رشد فروش آیفون ۱۷ باعث شد تا اپل به سهم بازار سامسونگ نزدیک شود و موفقیتی چشمگیر در بازار گوشیهای هوشمند پریمیوم کسب کند.
به گزارش تکناک، محبوبیت فراوان گوشیهای سری آیفون ۱۷ باعث شد تا اپل در سهماهه سوم سال تقریباً به سهم بازار سامسونگ برسد؛ دستاوردی که مؤسسه تحقیقاتی IDC از آن بهعنوان موفقیتی چشمگیر یاد کرده است. براساس دادههای جدید IDC، اپل توانسته است در بازاری سخت، فروش گوشیهای پریمیوم خود را با اتکا به ترکیبی از سه عامل مهم ادامه دهد.
گزارش CNET به نقل از IDC نشان میدهد که سهم بازار اپل در سهماهه سوم سال به ۱۸/۲ درصد رسیده است که فاصله کمی با ۱۹ درصد سهم سامسونگ دارد. پیشسفارشهای آیفون ۱۷ که ماه گذشته عرضه شد، از آیفون ۱۶ فراتر رفته است. طبق برآوردها، اپل در این دوره ۵۸/۶ میلیون آیفون فروخته که در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۲۴ حدود ۲/۹ درصد رشد کرده است.
9to5mac مینویسد که سامسونگ همچنان در صدر بازار جهانی گوشیهای هوشمند قرار دارد و با فروش ۶۱/۴ میلیون دستگاه در سهماهه سوم امسال، معادل ۱۹ درصد بازار را در اختیار گرفته است؛ افزایشی معادل ۶/۳ درصد در مقایسه با سال گذشته. اپل نیز با سهم ۱۸/۲ درصدی در جایگاه دوم قرار دارد و فاصله بسیار کمی با رقیب کرهای خود دارد.

IDC میگوید یکی از دلایل موفقیت مداوم فروش گوشیهای پریمیوم، استمرار نوآوری در سختافزار و نرمافزار است. بااینحال، گزینههای مالی هوشمندانه نظیر طرح ارتقای آیفون (iPhone Upgrade Program) و برنامههای تعویض با گوشی قدیمی (Trade-in) نیز نقشی مهم در حفظ رشد فروش دارند.
نبیلا پاپال، مدیر ارشد تحقیق IDC، دراینباره میگوید:
این موفقیت چشمگیری است. سازندگان گوشی حالا هنر نوآوری را نهفقط در سختافزار و نرمافزار، بلکه در کاهش موانع خرید بهخوبی آموختهاند. آنها دستگاههایی پیشرفته را با مدلهای مالی خلاقانه و برنامههای تعویض جسورانه ترکیب کردهاند تا تصمیم به ارتقا برای مشتریان تقریباً بدون فکر و تردید انجام شود.
پاپال اضافه میکند که همین طرحهای مالی زیرکانه باعث شده است تا کاربران به خرید گوشیهایی ادامه دهند که قیمت آنها از حدود ۸۰۰ دلار شروع میشود و تا نزدیک دو هزار دلار هم میرسد. IDC در پایان اشاره کرده است که تأثیر تعرفههای تجاری تاکنون فشار زیادی بر بازار وارد نکرده، هرچند مشخص نیست اگر این تعرفهها وجود نداشت، تقاضا برای گوشیها چقدر میتوانست بیشتر باشد.