شرکت AMD با رهبری لیسا سو، استراتژیهای تازهای را در حوزه هوش مصنوعی پیش گرفته است که میتواند این شرکت را به رقیب جدی برای انویدیا، غول بیرقیب این حوزه تبدیل کند.
به گزارش تکناک، شرکت انویدیا از زمان جهش بزرگ هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۲، بیرقیب در صدر بازار ایستاده است. این شرکت با ارائه سریع راهحلهای تخصصی در زمینه تراشههای هوش مصنوعی، فاصله زیادی با رقبایی همچون AMD و اینتل ایجاد کرد. اما اکنون، به نظر میرسد که AMD آماده ورود به رقابت جدیتر با انویدیا است؛ رقابتی که برای جنسن هوانگ، مدیرعامل انویدیا آسان نخواهد بود.
شرکت AMD در سال ۲۰۲۲، مانند بسیاری دیگر از بازیگران بازار، ابعاد عظیم تحول هوش مصنوعی را دستکم گرفته بود. اما پس از ظهور ChatGPT و رشد انفجاری تقاضا برای زیرساختهای AI، لیسا سو در سال ۲۰۲۳ اعلام کرد که AMD مسیر خود را به طور کامل به سوی هوش مصنوعی تغییر خواهد داد. با وجود این، در آن زمان انویدیا با راهحلهایی مانند معماریهای Ampere و Hopper، همچنین زیستبوم نرمافزاری قدرتمند خود، بازار را به تسخیر درآورده بود و AMD عملاً وارد میدانی یکطرفه شد.
در آن زمان، بسیاری از شرکتهای بزرگ فناوری (Big Tech) با انویدیا قراردادهای بلندمدت بسته بودند. علاوه بر این، استفاده از اکوسیستم انحصاری CUDA و سایر خدمات نرمافزاری انویدیا، مشتریان را وابسته کرده بود. به این ترتیب، حتی با معرفی شتابدهندههای هوش مصنوعی مانند MI300X از سوی AMD، شرکتها تمایلی به مهاجرت نداشتند.

سری MI300 نخستین تلاش جدی AMD برای رقابت با انویدیا بود. این تراشه با حافظهای دو برابر بیشتر از H100 انویدیا و پهنای باند برابر، مبتنی بر معماری CDNA 3 عرضه شد. نتایج داخلی حاکی از عملکرد مناسب MI300X در پردازشهای inference بود. اما مشکل AMD تنها شکست دادن یک تراشه نبود؛ این شرکت باید با تمام اکوسیستم انویدیا رقابت میکرد.
وابستگی شرکتها به ابزارهای توسعه انویدیا، مانند CUDA، باعث شده است که AMD نتواند جایگاهی مشابه در بازار پیدا کند. توسعه زیرساخت هوش مصنوعی صرفاً به معنای خرید تراشه نیست؛ بلکه به پذیرش در یک اکوسیستم کامل نیاز دارد؛ موضوعی که تاکنون در اختیار انویدیا بوده است. مهاجرت به AMD برای شرکتهای بزرگ، نهتنها هزینهبرتر است، بلکه از نظر ادراک عمومی نیز نامطمئن بهنظر میرسد.
واقعیت این است که در دنیای فناوری، هیاهوی رسانهای و توجه سرمایهگذاران، تأثیر زیادی بر تصمیمگیریها دارد. زمانی که شرکتهایی مانند: مایکروسافت و OpenAI از تجهیزات انویدیا نام میبردند، اعتبار آن بیشتر میشد. در مقابل، استفاده از محصولات AMD به عنوان «گزینه دوم» تلقی میشد، که چالش دیگری برای این شرکت به شمار میرفت.

در شرایطی که اینتل از رقابت کنارهگیری کرد، AMD تصمیم گرفت در میدان باقی بماند. لیسا سو مسیر رقابت را ادامه داد و اکنون AMD به مرحلهای رسیده است که میتوان آن را همتراز با انویدیا در زمینه محاسبات هوش مصنوعی دانست. این پیشرفتها باعث شده است که شرکتهای بزرگی مانند مایکروسافت، OpenAI و متا به سمت استفاده از محصولات AMD سوق پیدا کنند.
شرکت AMD با ارائه تراشههای سری MI300 و قیمتگذاری رقابتی —حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد ارزانتر از انویدیا— توانسته است توجه غولهای فناوری را جلب کند. این تراشهها نهتنها مقرونبهصرفهتر هستند، بلکه نسبت عملکرد به قیمت بهتری نیز ارائه میدهند. هرچند سرمایهگذاری شرکتها در AMD هنوز با توجهی که به انویدیا دارند قابل مقایسه نیست، اما این حرکت، نشاندهنده تغییر در موازنه بازار است.
لیسا سو در رویداد «پیشرفت در هوش مصنوعی»، از نسل بعدی تراشههای MI400 با فناوری پیشرفته HBM4 و ۵۰ درصد حافظه بیشتر نسبت به نسل فعلی خبر داد. علاوه بر این، AMD تمرکز خود را بر راهحلهای rack-scale معطوف کرده و قرار است سرورهای Helios را با پردازندههای EPYC Venice عرضه کند؛ سیستمی که میتواند به صورت مستقیم با پلتفرم NVL144 انویدیا رقابت کند.

اگرچه AMD از نظر فنی و عملکردی سلاحهای قدرتمندی در اختیار دارد، اما نفوذ به بازاری که انحصار آن در دست انویدیا است، تنها با سختافزار ممکن نیست. شرکت AMD باید بتواند اکوسیستم نرمافزاری و پشتیبانی خود را نیز توسعه دهد تا جایگزینی واقعی برای انویدیا تلقی شود؛ یا حداقل بتواند در کنار آن —درست مانند بازار کارتهای گرافیک مصرفی— همزیستی پایدار داشته باشد.
قرار است AMD فردا گزارش مالی سهماهه دوم سال جاری را منتشر کند؛ گزارشی که میتواند روند آینده این شرکت را مشخص نماید. تحلیلگران انتظار دارند رشد درآمد سالانه بهویژه در حوزه هوش مصنوعی، نشانهای مثبت برای سرمایهگذاران باشد. اما شرکت AMD در رقابت با انویدیا، باید تمام توان خود را بهکار گیرد، چرا که در این رقابت، تنها بهترینها زنده میمانند.