شرکت گوگل اعلام کرده است که تبلیغات از جستوجوی هوش مصنوعی حذف نخواهند شد، بلکه با شکل و تجربهای تازه بازمیگردند.
به گزارش تکناک، این تغییر بخشی از برنامه بزرگتر گوگل برای تلفیق خدمات خود با فناوریهای هوش مصنوعی است.
این شرکت که به تازگی درآمدی معادل ۵۶.۵۷ میلیارد دلار از تبلیغات در جستوجو و یوتیوب گزارش کرده است، قصد ندارد این منبع اصلی درآمد خود را کنار بگذارد. در حال حاضر، دو قابلیت هوش مصنوعی در جستوجوی گوگل فعال است: نخست “AI Overviews” که در صدر نتایج جستوجو ظاهر میشود و پاسخهایی را از منابع مختلف منتشر میکند و دوم “AI Mode” که تجربهای شخصیسازیشده مشابه ChatGPT ارائه میدهد.
به گفته گوگل، هدف آن است که سرویسهایی مانند جیمیل و درایو نیز به AI Mode گوگل اضافه شوند تا تجربهای یکپارچه و شخصیتر ایجاد شود؛ تجربهای که در آن هوش مصنوعی از علایق و نیازهای کاربر آگاه است. هرچند چنین رویکردی ممکن است نگرانیهایی درباره حریم خصوصی ایجاد کند، اما مسیر آینده گوگل را بهروشنی نشان میدهد.

بر اساس گزارش منتشرشده در BleepingComputer، «رابی استاین» از مدیران گوگل در گفتوگویی پادکستی تأکید کرد که کسبوکار تبلیغات گوگل «جایی نمیرود»، اما باید با شرایط جدید سازگار شود. او توضیح داد: «ممکن است کاربر از کفشهای خود عکس بگیرد و بپرسد کفشهای مشابه دیگر چه هستند؛ یا درباره رستورانی خاص با جزئیات شخصی سؤال کند. در چنین مواردی، تبلیغات میتوانند به شکل طبیعی در تجربه هوش مصنوعی ادغام شوند.»
استاین تصریح کرد: «این فرصتی است برای مفیدتر کردن تبلیغات در آینده، بهویژه در زمینهای که تجربه کاربری شخصیسازیشدهتر است. ما هماکنون در حال آزمایش تبلیغات در حالت هوش مصنوعی و دیگر تجربههای AI گوگل هستیم.»
به نظر میرسد که گوگل میخواهد کاربران را به استفاده از AI Mode برای پرسشهای شخصیتر ترغیب کند تا بر اساس همان دادهها، تبلیغات هدفمندتری نمایش دهد. آزمایشهای اولیه تبلیغات در جستوجوی هوش مصنوعی هماکنون در مقیاسی محدود در حال انجام است و انتظار میرود که جزئیات بیشتری از این طرح در سال آینده منتشر شود.
















