پژوهشهای جدید نشان میدهد که درحالحاضر GPT-4 درمقایسهبا انسانها در تغییر ذهن افراد هنگام مباحثه موفقتر است.
بهگزارش تکناک، هرچه GPT-4 بیشتر درباره انسانها بداند، تواناییاش تقویت میشود و هنگامیکه بتواند ما را بهصورت لحظهای ببیند، به ماشین متقاعدکننده بیسابقه تبدیل میشود.
بهنظر میرسد که مدلهای زبان هوش مصنوعی درحالحاضر در تغییر ذهن افراد بسیار مؤثر هستند. در مطالعه اخیر محققان EPFL لوزان در سوئیس، نظرات ۸۲۰ نفر درباره موضوعات مختلف بررسی شد.
پس از ثبت نظرات اولیه، شرکتکنندگان وارد مجموعهای از بحثهای متنی ۵ دقیقهای با افراد دیگر و با GPT-4 شدند و پسازآن، مجدداً با آنها مصاحبه شد تا ببینند آیا نظراتشان درنتیجه گفتوگو تغییر کرده است یا خیر. در موقعیتهای انسان درمقابل انسان، این بحثها به نتیجه معکوس تمایل داشتند و مواضع افراد را تثبیت و تقویت میکردند و باعث میشدند که احتمال تغییر عقیده آنها کمتر شود. هوش مصنوعی موفقیت بیشتری داشت و ۲۱ درصد بهتر عمل کرد؛ اما ازنظر آماری این عدد ناچیز بود.
سپس، محققان ارائه اطلاعات جمعیتشناختی کمّی درباره حریفان به هر دو انسان و عوامل هوش مصنوعی را شروع کردند؛ ازجمله جنسیت، سن، نژاد، تحصیلات، وضعیت اشتغال، گرایش سیاسی و دستورالعملهای صریح برای استفاده از این اطلاعات برای ایجاد استدلالهای خاص برای فردی که با او سروکار دارند.
جالب است که این کار باعث شد تا عملکرد مصاحبهکنندگان انسانی درمقایسهبا زمانی که اطلاعاتی نداشتند، بدتر شود. بااینحال، هوش مصنوعی توانست از این دادههای اضافی به بهترین نحو استفاده کند. مدل هوش مصنوعی مباحثهکننده «شخصیسازیشده» درمقایسهبا انسانها ۸۱/۷ درصد در تغییر نظرات طرف مقابل بحث مؤثرتر بود.
هوش مصنوعی احساسات را در لحظه میفهمد
هوش مصنوعی احساسات را درک میکند و تردیدی نیست که بهزودی به بزرگترین دستکاریکننده افکار عمومی در جهان تبدیل خواهد شد. این فناوری میتواند در مقیاس وسیع عمل و استدلال خود را برای هر فرد در گروهی میلیونی تنظیم کند و درعینحال دائماً تکنیکها و استراتژیهای خود را بهبود بخشد. این هوش مصنوعی در تمام رشتهها و بخش نظرات ایکس حضور خواهد داشت و روایتهای کل جامعه را به خواست اربابانش شکل میدهد و هدایت میکند.
علاوهبراین، هوش مصنوعی در حال دسترسی به ابزارهای جدید قدرتمندی است که زیستشناسی خودمان را علیه ما بهکار خواهد گرفت. اگر GPT-4 هماکنون با دانستن اطلاعات اجتماعی و جمعیتشناختی شما در تنظیم رویکرد خود برایتان کاربردی است، تصور کنید که با دسترسی به وضعیت احساسی شما در لحظه چقدر بهتر عمل خواهد کرد.
هفته گذشته، شرکت هوش مصنوعی هیوم رابط صوتی EVI خود را معرفی کرد. این نوعی مدل زبانی است که برای برقراری مکالمات گفتاری با شما طراحی شده است و درعینحال وضعیت عاطفی شما را ازطریق لحن صدای شما ردیابی میکند و با خواندن بین خطوط، زمینههای بیشتری را بهدست میآورد. میتوانید نسخه رایگان آن را امتحان کنید.
EVI نهتنها سعی میکند احساس شما را دقیقاً تشخیص دهد؛ بلکه لحن خود را نیز برای مطابقت با حال شما انتخاب میکند و بحثها را کاهش و انرژی را افزایش میدهد. سایر مدلها از دسترسی دوربین برای مشاهده حالات چهره و الگوهای حرکتی و واکنشهای پویای شما به اتفاقها برای جمعآوری اطلاعات بیشتر در زمان واقعی درباره نحوه دریافت پیام استفاده میکنند. ثابت شده است که تنها چشمها با تحلیل هوش مصنوعی، اطلاعات شگفتانگیزی را فاش میکنند.
این ماهیت ساده گفتوگوی انسانی است. مطمئناً راههای مثبت زیادی وجود دارد که فناوری پاسخگوی عاطفی میتواند برای افزایش سطح کلی شادی ما و شناسایی افرادی که به کمک جدی نیاز دارند و آرامکردن موقعیتهای بحرانی قبل از ظهور آنها استفاده شود. تقصیر هوش مصنوعی نیست که به ما توجه و ما را بیشتر درک میکند.
واقعیت این است که هوشهای مصنوعی بهترین منافع شما را در اولویت خود قرار نخواهند داد. برای مقابله با موج آینده تبلیغات شخصیسازیشده با پاسخگویی احساسی و بسیار متقاعدکننده، به چهره فاقد انتقالدهنده احساس درونی نیاز خواهید داشت.
دراینمیان، شرکت OpenAI مدل موتور صوتی خود را معرفی کرده است که میتواند پس از فقط 15 ثانیه گوشدادن به صدای انسان، آن را بازسازی کند؛ اما هنوز تصمیم به انتشار آن نگرفته است تا به دنیا زمان بدهد مقاومت اجتماعی را دربرابر مشکلات ایجادشده با مدلهای مولد متقاعدکنندهتر افزایش دهد.