ادغام ۶۰ میلیارد دلاری بین دو خودروساز ژاپنی هوندا و نیسان که میتوانست یکی از بزرگترین توافقات صنعت خودرو باشد، به بنبست رسید.
به گزارش تکناک، طبق گزارش رویترز که به نقل از چندین منبع منتشر شده، یکی از دلایل اصلی شکست این مذاکرات، “غرور نیسان و نبود نگرانی کافی نسبت به وضعیت خود” عنوان شده است.
این گزارش نشان میدهد که اختلافات میان دو شرکت از دو جنبه شدت گرفت. نخست، هوندا در آخرین مراحل مذاکرات، شرایط ادغام را بهطور ناگهانی تغییر داد و پیشنهاد داد که نیسان به عنوان یک شرکت تابعه تحت مدیریت هوندا فعالیت کند.این پیشنهاد با مخالفت شدید مدیران نیسان مواجه شد.
با لغو این ادغام، شرکت تایوانی Foxconn که بهتازگی به صنعت خودروهای برقی ورود کرده، ابراز تمایل کرده است که ممکن است به خرید سهام نیسان علاقه داشته باشد. Foxconn که یکی از بزرگترین تولیدکنندگان قطعات الکترونیکی در جهان محسوب میشود، در سالهای اخیر سرمایهگذاریهای متعددی در صنعت خودروسازی انجام داده است.
![ادغام ۶۰ میلیارد دلاری بین دو خودروساز ژاپنی هوندا و نیسان که میتوانست یکی از بزرگترین توافقات صنعت خودرو باشد، به بنبست رسید.](https://technoc.ir/wp-content/smush-webp/2025/02/EJIZDCFSXVPCRIHEWRZNJVAZOQ-1024x536.jpg.webp)
به نقل از تککرانچ، هوندا و نیسان سال گذشته از بررسی راههای همکاری مشترک خبر داده بودند و در دسامبر ۲۰۲۴ مذاکرات رسمی برای ادغام را آغاز کردند. هدف اصلی این توافق، افزایش توان رقابتی دو خودروساز در برابر “تغییرات چشمگیر” صنعت خودرو، بهویژه در حوزه خودروهای برقی و فناوریهای خودران بود.
در صورت نهایی شدن این ادغام، هوندا و نیسان به سومین خودروساز بزرگ جهان تبدیل میشدند. همچنین، این دو شرکت در حال بررسی ادغام احتمالی میتسوبیشی نیز بودند؛ شرکتی که در حال حاضر به همراه خودروساز فرانسوی رنو در یک اتحاد استراتژیک با نیسان قرار دارد.
با شکست این مذاکرات، آینده همکاری بین این دو شرکت نامشخص است. هنوز مشخص نیست که هوندا و نیسان به دنبال شکل دیگری از همکاری خواهند بود یا هر یک بهصورت مستقل برای بقا در صنعت خودروی رقابتی امروز تلاش خواهند کرد.
لغو این ادغام نشان میدهد که علیرغم فشارهای فزاینده برای تغییر و ادغام در صنعت خودرو، چالشهای مدیریتی و اختلافات استراتژیک همچنان میتوانند مانعی جدی در مسیر چنین توافقاتی باشند.