نیل فوگل، مدیرعامل People Inc. (ناشر سابق Dotdash Meredith) که بزرگترین مجموعه انتشارات دیجیتال و چاپی در ایالات متحده آمریکا محسوب میشود، در جریان کنفرانس Fortune Brainstorm Tech به شدت از رفتار گوگل انتقاد کرد و این شرکت را «بازیگر بد» در حوزه هوش مصنوعی نامید.
به گزارش تک ناک؛ فوگل توضیح داد که گوگل از یک خزنده واحد برای دو هدف استفاده میکند؛ یکی ایندکس کردن وبسایتها برای موتور جستجوی خود و دیگری بهرهبرداری از همان محتوا برای محصولات هوش مصنوعی. او تأکید کرد که این اقدام نوعی سرقت محتوای ناشران است و عملاً رقابت ناعادلانهای را رقم میزند. به گفته او، «گوگل از یک خزنده استفاده میکند؛ همان جایی که هنوز مقداری ترافیک به ما میدهد، همان جایی هم محتوای ما را برای محصولات هوش مصنوعی خود برمیدارد.»
آمارهایی که فوگل ارائه داد نشان میدهد ترافیک دریافتی از گوگل طی سه سال گذشته به شدت کاهش یافته است. او گفت در گذشته حدود ۶۵ درصد از بازدید وبسایتهای People Inc. از طریق گوگل تأمین میشد، اما این رقم اکنون به حدود ۲۰ درصد رسیده است. او در گفتوگویی دیگر با AdExchanger نیز اشاره کرده بود که در سالهای قبل، سهم گوگل تا ۹۰ درصد از کل ترافیک وب باز این شرکت بوده است.
مدیرعامل People با وجود تأکید بر رشد مخاطب و درآمد شرکت، اعلام کرد: «آنچه درست نیست این است که گوگل محتوای ما را بگیرد و علیه خودمان از آن استفاده کند.» به باور او، مسدودسازی خزندههای هوش مصنوعی میتواند ناشران را در جایگاه بهتری برای مذاکره قرار دهد. او توضیح داد که People Inc. با OpenAI توافق همکاری دارد و این شرکت را «بازیگر خوب» معرفی کرد. همچنین این ناشر از راهکار Cloudflare برای مسدود کردن خزندههای هوش مصنوعی غیرمجاز استفاده میکند که همین موضوع باعث شده برخی شرکتهای ارائهدهنده مدلهای زبانی بزرگ برای مذاکره وارد عمل شوند.
با این حال، فوگل اذعان کرد که مسدودسازی خزنده گوگل امکانپذیر نیست، زیرا در این صورت وبسایتها از نتایج جستجو حذف میشوند و همان بخش باقیمانده ترافیک نیز از بین میرود. او تأکید کرد: «گوگل از این موضوع آگاه است و چون خزنده خود را جدا نکرده، عمداً یک بازیگر بد محسوب میشود.»
در همین نشست، جنیس مین، مدیرعامل و سردبیر Ankler Media نیز گوگل و متا را «کلپتومانیای محتوا» خواند و گفت: «هیچ سودی در همکاری با شرکتهای هوش مصنوعی نمیبینم.» او افزود که شرکتش تمامی خزندههای هوش مصنوعی را مسدود کرده است.

از سوی دیگر، متیو پرینس، مدیرعامل کلودفلر که ابزار مسدودسازی خزندههای هوش مصنوعی را عرضه میکند، پیشبینی کرد که با ورود قوانین جدید رفتار شرکتهای هوش مصنوعی تغییر خواهد کرد. او با اشاره به محدودیت قوانین فعلی کپیرایت گفت: «پیگیری حقوقی در این مسیر بیثمر است، زیرا در قوانین کپیرایت، آثار مشتق معمولاً تحت استفاده منصفانه قرار میگیرند. کاری که این شرکتها انجام میدهند تولید مشتقات است.»
پرینس همچنین افزود: «بخش بزرگی از مشکلات امروز ناشران ناشی از سیاستهای گوگل است. این شرکت به جای ترویج تولید محتوای اصیل، ناشران را به سمت تمرکز بر ترافیک و کلیکسازی سوق داد و نتیجه آن الگویی شد که رسانههایی مانند BuzzFeed دنبال کردند.» با این حال او اعتراف کرد که گوگل در شرایط رقابتی دشواری قرار گرفته است.
او در پایان پیشبینی کرد: «تا سال آینده گوگل ناگزیر خواهد شد برای خزیدن در محتوای ناشران و استفاده از آن در مدلهای هوش مصنوعی، به تولیدکنندگان محتوا پول پرداخت کند.»