مدیر اینستاگرام از سرمایهگذاری جدید متا برای بهبود جستوجوی محتوا خبر داده و تأکید کرده که این پلتفرم در تلاش است به یک موتور جستوجوی قدرتمندتر برای نسل جوان تبدیل شود.
به گزارش تکناک، این اظهارات در تازهترین قسمت از پادکست “Build Your Tribe” مطرح شد. کاربران جوانتر و نسل زد (Gen Z) برای یافتن پاسخ سؤالات خود به شبکههای اجتماعی مانند تیکتاک روی میآورند و کمتر از موتورهای جستوجوی سنتی استفاده میکنند. اینستاگرام نیز در این رقابت حضور دارد، اما به خوبی آگاه است که میتواند موقعیت خود را در این زمینه ارتقا دهد.
آدام موسری در این خصوص گفت: «ما شروع به سرمایهگذاری بیشتر روی جستوجو در اینستاگرام کردهایم، چرا که محتوای فوقالعادهای در این پلتفرم وجود دارد. با وجود این، باید بگویم آنچه ما از آن با عنوان جستوجوی محتوا یاد میکنیم — یعنی جستجوی نوعی محتوا به جای جستوجوی حساب کاربری — در اینستاگرام چندان عملکرد مطلوبی ندارد.»
وی بیان کرد که بخشی از این مشکل به دلیل کوچک بودن تیم توسعه جستوجو در اینستاگرام بوده است، اما متا به تازگی با تقویت این تیم، به دنبال ایجاد تغییرات گسترده و ارتقای تجربه جستوجو در ماهها و سالهای پیشرو است.

موسری تأکید کرد: «این مسیر طولانی خواهد بود، اما فکر میکنم میتواند تجربه کاربرانی که به دنبال محتوایی خاص هستند را به طور قابل توجهی بهبود ببخشد. تصور کنید هر آنچه را که در اینستاگرام به دنبال آن هستید، بسیار سادهتر بیابید. همچنین این قابلیت میتواند برای تولیدکنندگان محتوا مفید باشد، چرا که باعث میشود ارزش محتوای آنها تنها محدود به ۲۴ یا ۴۸ ساعت نخست انتشار نباشد.»
تغییر شیوه جستوجوی کاربران نسل زد و کاربران جوانتر موضوعی است که توجه کارشناسان را به خود جلب کرده است.
شرکت گوگل در سال ۲۰۲۲ هشدار داده بود که شبکههای اجتماعی مانند: تیکتاک و اینستاگرام در حال تهدید کسبوکارهای اصلی این شرکت از جمله خدمات جستوجو و نقشهها هستند.
پلتفرم تیکتاک در پاییز گذشته، به طور مستقیم وارد رقابت با بخش تبلیغات گوگل شد و به تبلیغکنندگان خود اجازه داد هدفگیری تبلیغات بر اساس نتایج جستوجوی کاربران را انجام دهند.
مطالعات متعدد بازار نیز این تغییر رفتار کاربران را تأیید کردهاند. به عنوان نمونه، یک پژوهش در ایالات متحده نشان داد که اینستاگرام به عنوان موتور جستوجوی ترجیحی نسل زد، از گوگل و دیگر رقبا پیشی گرفته است.
با وجود این، رقابت همچنان بسیار نزدیک است و اینستاگرام هنوز پیروز قطعی این میدان نیست.
بر اساس مطالعهای از Bernstein Research که در آوریل ۲۰۲۴ توسط مجله فورچون منتشر شد، ۴۵ درصد از کاربران نسل زد تمایل دارند که برای جستوجو از شبکههای اجتماعی استفاده کنند. همچنین مطالعه دیگری از HerCampus که توسط eMarketer منتشر شده است، نشان میدهد که ۵۱ درصد از کاربران نسل زد، تیکتاک را به دلیل قالب ویدیوهای کوتاه بر جستوجوی گوگل ترجیح میدهند.
اظهارات موسری نشان میدهد که متا به خوبی آگاه است میدان رقابت آینده برای اینستاگرام، تبدیل شدن به یک موتور جستوجو است و نمیتواند فقط به عنوان یک شبکه اجتماعی برای ارتباط با دوستان ادامه دهد.
او همچنین خاطرنشان کرد که تنها «درصد بسیار کمی» از کاربران عادی (غیرتولیدکننده محتوا) به طور روزانه در فید اینستاگرام پست منتشر میکنند و این بخش به تدریج «به یک فضای عمومی» تبدیل شده است. در مقابل، بخش استوری و پیامهای مستقیم (DM) جایی است که تعاملات میان دوستان شکل میگیرد.
از سوی دیگر، اینستاگرام قصد دارد در زمینه نمایش جستوجوهای پیشنهادی، که در بالای بخش نظرات ظاهر میشود نیز با تیکتاک رقابت کند.
جستوجوهای پیشنهادی در تیکتاک، بر اساس محتوای موجود در نظرات کاربران استخراج میشود. اینستاگرام نیز به دنبال بهبود این قابلیت است.
موسری در این باره گفت: «بسیاری اوقات زمینههای جالب توجه، در خود ویدیو وجود ندارد، بلکه در فضای پیرامونی آن — که اغلب در بخش نظرات کاربران است — نهفته است. بنابراین ما تلاش میکنیم که این اطلاعات را بهتر و آسانتر در دسترس قرار دهیم تا کاربران بتوانند اطلاعات بیشتری کشف کنند.»