گوگل سال آینده Manifest V3 را به مرورگر کروم می آورد

Manifest V3

طبق تازه‌ترین اخبار، از قرار معلوم گوگل با وجود مخالفت توسعه‌دهندگان، قصد دارد تا سال ۲۰۲۴ Manifest V3 را جایگزین Manifest V2 در مرورگر کروم کند.

به‌گزارش تک‌ناک، در اقدامی مهم گوگل کروم قرار است در سال آینده با چهارچوب برنامه‌ی افزودنی موجود خود، یعنی Manifest V2، خداحافظی کند؛ زیرا عصر Manifest V3 آغاز شده است. این غول فناوری اخیراً اعلام کرده است که Manifest V2 در ژوئن‌2024 متوقف می‌شود و برنامه‌های افزودنی که همچنان به این نسخه وابسته هستند، غیرفعال می‌شوند و هرگونه تلاش برای نصب آن‌ها از‌طریق فروشگاه وب کروم بی‌اثر می‌شود.

هدایت در انتقال؛ تکامل Manifest V3 گوگل کروم

Manifest V3 بدون حرف‌وحدیث نبوده است؛ به‌خصوص در میان تولید‌کنندگان Adblock که نگرانی‌های خود را درباره‌ی محدودیت‌های آن ابراز کرده‌اند. در پاسخ به این نگرانی‌ها، گوگل اقداماتی را برای رفع مشکلات و بهبود مانیفست افزونه‌ی جدید انجام داده است. گوگل در پستی وبلاگی بهبودهای مهم Manifest V3 را توضیح داده است.

یکی از این پیشرفت‌های مهم پشتیبانی بهبودیافته از فیلتر‌کردن محتوا در Manifest V3 است که گزینه‌های بیشتری دارد. این بهبود امکان ایجاد فهرست‌های Block و مجموعه قوانین گسترده‌تر را فراهم می‌کند و به توسعه‌دهندگان امکان می‌دهد تا برنامه‌های افزودنی خود را بیشتر اصلاح و بهینه کنند. گوگل User Scripts API جدیدی را به‌عنوان بخشی از بسته معرفی می‌کند که انعطاف‌پذیری و قابلیت‌های بیشتری را برای توسعه‌دهندگان ارائه می‌دهد.

در دسامبر گذشته، گوگل با واکنش شدید توسعه‌دهندگان مواجه شد که توقف موقت انتقال به Manifest V3 را در پی داشت. اکنون به‌نظر می‌رسد که این شرکت مطمئن است که تغییرات لازم برای رفع نگرانی‌های توسعه‌دهندگان انجام شده است. برنامه‌ی گوگل این است که Manifest V2 با انتشار کروم 127 جدیدتر در ژوئن‌2024 حذف شود. اهالی مانتین‌ویو بر اجرای تدریجی این تغییر تأکید و این فرصت را برای برخی از کاربران فراهم می‌کنند که از برنامه‌های افزودنی خود بیشتر استفاده کنند.

افزایش تجربه کاربری؛ انتقال گوگل کروم به Manifest V3

گوگل توسعه‌دهندگان را تشویق می‌کند تا به‌سرعت از Manifest V3 استقبال کنند. این شرکت ادعا می‌کند که افزایش چشمگیری در پشتیبانی از مانیفست جدید در میان جامعه‌ی توسعه‌دهندگان وجود داشته است.

در پست وبلاگی گوگل، AdGuard معرفی شده است که با گوگل برای پالایش Manifest V3 به‌منظور سازگاری بهتر با عملکردهای ردیاب و مسدود‌کردن تبلیغات همکاری کرده است. AdGuard عبارت «احساس خوش‌بینی محتاطانه» را درباره‌ی تغییرات به‌کار می‌برد که نشان‌دهنده‌ی افزایش احتمالی شک‌و‌تردید توسعه‌دهندگان است.

با‌این‌حال، همه‌ی افراد در جامعه‌ی فناوری از پیشرفت‌های Manifest V3 راضی نیستند. Electronic Frontier Foundation (به‌اختصار EFF)، سازمان غیرانتفاعی حریم خصوصی دیجیتال، می‌گوید که اگر برنامه‌های افزودنی نتوانند تکامل یابند، کاربران ممکن است ضرر کنند؛ در‌حالی‌که ردیاب‌ها و تبلیغ‌کننده‌ها منافعی را به‌دست می‌آورند. این سازمان بر مسئولیت همیشگی گوگل برای به‌روز‌رسانی مداوم API برای هم‌گام‌شدن با چشم‌انداز همیشه در حال تحول تبلیغ‌کنندگان و ردیاب‌ها تأکید می‌کند.

فشار برای پذیرش Manifest V3 به سرکوب گوگل با مسدودکننده‌های تبلیغات، به‌ویژه در پلتفرم اشتراک‌گذاری ویدئویی آن، یعنی یوتیوب، منجر شده است. گوگل در‌برابر کاربرانی که از ابزارهای مسدودکننده‌ی تبلیغات استفاده می‌کنند، موضع تهاجمی‌تری اتخاذ کرده است. تا زمانی‌که این مسدود‌کننده‌ها فعال هستند، دسترسی به ویدئوها را ممنوع کرده است. این رویکرد شکایت‌های حقوقی خصوصی در اتحادیه‌ی اروپا را به‌دنبال داشته است. طبق استدلال منتقدان، اقدامات اخیر YouTube نگرانی‌هایی را درباره‌ی حریم خصوصی کاربر و آزادی انتخاب ایجاد می‌کند.

همان‌طور‌که دنیای فناوری برای انتقال Manifest V3 آماده می‌شود، چشم‌اندازِ در حال تکامل افزونه‌های کروم، مشکلات و فرصت‌هایی را به‌وجود می‌آورد. توسعه‌دهندگان خود را در دوراهی می‌بینند و مزایای Manifest V3 را در‌مقابل نگرانی‌های مربوط به محدودیت‌های نوآوری ارزیابی می‌کنند.

در همین حال، کاربرانی که در میدان نبرد مسدودکننده‌ی تبلیغات حرکت می‌کنند، پویایی آشکار بین غول‌های فناوری و حامیان حریم خصوصی دیجیتال را شاهد هستند. ماه‌های پیش رو بی‌شک آینده‌ی افزونه‌های کروم را رقم خواهند زد. Manifest V3 در مرکز این سفر متحول‌کننده قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.