شرکت لاکهید مارتین با معرفی خانواده تازهای از پهپادهای پیشرفته خود به نام Nomad، مرز میان بالگردهای عمودپرواز و هواپیماهای بالثابت را از میان برداشته است.
به گزارش تکناک، زیرمجموعهی این شرکت، یعنی Sikorsky، این پهپادها را طوری طراحی کرده که هم توانایی برخاست و فرود عمودی (VTOL) را داشته باشند و هم از سرعت و برد پروازی یک هواپیمای کلاسیک بهره ببرند.
فناوری اصلی در پسِ این پرندهها، مفهومی نو به نام بال دمیدهشده با روتور (Rotor Blown Wing) است. در این طراحی، دو روتور روی بالی بلند نصب شدهاند تا جریان هوای عبوری از آنها نیروی بالابر مضاعف ایجاد کند. این جریان هوا باعث میشود پهپاد نهتنها بتواند بهصورت عمودی برخاست و فرود کند، بلکه در زمان تغییر وضعیت از پرواز عمودی به افقی، پایداری بیشتری به دست آورد.

به گفتهی مهندسان Sikorsky، این فناوری به دلیل مقیاسپذیری بالا میتواند برای ساخت مدلهای کوچکتر یا بزرگتر نیز به کار گرفته شود. همین ویژگی، پایهی توسعهی خانوادهی کامل پهپادهای Nomad شده که برای مأموریتهای متنوع نظامی و غیرنظامی طراحی شدهاند.
پهپادهای خانواده Nomad برای مأموریتهای نظامی از جمله شناسایی، نظارت، هدفگیری (ISR-T)، پشتیبانی لجستیکی، حملات سبک، گشت دریایی و برقراری ارتباطات پایدار طراحی شدهاند. افزون بر این، در کاربردهای غیرنظامی نیز میتوان از آنها در عملیات جستوجو و نجات (SAR)، اطفای حریق، پایش جنگلها و نظارت بر خطوط لوله استفاده کرد. قابلیت برخاست و فرود عمودی این پهپادها باعث میشود بتوانند در مناطق بدون باند یا زمینهای ناهموار نیز مستقر شوند.

Sikorsky اعلام کرده است که خانواده Nomad شامل پهپادهایی از گروه سوم تا پنجم است. پهپادهای گروه سوم نمونههای سبکوزن تا حدود ۵۹۹ کیلوگرم هستند، در حالی که مدلهای گروههای چهار و پنج در ابعاد بالگرد Black Hawk توسعه مییابند. کوچکترین عضو این خانواده، Nomad 50، با دهانه بال ۳٫۱۴ متر و وزن ۵۲ کیلوگرم، نخستین پرواز آزمایشی موفق خود را در سال جاری انجام داده است. مدل بعدی، Nomad 100، با دهانه بال ۵٫۵ متر، در حال توسعه است و نمونههای بزرگتر نیز در برنامه آینده پروژه قرار دارند.
مدلهای کوچکتر نومد از سامانههای پیشران هیبریدی الکتریکی استفاده میکنند، در حالی که نسخههای بزرگتر به موتورهای متداول احتراقی مجهز هستند. همچنین تمام مدلها دارای سامانه دیجیتالی Matrix هستند؛ فناوری پیشرفتهای که مانند یک کمکخلبان خودکار (Autonomous Co-Pilot) عمل کرده و کنترل کامل پرواز را از لحظه برخاست تا فرود برعهده دارد. این سیستم میتواند مسیر پرواز را مدیریت کرده، موانع و تهدیدها را شناسایی و از آنها اجتناب کند.

ریچ بنتون ، معاون و مدیرکل شرکت Sikorsky، در توضیح اهداف این پروژه گفت:
«ما از واژه خانواده برای تأکید بر قابلیت مقیاسپذیری طراحی نومد استفاده میکنیم. این پهپادها میتوانند از اندازهی کوچک گروه سوم تا ابعادی همتراز با Black Hawk ساخته شوند. خانواده Nomad مجموعهای از پرندههای سازگار، مستقل از باند و چندمنظوره است که میتوانند مأموریتهای زمینی و دریایی را برای نیروهای نظامی، سازمانهای امدادی و امنیتی اجرا کنند. نومدها بهعنوان یک ضریبافزاینده قدرت، مأموریتهای بالگردهایی چون Black Hawk را تکمیل کرده و به حفظ برتری راهبردی در منطقه هند و اقیانوس آرام کمک میکنند.»

در نهایت، Nomad را باید نماد نسل جدید پهپادهای چندمنظوره دانست که با ترکیب فناوریهای بالگرد و هواپیما، مرزهای طراحی صنعت هوافضا را دوباره تعریف کردهاند. این خانواده نوآورانه میتواند آیندهای را رقم بزند که در آن پروازهای بیسرنشین دیگر محدود به زمین یا باند نباشند و بتوانند آزادانه و هوشمندانه در هر محیطی مأموریت خود را انجام دهند.