بازار گوشیهای هوشمند پساز دو سال کاهش متوالی، در سال ۲۰۲۴ با رشد ۷ درصدی روبهرو شده است.
به گزارش تکناک، بازار جهانی گوشیهای هوشمند در سال ۲۰۲۴ پس از دو سال کاهش متوالی، روندی صعودی را تجربه کرد و با رشد ۷ درصدی، به ۱/۲۲ میلیارد دستگاه رسید. طبق گزارش کانالیس، اپل با کاهش ۱ درصدی عرضه، ۲۲۵/۹ میلیون دستگاه آیفون را به بازار ارائه کرد و سامسونگ با ۲۲۲/۹ میلیون دستگاه و کاهش ۱ درصدی، همچنان در جایگاه دوم باقی ماند و تمرکز خود را بر افزایش سودآوری حفظ کرد.
در این میان، شیائومی با رشد چشمگیر ۱۵ درصدی، ۱۶۸/۶ میلیون دستگاه را عرضه و با تقاضای قوی در چین و گسترش در بازارهای نوظهور، بیشترین رشد حجمی را ثبت کرد. نکته جالب اینکه TRANSSION برای نخستین بار به رتبه چهارم بازار صعود و اوپو با افزایش ۳ درصدی، ۱۰۳/۶ میلیون دستگاه را عرضه و جایگاه پنجم را حفظ کرد.
فهرست مطالب
رشد بازار گوشیهای پریمیوم
سانیام چوراسیا، تحلیلگر ارشد کانالیس، افزایش گرایش مصرفکنندگان به خرید گوشیهای پرچمدار را ازجمله روندهای قابلتوجه سال ۲۰۲۴ دانست. گزارش کانالیس نشان میدهد که عرضه آیفون ۱۶ پرو و پرو مکس در مقایسه با مدلهای مشابه در سال ۲۰۲۳، نزدیک به ۱۱ درصد افزایش یافت و از مرز ۵۵ میلیون دستگاه عبور کرد.
در این بین، سامسونگ نیز بهترین عملکرد سری S خود را از سال ۲۰۱۹ تاکنون ثبت کرد و تقاضا برای مدل اولترا افزایش یافت. سری گلکسی S25 که بهتازگی معرفی شده، انتظار میرود با تمرکز بر ویژگیهای هوش مصنوعی، ازجمله اشتراک Gemini Advanced، سهم بیشتری از بازار را ازآن خود کند.
چشمانداز سال ۲۰۲۵
سال ۲۰۲۵ ممکن است با چالشهایی مانند کُندشدن رشد در بازارهای نوظهور، نوسانهای اقتصادی، تعرفههای احتمالی آمریکا و تغییرات قوانین همراه باشد. بااینحال، فرصتهایی همچون افزایش تقاضا برای گوشیهای پریمیوم و برنامههای یارانهای چین و مدلهای نوین تأمین مالی، میتوانند رشد بازار را تقویت کنند. برندها در سال ۲۰۲۵ بر افزایش میانگین قیمت فروش (ASP) و سودآوری تمرکز خواهند کرد و همزمان با گسترش سبد محصولات و بهینهسازی استراتژیهای بازاریابی، سهم بیشتری از بازار را هدف قرار خواهند داد.
رشد درآمد و تغییرات میانگین قیمت فروش (ASP)
به نقل از فونآرنا، براساس دادههای مؤسسه کانترپوینت، درآمد جهانی گوشیهای هوشمند در سال ۲۰۲۴، در حدود ۵ درصد افزایش یافت و به روند نزولی دو سال اخیر پایان داد. میانگین قیمت فروش جهانی (ASP) نیز به ۳۵۶ دلار رسید که ناشی از افزایش پذیرش 5G و تقاضای فزاینده برای دوربینهای پیشرفته و پردازندههای قدرتمندتر بود.
شیلپی جین، تحلیلگر ارشد مؤسسه کانترپوینت، با اشاره به رشد عرضه و میانگین قیمت فروش در سال ۲۰۲۴، پیشبینی کرد که در سال ۲۰۲۵، رشد عرضه در محدوده تکرقمی باقی بماند و رشد ASP و درآمد در سطحی بالاتر از عرضه ادامه یابد.
عملکرد برندهای برتر
- اپل: با وجود کاهش ۳ درصدی عرضه، درآمد اپل بهدلیل رشد ASP پایدار ماند و برای نخستین بار از ۹۰۰ دلار فراتر رفت. آیفونهای سری پرو همچنان محبوبیت خود را حفظ کردند و اپل ۴۴ درصد رشد سالانه در آمریکای لاتین را تجربه کرد.
- سامسونگ: کاهش جزئی در عرضه را تجربه کرد؛ اما با افزایش ASP، درآمد خود را ۲ درصد افزایش داد. سری S24 عملکرد بهتری از مدل قبلی داشت و غول فناوری کرهای همچنان پیشتاز گوشیهای پریمیوم مبتنیبر هوش مصنوعی باقی ماند.
- ویوو: سریعترین رشد درآمد را در میان پنج برند برتر ثبت کرد و با رشد سالانه ۲۰ درصدی، عملکرد درخشانی در چین و هند از خود نشان داد.
- شیائومی: رشد ۱۶ درصدی سالانه در عرضه را ثبت کرد و حضور خود را در آمریکای لاتین و خاورمیانه و آفریقا گسترش داد. علاوهبر این، موفقیت در بخش پریمیوم در چین و ورود به صنعت خودرو، موجب افزایش شناخت برند شد.
چشمانداز رشد آینده
با وجود نشانههایی از بلوغ بازار، مناطق نوظهور مانند خاورمیانه، آفریقا، آمریکای لاتین، هند و آسیای جنوبشرقی همچنان ظرفیتهای رشد فراوانی دارند و انتظار میرود که در سالهای آینده موتور محرک اصلی بازار گوشیهای هوشمند باشند.