ۲۰۰۰ اسب بخار است که پیش از پایان این دهه به بازار عرضه خواهد شد.
به گزارش تکناک، اولیور بلوم، مدیرعامل گروه فولکسواگن گفته است که این مدل جدید بر اساس کانسپت Lanzador 2+2 GT ساخته میشود و روی پلتفرمی قرار خواهد گرفت که برای برندهای لوکس و عملکردی گروه فولکسواگن طراحی شده است.
فهرست مطالب
پلتفرم مشترک برای خودروهای برقی پیشرفته
اولیور بلوم در نشست رسانهای سالانه گروه فولکسواگن، درباره خودروی برقی لامبورگینی توضیح داد که این مدل از پلتفرم مشترک گروه فولکسواگن برای خودروهای برقی بهره خواهد برد. او تأکید کرد: «این خودرو از مزایای همافزایی بین برندهای گروه فولکسواگن برخوردار خواهد بود.»
او همچنین اعلام کرد که این مدل از پلتفرمی استفاده خواهد کرد که توسعه آن توسط پورشه برای آئودی، بنتلی، لامبورگینی و پورشه در حال انجام است. این پلتفرم امکان ارائه ۲۰۰۰ اسب بخار توان و سیستم ۹۸۰ ولتی را فراهم میکند.
بلوم تصریح کرد: «این تنظیمات به طور خاص برای لامبورگینی طراحی شده است.»
تأکید لامبورگینی بر قدرت و احساس رانندگی
استفان وینکلمان، مدیرعامل لامبورگینی، پیشتر اعلام کرده بود که نخستین خودروی برقی این برند حداقل یک مگاوات توان (۱۳۴۱ اسب بخار) خواهد داشت. او همچنین قدرت خروجی بالا را یکی از ارکان اصلی خودروهای عملکردی برقی دانسته بود. با وجود این، وینکلمان تأکید کرده که احساس رانندگی و تجربه احساسی خودرو از اهمیت بیشتری برخوردار است.
برخورداری از معماری ۹۸۰ ولتی در خودروهای عملکردی آینده گروه فولکسواگن، یک تحول مهم در صنعت خودروهای برقی به حساب میآید. در حال حاضر، بیشتر خودروهای برقی از معماری ۴۰۰ ولتی استفاده میکنند، اما برخی مدلهای جدید به سیستم ۸۰۰ ولتی مجهز شدهاند، که شارژ سریعتر، توان بالاتر و راندمان بیشتر را ممکن میکند.

همچنین برخی خودروسازان چینی مانند Nio ET9 از معماری ۹۰۰ ولتی بهره میبرند. این روند نشان میدهد که لامبورگینی با استفاده از فناوری ۹۸۰ ولتی، به دنبال ارائه یکی از پیشرفتهترین سیستمهای برقی در صنعت خودرو است.
تولید خودروی برقی لامبورگینی در ایتالیا
بلوم تأیید کرد که مونتاژ این خودروی برقی در مقر لامبورگینی در سانتاگاتا ایتالیا انجام خواهد شد. با وجود این، او درباره محل تولید بدنه یا باتریهای خودرو جزئیاتی ارائه نکرد.
وی بیان کرد: «این خودرو یک لامبورگینی اصیل خواهد بود که تجربه احساسی را برای راننده به ارمغان میآورد.»
پایبندی لامبورگینی به برنامه برقیسازی
استفان وینکلمان در گفتوگو با Autocar تأکید کرد که لامبورگینی برخلاف استون مارتین و بنتلی، برنامهای برای تأخیر در عرضه نخستین خودروی برقی خود ندارد. او خاطرنشان کرد که این شرکت تا حد امکان مدلهای هیبریدی جدید خود را در بازار نگه خواهد داشت.
وی تأکید کرد: «ما میخواهیم اولین خودروی برقی خود را تا پایان این دهه عرضه کنیم. این تصمیمی است که همچنان به آن پایبند خواهیم بود.»
شرکت لامبورگینی تصمیم گرفته است که مسیر برقیسازی خود را به صورت مرحلهای طی کند. وینکلمان در این خصوص گفت: «ما استراتژی خود را برای برقیسازی گامبهگام تنظیم کردهایم و این تصمیم درستی بوده است.»
این اظهارات در حالی بیان شد که برخی برندهای لوکس و کمتیراژ مانند: استون مارتین، بنتلی و اینئوس، عرضه مدلهای برقی خود را به دلیل کاهش تقاضا برای خودروهای الکتریکی به تعویق انداختهاند. همچنین لوتوس از برنامههای خود برای تمامبرقی شدن عقبنشینی کرده است و قصد دارد مدلهای هیبریدی با برد توسعهیافته عرضه کند.
در مقابل، پورشه در حال تمدید چرخه عمر خودروهای درونسوز خود است تا به کاهش استقبال از خودروهای برقی در بخش پریمیوم واکنش نشان دهد.
به گفته وینکلمان، از آنجایی که نخستین خودروی برقی این شرکت یک مدل کاملاً جدید و نه جایگزین مدلهای فعلی است، ریسک کاهش فروش برای لامبورگینی کمتر خواهد بود و حتی ممکن است باعث افزایش تقاضا شود.
وی در این زمینه توضیح داد: «این خودرو یک مدل اضافی خواهد بود، نه جایگزین خودروهای فعلی، بنابراین مشتریان جدیدی را به سمت برند لامبورگینی جذب خواهد کرد.»

برنامه عرضه خودروی برقی لامبورگینی
شرکت لامبورگینی همچنان قصد دارد مدل تولیدی Lanzador را تا سال ۲۰۳۰ به بازار عرضه کند. با وجود این، وینکلمان اذعان کرد: «روند پذیرش خودروهای برقی به اندازهای که پیشبینی شده بود، سریع نبوده است» و این موضوع برای خودروهای سوپراسپرت حتی بیشتر مشهود است. به همین دلیل، لامبورگینی تصمیم دارد تا حد امکان در مسیر هیبریدی باقی بماند.
الکتریکیسازی خودروهای لامبورگینی تأثیر مثبتی بر فروش آن داشته است. مدل Revuelto با موتور V12 هیبریدی تا سال ۲۰۲۶ به طور کامل پیشفروش شده است. همچنین نسخه پلاگین هیبریدی Urus SE تا پایان سال ۲۰۲۵ رزرو شده است.
با وجود اینکه مدل Huracán همچنان در خط تولید قرار دارد، اما وینکلمان درباره میزان پیشسفارشهای مدل جدید Temerario اطلاعاتی ارائه نکرد، اما تأیید کرد: «ما با استقبال بسیار خوبی مواجه شدهایم و سفارشهای زیادی دریافت کردهایم.»
مدل Temerario در مقایسه با نسل قبلی خود دو سیلندر کمتر دارد، اما موتور آن از Ferrari 296، McLaren Artura و Maserati MC20 بزرگتر است. وینکلمان تأکید کرد که این برتری حجمی در کنار ردلاین ۱۰,۰۰۰ دور در دقیقه، باعث افزایش جذابیت این مدل خواهد شد.
او در پایان اعلام کرد: «خرید یک لامبورگینی، تحقق یک رویا است. این یک تصمیم احساسی است و ما باید تعادل درستی بین خواستههای مشتریان و یک مدل تجاری پایدار ایجاد کنیم.»