ویژگی Passthrough Relighting متا چیست؟

متا با هدف ایجاد متاورس واقع‌گرایانه‌تر، ویژگی Passthrough Relighting را توسعه داده است که به اشیای مجازی اجازه می‌دهد تا سایه‌ها و برجستگی‌های واقعی داشته باشند.

به‌گزارش تک‌ناک، در کنفرانس کانکت ۲۰۲۳، متا ابزار توسعه واقعیت ترکیبی MR Utility Kit را معرفی کرد. این ابزار خاص برای توسعه‌دهندگان برنامه‌های واقعیت ترکیبی شامل امکانات متنوع و اجزای آماده و دستورالعمل‌های طراحی است. هم‌اکنون، این ابزار برای پلتفرم‌های Unity و Unreal در‌دسترس است و ویژگی جدید و جذابی به نام Passthrough Relighting را ارائه می‌دهد.

Passthrough Relighting به توسعه‌دهندگان امکان می‌دهد تا به‌آسانی سایه‌ها و برجستگی‌های واقع‌گرایانه را به اشیای دیجیتال در واقعیت ترکیبی اضافه کنند. بدین‌ترتیب، تجربه و اثرهای بصری واقعیت ترکیبی را بهبود بخشیده است.

در گذشته، خلق سایه‌ها و برجستگی‌های واقع‌گرایانه در واقعیت ترکیبی نیازمند دانش پیچیده‌ای درزمینه گرافیک کامپیوتری بود؛ اما Passthrough Relighting این مشکل را حل کرده است. این ویژگی که شامل قطعات قابل‌استفاده مجدد، کدهای نمونه، مستندات دقیق و دستورالعمل‌های طراحی است، فرایند توسعه را بسیار ساده‌ می‌کند.

همچنین، این قابلیت به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا نورپردازی در دنیای مجازی را به‌راحتی با محیط واقعی هماهنگ کنند که این امر به ادغام بی‌نقص اشیای دیجیتال با دنیای واقعی کمک و تجربه کاربری را در واقعیت ترکیبی بیشتر واقع‌گرایانه می‌کند.

متا با استفاده از قابلیت Passthrough Relighting، قصد دارد تا تجربه واقعیت ترکیبی را واقع‌گرایانه‌تر و جذاب‌تر کند. تصویری که در بالا آمده است، سه حالت مختلف اثرهای بصری را نشان می‌دهد: در سمت چپ، حالت اولیه بدون هیچ‌گونه سایه‌ای است و در وسط نمایشی از افزودن سایه‌های ساده است و در سمت راست تصویری از سایه‌های واقع‌گرایانه‌ای است که با Passthrough Relighting ایجاد شده‌اند. تصویر پایین نیز نشان می‌دهد که چگونه برجستگی‌های محیط واقعی روی اشیای مجازی منعکس می‌شوند.

در‌حال‌حاضر، توسعه‌دهندگان در حال یکپارچه‌سازی اثرهای Passthrough Relighting در برنامه‌های واقعیت ترکیبی خود هستند تا کاربران بتوانند تمام قدرت این فناوری را تجربه کنند. این فرایند ممکن است کمی زمان‌بر باشد؛ اما انتظار می‌رود که بازی واقعیت ترکیبی Figmin XR یکی از اولین برنامه‌هایی باشد که از این تکنولوژی بهره می‌برد. توسعه‌دهنده، Javier Davalos، اعلام کرده است که این ویژگی در به‌روزرسانی آتی نسخه ۲۱ این بازی یکپارچه خواهد شد.

شرکت متا در حال کار بر روی نمونه‌های اولیه‌ای است که پیشرفت‌های فناوری انتقال را نشان می‌دهند. این نمونه‌ها شامل نمونه‌های اولیه Flamera و Butterscotch می‌شوند که پیشرفت‌ها در زمینه انتقال نوری و وضوح شبکیه‌ای را به ترتیب نشان می‌دهند. نمونه اولیه Flamera ، به‌ویژه، به دلیل انتقال واقعیت افزوده باکیفیت بالا با تمرکز بر ارائه نمایشی فراگیرتر و دقیق‌تر از دنیای واقعی، مورد ستایش قرار گرفته است،.
شرکت متا در حال کار روی نمونه‌های اولیه‌ای است که پیشرفت‌های فناوری انتقال را نشان می‌دهند. این نمونه‌ها شامل نمونه‌های اولیه Flamera و Butterscotch می‌شوند که پیشرفت‌ها درزمینه انتقال نوری و وضوح شبکیه‌ای را به‌ترتیب نشان می‌دهند. نمونه اولیه Flamera به‌ویژه به‌دلیل انتقال واقعیت افزوده باکیفیت با تمرکز بر ارائه نمایشی فراگیرتر و دقیق‌تر از دنیای واقعی تحسین شده است.

Passthrough Relighting به کاربران اجازه می‌دهد تا هنگام استفاده از هدست‌های VR، دنیای واقعی را مشاهده کنند. این فناوری را متا توسعه داده و تحسین و انتقادهایی را به‌دنبال داشته است و تلاش‌های مداومی برای بهبود کیفیت آن در جریان است. متا روی نمونه‌های اولیه‌ای کار کرده است که پیشرفت‌های فناوری Passthrough را نشان می‌دهند؛ از‌جمله نمونه‌های اولیه Flamera و Butterscotch که به‌ترتیب پیشرفت‌ها در زمینه‌های Passthrough میدان نوری و وضوح شبکیه را به‌نمایش می‌گذارند. نمونه اولیه Flamera با تمرکز بر ارائه تجربه غوطه‌ورکردن و دقیق‌تر از دنیای واقعی، به‌خصوص برای کیفیت چشمگیر AR Passthrough خود تحسین شده است.

با تلاش‌های مداوم متا درزمینه تحقیق‌و‌توسعه برای بهبود کیفیت تجربیات Passthrough، آینده فناوری Passthrough Relighting روشن به‌نظر می‌رسد. این تعهد به بهبود فناوری Passthrough از‌طریق به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری و پیشرفت‌های سخت‌افزاری، نشان‌دهنده تعهد شرکت به بهبود تجربه کاربر و گسترش مرزهای فناوری VR و AR است.

متا به دریافت داده‌های مربوط به شرایط نوری واقعی جهان ازطریق هدست‌ها ادامه می‌دهد که به‌نوبه خود باعث بهینه‌سازی الگوریتم‌های هدایت‌کننده فناوری Passthrough می‌شود. این رویکرد به تجربیات Passthrough پایدارتر و با‌کیفیت‌تری منجر خواهد شد؛ به‌طوری‌که کاربران می‌توانند تجربه‌ای واقع‌گرایانه‌تر و جذاب‌تر از واقعیت ترکیبی را تجربه کنند.

اگرچه خلق سایه‌ها و برجستگی‌های واقع‌گرایانه پیش‌از‌این دشوار بوده است، اکنون با استفاده از فناوری Passthrough Relighting متا، این امکان به‌آسانی فراهم شده است. این ویژگی به توسعه‌دهندگان امکان می‌دهد تا نورپردازی دنیای مجازی را با محیط واقعی به‌راحتی هماهنگ کنند. این امر به ادغام هرچه‌بهتر اشیای دیجیتال با دنیای واقعی کمک شایانی می‌کند.

باوجوداین، فناوری Passthrough Relighting متا با مشکلات و پیشرفت‌هایی روبه‌رو شده است. نسخه‌های کنونی به‌دلیل محدودیت‌های خود با انتقادهایی مواجه بوده‌اند؛ اما تلاش‌های مداوم برای تحقیق‌و‌توسعه در این شرکت به‌خوبی مشهود است. این تلاش‌ها در نمونه‌های اخیری مانند Flamera و Butterscotch آشکار است که نویددهنده آینده‌ای روشن برای تجربیات Passthrough غوطه‌ور و با وفاداری درخورتوجه هستند.

همچنین با تمرکز بر نوآوری و بازخورد کاربران، متا در موقعیت مناسبی برای ایجاد پیشرفت‌های چشمگیر در فناوری Passthrough قرار دارد. این رویکرد نه‌تنها به بهبود کیفیت تجربیات واقعیت مجازی و واقعیت افزوده کمک می‌کند؛ بلکه به گسترش مرزهای این فناوری‌ها در حوزه‌های مختلف کاربردی می‌انجامد.

با بهبود مداوم و ادغام تکنولوژی‌های پیشرفته، متا خواهد توانست تجربیات واقع‌گرایانه‌تر و جذاب‌تری را در زمینه‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده ارائه دهد. این تلاش‌ها نه‌تنها به ارتقای تجربه کاربری کمک می‌کنند؛ بلکه به‌طور بالقوه می‌توانند بر کاربردهای مختلف در صنایع متنوع تأثیر بگذارند؛ از جمله آموزش و طراحی و سرگرمی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.