شرکت متا اعلام کرده است که از ۱۶ دسامبر، محتوای مکالمات کاربران با دستیار هوش مصنوعی خود را برای شخصیسازی تبلیغات و محتوای پیشنهادی در پلتفرمهای Facebook، Instagram و WhatsApp به کار خواهد گرفت.
به گزارش تکناک، این تغییر به معنای آن است که کاربران، پس از تعامل با هوش مصنوعی درباره موضوعی خاص، تبلیغات و محتوای مرتبط با همان موضوع را در فیدها و بخشهای پیشنهادی مشاهده خواهند کرد. برای نمونه، اگر کاربری از هوش مصنوعی درباره کوهنوردی سؤال کند، ممکن است تبلیغ چکمههای کوهنوردی یا گروههای مرتبط در فیسبوک به او نمایش داده شود.

محدودیتها: متا اعلام کرده است که اطلاعات حساس از جمله باورهای مذهبی و فلسفی، گرایشهای سیاسی، اطلاعات سلامت، گرایش جنسی و قومیت در این فرایند مورد استفاده قرار نمیگیرد. بااینحال، کاربران امکان انصراف (Opt-out) از این سیاست را نخواهند داشت.
به نقل از ورج، همچنین اگر کاربران حسابهای خود را در «Meta Accounts Center» به هم متصل کرده باشند، دادههای مکالمات در یک پلتفرم میتواند برای هدفگیری تبلیغات در پلتفرمی دیگر مورد استفاده قرار گیرد. این سیاست، فعلاً در بریتانیا، اتحادیه اروپا و کره جنوبی اجرا نخواهد شد.
همزمان با این تغییرات، رئیس Instagram یعنی Adam Mosseri ویدئویی منتشر کرد تا به شایعات قدیمی درباره شنود مکالمات کاربران پاسخ دهد. او گفت:
«قسم میخورم، ما به میکروفون شما گوش نمیدهیم. ما از میکروفون تلفن برای استراق سمع استفاده نمیکنیم.»

Mosseri افزود که شنود مکالمات «نقض جدی حریم خصوصی» خواهد بود و حتی مصرف باتری گوشی را نیز بالا میبرد.
او چهار توضیح برای اینکه چرا کاربران گاهی تبلیغی مشابه موضوع گفتگوی اخیر خود میبینند ارائه داد:
۱. ممکن است کاربر پیشتر محصول مرتبط را جستجو کرده باشد.
۲. تبلیغات بر اساس علایق دوستان و افراد مشابه هدفگذاری میشوند.
۳. کاربر شاید تبلیغ را قبل از گفتگو دیده ولی به خاطر نیاورده باشد.
۴. گاهی این موضوع فقط یک تصادف است.
با وجود این، بسیاری از کاربران به توضیحات او بدبین ماندند و نظراتی از این دست نوشتند: «این دقیقاً همان چیزی است که میگفتم اگر داشتم به گفتگوهای مردم گوش میدادم.»
از یک سو، متا سیاستهای جدیدی را برای استفاده از دادههای هوش مصنوعی کاربران در جهت تبلیغات شخصیسازیشده معرفی کرده است و از سوی دیگر، تلاش میکند شایعات قدیمی شنود از طریق میکروفون تلفنها را رد کند. بااینحال، تردید و نگرانی کاربران درباره نقض حریم خصوصی همچنان ادامه دارد.