کاهش شدید سرمایه‌گذاری در پلتفرم X

پلتفرم X

شرکت فیدلیتی که پیش‌تر به ایلان ماسک کمک کرده بود تا منابع ۴۴ میلیارد دلاری خرید توییتر را تأمین کند، ارزش سرمایه‌گذاری‌های خود در پلتفرم X را ۷۱.۵ درصد کاهش داده است.

به‌گزارش تک‌ناک و به‌نقل از بلومبرگ، شرکت فیدلیتی در اکتبر ۲۰۲۲ با سرمایه‌گذاری ۱۹.۲ میلیون دلاری، سهمی از پلتفرم X را خریده بود. در اکتبر ۲۰۲۳، این شرکت کاهش ۶۵ درصدی در ارزش سهام را ثبت کرده است.

اکنون طبق گزارش‌های جدید منتشر‌شده در نوامبر ۲۰۲۳، فیدلیتی شاهد کاهش بیشتری در ارزش سرمایه‌گذاری ایکس بوده است. جالب است که گزارش‌های Fidelity معمولاً یک ماه پس از تاریخ واقعی منتشر می‌شوند.

فروش توییتر به ماسک در اواخر اکتبر ۲۰۲۲، موجب بروز تحولات ناگهانی و گسترده‌ای شد؛ از‌ اخراج‌های گسترده و بستن دفاتر بین‌المللی گرفته تا تغییرات جامع در سیاست‌های نظارتی و فرآیندهای تأیید پلتفرم. ازجمله این تغییرات استخدام لیندا یاکارینو (Linda Yaccarino) به‌عنوان مدیرعامل جدید است که پیش‌تر در NBCU فعالیت می‌کرد. یاکارینو در مصاحبه‌ای در کنفرانس Code در سپتامبر ۲۰۲۳ اعلام کرد که انتظار دارد شرکت X در سال ۲۰۲۴ به سوددهی برسد.

این آشوب‌ها تبلیغ‌کنندگان را به دلسردی کشاند. بزرگ‌ترین مشکل پیش روی پلتفرم X، جلب اعتماد و سرمایه‌گذاری تبلیغ‌کنندگان برای استفاده از آن است. بسیاری از تبلیغ‌کنندگان مطرح نظیر Apple ،Comcast/NBCUniversal ،Disney ،Warner Bros. Discovery ،IBM ،Paramount Global ،Lionsgate و کمیسیون اروپا، پس از آنکه ماسک نظریه‌ای توطئه‌آمیز علیه یهودیان را به عنوان «حقیقت قطعی» معرفی کرد، از تبلیغ در این پلتفرم خودداری کرده‌اند.

پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که درآمد سال ۲۰۲۳ از فروش تبلیغات به حدود ۲.۵ میلیارد دلار خواهد رسید که طبق گزارش اخیر بلومبرگ نیوز، بسیار کمتر از دوره‌های سه‌ماهه‌ای با حدود یک‌میلیارد دلار درآمد پیشین است. در کنفرانس Dealbook که ماه نوامبر برگزار شد، ماسک به‌صراحت به تبلیغ‌کنندگان گفت که «به جهنم بروند». وی هشدار داد که این تحریم تبلیغاتی می‌تواند به نابودی شرکت منجر شود. همچنین، تأکید کرد که دنیا خواهد دانست تبلیغ‌کنندگان عامل این نابودی بوده‌اند و قول داد که جزئیات را ثبت و اعلام خواهد کرد.

در دسامبر ۲۰۲۳، فایننشیال تایمز گزارش داد که پلتفرم ایکس در تلاش است تا کسب‌وکارهای کوچک و متوسط را به‌سمت صرف بودجه تبلیغاتی‌شان در پلتفرم خود جذب کند. پلتفرم X ادعاهای منتشر‌شده نیویورک تایمز مبنی‌بر اینکه پلتفرم ایکس به‌دلیل تحریم‌های تبلیغاتی با زیانی ۷۵ میلیون دلاری مواجه خواهد شد، رد کرده و به فایننشیال تایمز اطلاع داده است که تنها انتظار کاهشی در‌حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیون دلار را می‌کشد.

سخن‌گوی پلتفرم X به فایننشیال تایمز گفته است:

کسب‌وکارهای کوچک و متوسط موتور مهمی برای رشد ما هستند که آن‌ها را برای مدتی نادیده گرفته‌ایم. این همیشه بخشی از برنامه‌ریزی‌هایمان بوده است. حالا قصد داریم بیش‌ازپیش روی آن‌ها تمرکز کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.