شرکت HMD GLOBAL برند نوکیا را بایگانی می کند

HMD GLOBAL

طبق تازه‌ترین شایعات، HMD Global که در سال ۲۰۱۶ شرکت نوکیا را خرید و گوشی‌هایش را تحت این برند روانه بازار کرد، حالا قصد دارد آن را کنار بگذارد.

به‌گزارش تک‌ناک، اگر در اواخر دهه ۱۹۹۰ و اوایل ۲۰۰۰ از گوشی‌های همراه استفاده می‌کردید، به‌احتمال زیاد گوشی شما نوکیا بوده است. حتی اگر خودتان از این دستگاه استفاده نمی‌کردید، احتمالاً یکی از نزدیکانتان از آن استفاده می‌کرد. به‌نظر می‌رسد که تاریخچه گوشی‌های نوکیا به پایان خود نزدیک است.

در سال ۲۰۱۶، HMD Global، شرکت فنلاندی که مدیر سابق نوکیا، ژان‌فرانسوا باریل، آن را تأسیس کرد، برند نوکیا را خرید. از آن زمان، تمام گوشی‌های نوکیا تحت مالکیت HMD Global عرضه شده‌اند. با‌این‌حال، HMD Global در ویدئو پیش‌نمایش یکی از محصولات جدیدش، پیشنهاد کرد که برند نوکیا را کنار بگذارد. درعوض، این شرکت از برند خود برای راه‌اندازی گوشی‌های هوشمند آینده استفاده خواهد کرد.

این ویدئو به‌طور خلاصه به‌معنای برند Human Mobile Devices اشاره می‌کند و پیش‌نمایشی از گوشی‌های هوشمند و هدست‌های بی‌سیم و تبلت‌های آینده را ارائه می‌دهد که همگی با برند HMD روانه بازار خواهند شد. گفتنی است که این ویدئو پیش‌نمایشی از نسخه جدید گوشی ساده نوکیا ۳۳۱۰ را نیز نشان می‌دهد که از ۵G پشتیبانی می‌کند. با‌این‌حال، این نسخه جدید از برند HMD استفاده می‌کند، نه برند نوکیا.

بر‌اساس گزارش‌ها، اولین گوشی هوشمندی که با برند جدید HMD روانه بازار می‌شود، از دوربین 108 مگاپیکسلی OIS بهره خواهد برد. همچنین، شایعاتی وجود دارد که این دستگاه در کنگره جهانی موبایل (MWC) در بارسلونا از ۲۶ تا ۲۹ فوریه ۲۰۲۴ رونمایی خواهد شد.

علاوه‌بر‌این، HMD Global بیشتر گوشی‌های هوشمند و تبلت‌های موجود نوکیا را در وب‌سایت رسمی خود با تخفیف زیادی می‌فروشد. برخی مدل‌ها حتی به قیمت‌های نزدیک به تصفیه‌شدن می‌رسند. برای مثال، نوکیا G100 در‌حال‌حاضر با قیمت ۱۳۹/۹۹ دلار در بست بای (Best Buy) عرضه می‌شود. همه نشانه‌ها حاکی از آن است که HMD Global روی به‌روزرسانی خط‌تولید خود کار می‌کند.

چه اتفاقی برای برند نوکیا خواهد افتاد؟

اگر HMD Global برند جدیدی راه‌اندازی کند، آیا برند نوکیا غیرفعال می‌شود؟ این سؤالی است که ذهن بسیاری از طرفداران نوکیا را به خود مشغول خواهد کرد. در‌حالی‌که در‌حال‌حاضر پاسخ درستی برای این پرسش وجود ندارد، سرنخی درباره این مسئله وجود دارد که HMD با برند نوکیا چه خواهد کرد.

وب‌سایت رسمی HMD Global همچنان می‌گوید: «ما سازنده گوشی‌های همراه نوکیا هستیم.» این احتمالاً یعنی این شرکت به فروش گوشی‌های ساده با برند نوکیا در آینده ادامه خواهد داد. با‌این‌حال، گوشی‌های هوشمند این شرکت احتمالاً با برند جدید عرضه خواهند شد.

در ویدئو پیش‌نمایش، گوشی هوشمند حاضر در تصویر حروف «HMD» را در پشت خود داشت. باوجوداین، هیچ گوشی ساده‌ای با همین لوگو را نشان نداد. این نشان می‌دهد که برند جدید HMD برای گوشی‌های هوشمند خواهد بود.

ریسک‌ها و مزیت‌های بالقوه تصمیم HMD Global برای کنارگذاشتن برند نوکیا

تصمیم HMD Global برای کنارگذاشتن برند نوکیا ممکن است چندین ریسک بالقوه در پی داشته باشد. درادامه، به برخی از آن‌ها اشاره شده است:

  • ازدست‌دادن اعتماد و وفاداری مشتریان: با بیش از 150 سال قدمت، برند نوکیا با صداقت و همدلی و صداقت فراوان شناخته می‌شود. با دورشدن از این برند تثبیت‌شده، HMD Global ممکن است اعتماد و وفاداری مشتریان، به‌ویژه کسانی که ارتباط محکمی با نام نوکیا دارند، از دست بدهد.

  • کاهش موقعیت و رقابت‌پذیری در بازار گوشی‌های هوشمند: افول برند نوکیا در صنعت موبایل مشهود بوده است. کاهش خط‌تولید و سهم بازار از نتایج آن بوده است. این می‌تواند به از‌دست‌رفتن موقعیت و رقابت‌پذیری HMD Global در بازار گوشی‌های هوشمند منجر شود.

  • از‌دست‌دادن هویت متمایز و اصیل: برند نوکیا میراثی غنی دارد و کنار‌گذاشتن آن ممکن است به از‌دست‌دادن هویت متمایز و اصلی منجر شود که طی سال‌ها ساخته است. این می‌تواند برای HMD Global ایجاد ارزش پیشنهادی منحصر‌به‌فرد و جذاب برای محصولاتش را به‌چالش بکشد.

مزایای تصمیم HMD Global برای کنارگذاشتن برند نوکیا نیز عبارت‌اند از:

  • فرصت بازآفرینی برند: برند نوکیا با کاهش سهم بازار و تصور ارتباط با گوشی‌های ارزان‌قیمت در صنعت موبایل با مشکلاتی مواجه بوده است. با دورشدن از برند نوکیا، HMD Global ممکن است فرصت داشته باشد تا خود و محصولاتش را در بازار بازآفرینی کند.

  • انعطاف‌پذیری بیشتر در برندسازی و بازاریابی: این شرکت درزمینه برندسازی و بازاریابی انعطاف‌پذیری بیشتری خواهد داشت و به‌طور بالقوه می‌تواند هویت جدیدی ایجاد و محصولات خود را مؤثرتر متمایز کند.

  • استفاده‌ بهتر از ظرفیت‌های موجود: HMD Global با انحصار دسترسی به شبکه فروش و توزیع جهانی برجسته و قابلیت‌های تولید و مهندسی دستگاه در سطح جهانی، می‌تواند با برند یا هویتی جدید از این ظرفیت‌ها بهینه‌تر استفاده کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.