پس از پنج سال کشمکش حقوقی، متا در برابر شکایت ضدانحصار کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده (FTC) درباره خریدهای اینستاگرام و واتساپ پیروز شد و دادگاه فدرال، این شرکت را یک بازیگر انحصارگر تشخیص نداد.
به گزارش سرویس کسب و کار تکناک، در رأیی که سهشنبه منتشر شد، جیمز بوسبرگ، قاضی دادگاه منطقهای آمریکا نوشت که FTC نتوانسته است ثابت کند که متا هنگام خرید اینستاگرام در سال ۲۰۱۲ به ارزش یک میلیارد دلار و خرید واتساپ در سال ۲۰۱۴ به ارزش ۱۹ میلیارد دلار، قوانین ضدانحصار را نقض کرده است.
هرچند FTC نشان داد که متا — که در آن زمان فیسبوک نام داشت — درباره رشد سریع اینستاگرام و تهدید رقابتی احتمالی آن نگران بوده است. طبق ایمیلهای داخلی فیسبوک که در جریان دادرسی منتشر شد، مارک زاکربرگ در فوریه ۲۰۱۲ نوشته بود: «یک نگاه این است که ما واقعاً زمان میخریم. حتی اگر رقبای جدیدی پدیدار شوند، خرید Instagram، Path، Foursquare و دیگران، اکنون به ما یک سال یا بیشتر فرصت میدهد تا دینامیکهای آنها را ادغام کنیم، قبل از اینکه هر کسی دوباره بتواند به مقیاس آنها نزدیک شود.»

با وجود این، قاضی بوسبرگ تمرکز خود را بر این موضوع نگذاشت که متا در گذشته انحصاری بوده است یا خیر، بلکه بر این گذاشت که آیا اکنون انحصاری محسوب میشود یا خیر. او با اشاره به حضور اپلیکیشنهایی مانند تیکتاک، نتیجه گرفت که بازار، رقابتی است و متا فاقد موقعیت انحصاری است و این نگاه باعث پیروزی متا در این پرونده شد.
بوسبرگ در نظر حقوقی خود نوشت: «چشماندازی که پنج سال پیش وجود داشت، زمانی که FTC این دعوی ضدانحصار را ثبت کرد، تغییرات گستردهای داشته است. زمانی تفکیک بازار میان شبکههای اجتماعی و رسانههای اجتماعی معنا داشت، اما این دیوار اکنون فرو ریخته است.»

















