شرکت متا در حال توسعه عینک هوشمند دو نمایشگره است که میتواند پیامها، نقشهها و اعلانها را به صورت مستقیم مقابل چشمان کاربران نمایش دهد.
به گزارش تکناک و به نقل از مارک گورمن از بلومبرگ، برخلاف انتظار، این شرکت منتظر عرضه عینکهای واقعیت افزوده تمامعیاری نمانده است که برای سال ۲۰۲۷ برنامهریزی شدهاند. شرکت متا با شتاب بیشتری روی توسعه این دسته از محصولات خود کار میکند و محصول جدید آنها به جای یک نمایشگر داخلی، دو نمایشگر در دو سمت خواهد داشت تا اطلاعات در دسترستر و کارآمدتر ارائه شوند.
شرکت متا نخستین نسل عینکهای هوشمند خود را در سال ۲۰۲۱ با همکاری Ray-Ban معرفی کرد، که تمرکز آن بر ثبت عکس، ویدیو و تماسهای بدون نیاز به دست بود. سپس در سال ۲۰۲۳ نسل دوم با دوربینها و کیفیت صوتی بهتر و دستیار صوتی پیشرفتهتر عرضه شد. در سال ۲۰۲۵ نیز مدل Ray-Ban Display با یک نمایشگر داخلی برای اعلانها رونمایی شد. اکنون عینک هوشمند دو نمایشگره متا، گامی دیگر در جهت نزدیکتر شدن به تجربه روزمره واقعیت افزوده به حساب میآید.

کارشناسان معتقد هستند که معرفی تدریجی این قابلیتها، اقدامی هوشمندانه از سوی متا است، چرا که عرضه عینکهای واقعیت افزوده پیشرفته همچنان با چالشهای فنی جدی مواجه است. با این رویکرد، کاربران به تدریج با ایده استفاده از عینک به عنوان نمایشگر آشنا میشوند.
رقابت در این حوزه تنها به متا محدود نیست. اپل با هدست Vision Pro و سامسونگ با پروژههای مشابه نیز وارد میدان شدهاند. با وجود این، برخی تحلیلگران بر این باور هستند که سرعت کُند اپل میتواند فرصت بیشتری برای متا فراهم کند تا در بازار پیشتاز شود.
هرچند عینکهای هوشمند با نمایشگر دوگانه هنوز تجربه کامل واقعیت افزوده را ارائه نمیدهند، اما میتوانند نقطه عطفی در عادت دادن کاربران به این فناوری باشند و مسیر را برای آیندهای هوشمندتر هموار کنند.