ردیابی شخص ثالث برای برخی کاربران کروم غیرفعال می‌شود

گوگل از ژانویه ویژگی جدید Tracking Protection را در کروم دردسترس قرار می‌دهد. هدف اصلی این قابلیت غیرفعال‌کردن کامل کوکی‌های شخص ثالث در نیمه دوم سال 2024 است.

به‌گزارش تک‌ناک، گوگل در حال آغاز برنامه خود برای مسدود‌کردن کوکی‌های شخص ثالث در کروم است که بسیاری از وب‌سایت‌ها به‌منظور کسب سود از آن‌ها برای ردیابی فعالیت کاربران در وب استفاده می‌کنند.

ورج می‌نویسد گوگل از 4 ژانویه آزمایش ویژگی جدید Tracking Protection را آغاز خواهد کرد که در‌نهایت دسترسی وب‌سایت‌ها به کوکی‌های شخص ثالث را به‌طور پیش‌فرض محدود می‌کند. این ویژگی ابتدا برای تعداد محدودی از کاربران دردسترس خواهد بود. سپس، گوگل قصد دارد در نیمه دوم سال 2024 استفاده از کوکی‌های شخص ثالث را برای تمامی کاربران کروم قطعی کند.

اگر به‌طور تصادفی برای آزمایش محافظت از ردیابی انتخاب شوید، گوگل هنگام باز‌کردن کروم در دسکتاپ یا اندروید برایتان اعلان می‌فرستد. اگر هنگام مرور وب با کروم مشکلاتی تشخیص داده شود، پیامی ظاهر خواهد شد که از شما می‌پرسد آیا مایل هستید کوکی‌های شخص ثالث را موقتاً برای این سایت فعال کنید یا خیر.

گوگل از سال 2020 روی راهی برای حذف کوکی‌ها در کروم کار می‌کند و بعداً آن را در طرح Privacy Sandbox خود قرار داد. ایده گسترده این شرکت آن است که داده‌های مرور کاربر ناشناس را به تبلیغ‌کنندگان منتقل کند که به‌نوبه خود می‌توانند از APIهای ارائه‌شده‌ گوگل برای انجام تجارت تبلیغات خود به‌گونه‌ای استفاده کنند که از حریم خصوصی کاربر بهتر محافظت کند. «Topics API» ماه جولای برای توسعه‌دهندگان راه‌اندازی شد تا آزمایش را آغاز کنند و در سپتامبر برای کاربران کروم در‌دسترس قرار گرفت.

به‌نظر می‌رسد درمجموع رویکرد گوگل به تبلیغات بدون کوکی هم برای کاربرانی که به حریم خصوصی توجه می‌کنند و هم برای کسب‌و‌کارهای تبلیغاتی در‌مقایسه‌با مرورگرهای وب دیگر که رویکردهایی به‌منظور مسدود‌کردن ردیابی بین‌سایتی دارند، مفید باشد. با‌این‌حال، رقبای گوگل و حامیان حریم خصوصی درباره فناوری جایگزین کوکی آن کاملاً متقاعد نشده‌اند.

در همین حال، تنظیم‌کننده‌هایی مانند سازمان رقابت و بازار بریتانیا (CMA) به حفاظت از ردیابی جدید گوگل توجه می‌کنند تا مطمئن شوند که مزیت ناعادلانه‌ای در فروش تبلیغات خود به این شرکت نمی‌دهد. با در‌نظرگرفتن این موضوع، گوگل می‌گوید با‌توجه‌به اینکه ممکن است به زمان بیشتری برای مدیریت هرگونه نگرانی رقابتی باقی‌مانده نیاز داشته باشد، برنامه‌ریزی خود را برای راه‌اندازی این ویژگی به‌صورت جهانی در نیمه دوم سال 2024 در نظر گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.