ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت میگوید که چشمانداز جدید گیمینگ شرکتش، تبدیلشدن به بزرگترین ناشر بازی و رقابت با تیکتاک است.
به گزارش تکناک، مدیرعامل مایکروسافت در مصاحبهای جامع، استراتژی جدید و جسورانه این شرکت برای آینده بخش گیمینگ را تشریح کرد و گفت مایکروسافت اکنون «بزرگترین ناشر بازی در جهان» است. وی تأکید کرد که رقیب اصلی این صنعت نه دیگر کنسولها، بلکه پلتفرمهای ویدئو کوتاه مانند تیکتاک هستند. ساتیا نادلا در گفتوگوی زنده خود، بهوضوح اعلام کرد که پساز تصاحب اکتیویژن بلیزارد، هدف مایکروسافت تکرار موفقیت مدل تجاری آفیس در دنیای بازی است: حضور در هر پلتفرمی که کاربر در آن حضور دارد.
او دراینباره گفت:
میخواهیم ناشری تمامعیار باشیم؛ درست مانند رویکردی که با آفیس انجام دادیم. ما در همهجا و روی هر پلتفرمی حضور خواهیم داشت. میخواهیم مطمئن شویم که چه در کنسولها، چه در کامپیوتر شخصی، چه در موبایل یا بازیهای ابری، گیمرها در همهجا از بازیها لذت ببرند.
Wccftech مینویسد که مهمترین بخش صحبتهای نادلا، بازتعریف او از رقابت در صنعت سرگرمی بود. او معتقد است که نبرد اصلی دیگر بین بازیها و کنسولهای مختلف نیست؛ بلکه جنگی برای جلب توجه کاربران است که در آن، پلتفرمهای ویدئو کوتاه پیشتاز هستند.

مدیرعامل مایکروسافت اظهار کرد: «رقابت بازی با دیگر بازیها نیست. رقابت بازی با ویدئوهای کوتاه است.» این دیدگاه استراتژی اخیر مایکروسافت برای انتشار بازیهای انحصاری خود مانند Halo روی پلتفرم رقیب، پلیاستیشن را توجیه میکند و نشان میدهد که این شرکت بهدنبال سهمی از کل بازار سرگرمی است، نهفقط اکوسیستم ایکسباکس.
بااینحال، بخشی از سخنان نادلا که با واکنشهای منفی روبهرو شد، به ارتباط میان سودآوری و نوآوری بازمیگشت. او بر لزوم نوآوری مداوم برای حفظ توجه کاربران تأکید کرد و گفت: «بهترین راه برای نوآوری، داشتن حاشیه سود سرشار است؛ زیرا این راهی است که میتوانید تأمین مالی کنید.»
این اظهارنظر از این لحاظ «بیموقع» تلقی شد که در چند سال گذشته، مایکروسافت و بهویژه بخش گیمینگ آن، هزاران نفر از کارمندان خود را اخراج کردهاند. این درحالی است که براساس گزارشها، حقوق خود نادلا در سال گذشته با ۲۲ درصد افزایش به رقم هنگفت ۹۶/۵ میلیون دلار رسیده است. این تضاد آشکار میان سیاستهای ریاضتی برای کارمندان و افزایش درآمد مدیران ارشد، انتقادات گستردهای را بههمراه داشته است.
در نهایت، باید بگوییم که چشمانداز جدید گیمینگ مایکروسافت ترکیبی از جاهطلبی برای تسلط بر بازار جهانی و درک عمیق از تغییرات در رفتار مصرفکننده است؛ اما این چشمانداز با مشکلات داخلی و انتقادهایی روبهرو است که نشان میدهد مسیر تبدیلشدن به غول سرگرمی جهانی، تنها از مسیر تصاحب شرکتها و افزایش سود نمیگذرد.

















