محققان به تازگی روشی نوین برای القای یادگیری از طریق دستکاری مستقیم فعالیت مغزی معرفی کردهاند که نیاز به تمرین و تلاش را از بین میبرد.
به گزارش تکناک، یک تیم از محققان دانشگاههای روچستر، ییل و پرینستون با این روش گامی بزرگ در علم عصبشناسی برداشتهاند. این تکنیک از تصویربرداری مغزی در زمان واقعی و بازخورد عصبی استفاده میکند و فرایندهای یادگیری که به تلاش، مطالعه یا تمرین نیاز دارند را دور میزند.
دکتر کارولاین ایوردان، نویسنده اصلی این مطالعه گفت: «با این روش ما نهتنها میتوانیم الگوهای پیچیدهای را در مغز به سمت الگوهای شناخته شده هدایت کنیم، بلکه برای اولین بار میتوانیم به طور مستقیم یک الگوی جدید را در مغز بنویسیم و اثر آن را بر رفتار فرد اندازهگیری کنیم.»
محققان در این مطالعه روی یادگیری بصری تمرکز کردهاند.
شرکتکنندگان در یک دستگاه تصویربرداری تشدید مغناطیسی عملکردی (fMRI) قرار گرفتند، که امکان نظارت بر فعالیت مغزی در زمان واقعی را فراهم میکند.
سپس اشکال انتزاعی روی صفحه نمایش به آنها نشان داده شد. این اشکال به گونهای برنامهریزی شده بودند که لرزش داشته باشند و از شرکتکنندگان درخواست شد تا فقط با استفاده از ذهن خود این حرکت را متوقف کنند.
شرکتکنندگان نمیدانستند که این لرزش به فعالیت مغزی آنها مرتبط است. محققان یک الگوی خاص فعالیت مغزی را از پیش تعریف کرده بودند، که با یک دستهبندی بصری جدید مرتبط بود.
زمانی که فعالیت مغزی یک شرکتکننده با این الگوی هدف همراستا میشد، لرزش متوقف میگردید. این مکانیسم بازخورد، به طور مؤثری فعالیت مغزی شرکتکنندگان را شکلدهی کرد و آنها را به سمت الگوی مطلوب هدایت نمود.
فهرست مطالب
القای یادگیری بدون آگاهی
ایوردان توضیح داد: «ما به شرکتکنندگان توضیح دادیم که به جای آموزش و یادهی یک موضوع به شما و اندازهگیری تغییرات مغزی، یک دستهبندی جدید را در مغز شما نوشتیم که اگر خودتان آن را یاد میگرفتید، ظاهر میشد.»
از طریق این فرایند، شرکتکنندگان توانستند دستهبندیهای بصری جدیدی را شناسایی کنند، بدون اینکه هیچگونه آگاهی آگاهانه از آن دستهبندیها داشته باشند. این نشاندهنده توانایی مغز در یادگیری بدون تلاش یا دستورالعمل است.
دکتر جاناتان کوهن، یکی از محققان این مطالعه گفت: «یکی از ویژگیهای برجسته مطالعه ما این است که پاسخهای عصبی و رفتارهای مرتبط با دستهبندیهای جدید بدون آگاهی صریح از آن دستهبندیها رخ داد.»
ایوردان بیان کرد: «ما یادگیری را بالعکس کردیم و به مغز چیزی آموختیم که باعث شد اطلاعات را به طور غیرمستقیم کسب کند، حتی اگر هیچگاه آن اطلاعات را به طور صریح به شرکتکنندگان نداده باشیم.»
کاربردهای بالقوه
این فناوری کاربردهای زیادی دارد و میتواند تحولاتی در آموزش ایجاد کند و فرایند یادگیری را تسریع نماید، بهویژه برای افرادی که با چالشهای یادگیری مواجه هستند.
همچنین میتوان از آن برای توانبخشی استفاده کرد. به عنوان مثال، ممکن است به بیماران سکته مغزی کمک کند تا عملکردهای مغزی خود را بازیابی نمایند. علاوه بر این، توانایی تغییر فعالیت مغزی میتواند باعث درمان اختلالات روانی شود.
دکتر نیکلاس ترک-براؤن، یکی دیگر از محققان این مطالعه اعلام کرد: «این مطالعه یکی از قدرتمندترین نمایشها از آموزش مغزی با استفاده از fMRI در زمان واقعی است. در آینده، این کشف میتواند به توسعه رابطهای مغز-رایانه و مداخلات بالینی کمک کند.»
اگرچه این فناوری برای القای یادگیری هنوز در مراحل اولیه خود قرار دارد، اما نمایانگر یک تغییر اساسی در درک ما از یادگیری و پلاستیسیته (انعطافپذیری) مغزی است. تحقیقات بیشتر برای بررسی اثرات بلندمدت و بهینهسازی کاربرد آن، ضروری میباشد.