شرکت خودروسازی ژاپنی لکسوس در رویداد Monterey Car Week و بخش The Quail از ابرخودروی مفهومی جدید خود با نام Sport Concept و طراحی خیرهکننده رونمایی کرد.
به گزارش تکناک، این خودرو که به عنوان پیشنمایش از مدلی با کد LFR شناخته میشود، ترکیب چشمگیری از ویژگیهای شاخص دو مدل افسانهای LFA و LC500 را ارائه میدهد و نشاندهنده مسیر تازهای در طراحی و مهندسی خودروهای اسپرت نسل بعدی این برند ژاپنی است.
در نگاه اول، Sport Concept زبان طراحی جسورانه و آیندهنگر لکسوس را به نمایش میگذارد. نمای عقب خودرو با دریچههای بزرگ مشابه مدل LFA، خروجیهای اگزوز نصبشده در زیر بال عقب و خطوط تیز و عضلانی بدنه، هویت بصری خاصی ایجاد کرده است. ورودیهای هوای بزرگی در پشت پنجرهها دیده میشود، که به احتمال زیاد وظیفه خنککاری ترمزها یا سیستم transaxle را بر عهده دارند. همچنین چهار فن کوچک روی چراغ ترمز مرکزی نصب شده است، که علاوه بر جلوه بصری، عملکرد خنککاری را بهبود میبخشد.

طراحی کاپوت نشان میدهد که موتور خودرو به طور قابل توجهی عقبتر از محور جلو قرار گرفته است؛ این چیدمان نهتنها توازن وزنی بهتری ایجاد میکند، بلکه تأییدی بر استفاده از ساختار rear transaxle است.
اصطلاح rear transaxle به یک نوع آرایش فنی در خودرو گفته میشود، که در آن جعبهدنده و دیفرانسیل در یک واحد یکپارچه در محور عقب خودرو قرار میگیرند. یعنی به جای اینکه گیربکس درست پشت موتور در جلو باشد، کل مجموعه انتقال قدرت به عقب منتقل میشود.
هرچند لکسوس هنوز جزئیات کامل فنی این مدل را منتشر نکرده، اما اطلاعات اولیه حاکی از آن است که ابرخودروی مفهومی Sport Concept از یک پیشرانه V-8 توئینتوربو با آرایش موتور جلو و دیفرانسیل عقب بهره میبرد. استفاده از جعبهدنده rear transaxle برای بهبود تعادل و هندلینگ، محتمل به نظر میرسد.
علاوه بر نسخه لکسوس، یک مدل با برند Sport Concept بر اساس همین پلتفرم ساخته خواهد شد که برای بازار ایالات متحده عرضه نمیشود و قرار است پایه توسعه خودروی مسابقهای آینده تویوتا در کلاس GT3 باشد.




مدل رونماییشده فاقد کابین داخلی است و برای حفظ یکپارچگی طراحی، تمامی نوشتهها و علائم روی دیواره تایرها به جز لوگوی Bridgestone حذف شدهاند. این موضوع نشان میدهد که تمرکز فعلی طراحان بر نمایش فرم بدنه و زبان طراحی جدید بوده است تا بر امکانات و جزئیات داخلی باشد.
به گفته کارشناسان، برخی المانهای موجود در این نمونه مانند خروجیهای اگزوز خاص یا شکل خاص بال عقب ممکن است در نسخه تولیدی نهایی تغییر کند، اما شمای کلی بدنه و خطوط اصلی به احتمال زیاد دستنخورده باقی خواهند ماند.
شرکتهای تویوتا و لکسوس در فرایند توسعه این خودرو، مدل Mercedes-AMG GT R را به عنوان یکی از بهترین نمونههای موتور جلو و مسابقهای دهه اخیر مورد ارزیابی قرار دادهاند. این خودرو نیز از ترکیب موتور V-8 جلو و جعبهدنده rear transaxle استفاده میکند، که الگوی فنی مناسبی برای دستیابی به عملکرد برتر در پیست و جاده به حساب میآید.
پلتفرم این خودرو با معرفی مدل مفهومی تویوتا GR GT3، نخستین بار در سال 2022 در معرض دید عموم قرار گرفت. اکنون با رونمایی از ابرخودروی مفهومی Sport Concept، میتوان برداشت روشنی از نسخه جادهای آتی لکسوس داشت؛ مدلی که هم برای علاقهمندان خودروهای اسپرت خیابانی و هم برای فعالان حوزه مسابقات حرفهای جذابیت خواهد داشت.
شرکت لکسوس در بیانیه معرفی این مدل اعلام کرد:
«این خودروی اسپرت با طراحی پیشرو، آیندهنگر و در عین حال اصیل، مسیر پیشرفت طراحی لکسوس را ترسیم میکند. این نمونه مفهومی الهامبخش، دارای بدنهای عریض، کمارتفاع و دو در است، که عناصر پویایی و احساسی را در چشماندازی برای یک خودروی اسپرت نسل بعدی ترکیب میکند.»