در تازهترین تبلیغ تبلیغاتی خود برای گوشیهای سری پیکسل ۱۰، گوگل با کنایه به تأخیر و ناکارآمدی بهروزرسانی هوش مصنوعی Apple Intelligence و وعدههای ناتمام سیری (Siri)، کاربران آیفون ۱۶ را به تعویض دستگاه تشویق میکند.
به گزارش تکناک، این تبلیغ کوتاه ۳۰ ثانیهای که امروز در پلتفرمهای یوتیوب و X منتشر شد، در آستانه رونمایی رسمی گوشیهای پیکسل ۱۰ در تاریخ ۲۰ آگوست، اپل را بهدلیل تأخیر در عرضه Siri جدید به سخره میگیرد.
اپل سال گذشته گوشیهای آیفون ۱۶ را با وعدهای بلندپروازانه معرفی کرد. این شرکت اعلام کرده بود نسخهای نوین از Siri که با بهرهگیری از Apple Intelligence ساخته شده، تجربهای بسیار شخصیسازیشده را برای کاربران فراهم خواهد کرد. اما با گذشت نزدیک به یک سال، نهتنها این ارتقا عرضه نشده، بلکه اپل حتی مجبور شده برخی تبلیغات مرتبط با آن را نیز حذف کند.
ورج مینویسد که در تبلیغ جدید گوگل، راوی طعنهآمیزانه میگوید: «اگر گوشی جدیدی خریدید فقط به خاطر قابلیتی که قرار بود بهزودی بیاید، اما حالا یک سال است که منتظرید، فقط گوشیتان را عوض کنید!» این جمله بهطور مستقیم اپل و رویکرد تبلیغاتیاش را زیر سؤال میبرد.

نکته جالب آن است که تبلیغ گوگل تنها یک روز پس از گزارش تحلیلی مارک گورمن، خبرنگار بلومبرگ، منتشر شدهاست. در این گزارش، گورمن جزئیات تازهای از تأخیرهای اپل در توسعه Siri مبتنی بر هوش مصنوعی را فاش کرد. به گفته وی، Craig Federighi، معاون ارشد نرمافزار اپل، در یک جلسه داخلی، مشکلات مربوط به استفاده از معماری ترکیبی در Siri را عامل این تأخیر عنوان کرده است.
فدریگی در این جلسه اظهار داشت: «این شرایط ما را در موقعیتی قرار داده تا نهفقط آنچه وعده داده بودیم را عرضه کنیم، بلکه ارتقایی بزرگتر از آنچه تصور میکردیم ارائه دهیم. هیچ پروژهای نیست که کارکنان با جدیت بیشتری نسبت به آن رفتار کنند». او همچنین در ماه ژوئن اعتراف کرده بود که تحویل Siri جدید «بیش از آنچه پیشبینی میکردیم زمان خواهد برد».
این جدال تبلیغاتی بین دو غول فناوری، نشاندهنده رقابت فشرده در حوزه هوش مصنوعی و دستیارهای دیجیتال است؛ رقابتی که در آن، تأخیر یا موفقیت هرکدام از شرکتها میتواند تأثیری مستقیم بر بازار گوشیهای هوشمند داشته باشد.