جت مافوق صوت X-59 ناسا با موفقیت آزمایشهای الکترومغناطیسی را پشت سر گذاشت و یک گام به نخستین پرواز بیصدای خود نزدیکتر شد.
به گزارش تکناک، این آزمایش که عملکرد ارتباطات، ناوبری و چرخهای فرود را بررسی کرد، شامل ارزیابی سازگاری هواپیما با F-15D نیز بود. این موفقیت، مسیر را برای انجام آزمایشهای زمینی گستردهتر هموار میکند.
فهرست مطالب
عبور X-59 از آزمونهای تداخل الکترومغناطیسی
هواپیمای تحقیقاتی مافوق صوت بیصدای X-59 با موفقیت از آزمایشهای الکترومغناطیسی عبور کرد و مشخص شد که سامانههای آن در شرایط مختلف بدون ایجاد تداخل بهدرستی کار میکنند.
یوهان لین، سرپرست اویونیک پروژه جت مافوق صوت X-59 در ناسا، در این باره گفت: «رسیدن به این مرحله نشاندهنده پیشرفت در یکپارچهسازی این هواپیما است. عبور از این مانع مهم، ما را یک گام دیگر به نخستین پرواز X-59 نزدیکتر کرده و این موضوع هیجانانگیز است.»
تداخل الکترومغناطیسی زمانی رخ میدهد که میدانهای الکتریکی یا مغناطیسی، عملکرد هواپیما را مختل کنند، که میتواند تهدیدی برای ایمنی باشد. این تداخل ممکن است ناشی از عوامل خارجی یا حتی تجهیزات داخلی هواپیما باشد و باعث اختلال در سامانههای الکترونیکی حیاتی شود، مشابه وضعیتی که هنگام نزدیک شدن یک تلفن همراه به رادیو و ایجاد نویز رخ میدهد.

بررسی عملکرد هماهنگ سامانههای داخلی
این آزمایشها در تأسیسات Lockheed Martin Skunk Works در کالیفرنیا انجام شد و نشان داد که سامانههای داخلی جت مافوق صوت X-59 شامل تجهیزات رادیویی، ناوبری و حسگرها، بدون ایجاد اختلال در عملکرد یکدیگر، هماهنگ کار میکنند. مهندسان، هر سامانه را به صورت جداگانه فعال کردند و در عین حال سایر سامانهها را برای شناسایی هرگونه تداخل احتمالی تحت نظر قرار دادند.
لین در اینباره توضیح داد: «با این آزمایش بررسی کردیم که آیا سامانههای X-59 با یکدیگر تداخل دارند یا خیر. این فرایند که آزمون منبع-قربانی نام دارد، به این صورت است که یک سامانه را فعال و سامانههای دیگر را از نظر نویز، نقص یا خطا ارزیابی میکنیم.»
پیشرفت در مأموریت Quesst
جت مافوق صوت X-59 در حین پرواز با سرعتی فراتر از سرعت صوت، به جای تولید صدای انفجار، تنها یک ضربه صوتی کمصدا ایجاد خواهد کرد. این هواپیما بخش کلیدی مأموریت Quesst ناسا است، که هدف آن ارائه دادههایی به نهادهای نظارتی برای بررسی امکان لغو ممنوعیت پروازهای تجاری مافوق صوت بر فراز خشکی است.
در حال حاضر، X-59 مراحل آزمایش زمینی را پشت سر میگذارد تا ایمنی و عملکرد آن تأیید شود. این روند شامل مجموعهای از آزمایشهای موفقیتآمیز موتور نیز بوده است. بررسی تداخل الکترومغناطیسی در ادامه این روند انجام شد، که به ارزیابی عملکرد سامانههای داخلی X-59 اختصاص داشت.
یکی دیگر از جنبههای این آزمایشها، بررسی عملکرد چرخهای فرود X-59 بود تا اطمینان حاصل شود که این بخش حیاتی بدون تأثیرگذاری بر سایر سامانهها، بهدرستی باز و بسته میشود. همچنین عملکرد کلید قطع سوخت بررسی شد تا مشخص شود که این سیستم بدون ایجاد تداخل، بهدرستی عمل میکند.

آزمایش سازگاری با F-15D ناسا
در این مرحله، سازگاری الکترومغناطیسی X-59 نیز مورد بررسی قرار گرفت تا مشخص شود که سامانههای آن هنگام پرواز در نزدیکی هواپیماهای تحقیقاتی ناسا بدون مشکل کار میکنند.
جت مافوق صوت X-59 برای انجام این آزمایش در دو فاصله ۴۷ فوتی و ۵۰۰ فوتی از F-15D ناسا قرار گرفت تا شرایط مورد نیاز برای استفاده از کاوشگر ویژه این هواپیمای تحقیقاتی شبیهسازی شود. این کاوشگر وظیفه دارد امواج ضربهای تولیدشده توسط X-59 را اندازهگیری کند.
لین درباره این آزمایش گفت: «ما میخواهیم اطمینان حاصل کنیم که این دو هواپیما حتی در فاصله نزدیک نیز بدون مشکل با یکدیگر سازگار هستند.»
تیم تحقیقاتی در این آزمایش، ابتدا موتور X-59 را روشن کرد و همزمان، رادار، فرستنده باند C و سامانههای ارتباطی F-15D را فعال ساخت. دادههای X-59 به مرکز عملیات سیار ناسا ارسال شد، جایی که مهندسان و متخصصان کنترل پرواز بهدقت آن را از نظر هرگونه ناهنجاری بررسی کردند.
لین تأکید کرد: «شناسایی مشکلات احتمالی تداخل یا ناسازگاری الکترومغناطیسی باید ابتدا روی زمین انجام شود. این کار خطرات احتمالی را کاهش میدهد و مطمئن میشویم که هنگام پرواز، با مسائل غیرمنتظره روبهرو نخواهیم شد.»
گام بعدی برای X-59 چیست؟
با تکمیل موفقیتآمیز آزمایشهای الکترومغناطیسی، X-59 اکنون آماده ورود به مرحله آزمایشهای aluminum bird است. در این مرحله، دادههایی به هواپیما ارسال میشود تا عملکرد آن در شرایط عادی و نقص شبیهسازی گردد. پس از آن، آزمایشهای تاکسی انجام خواهد شد و در نهایت، X-59 ناسا برای نخستین پرواز مافوق صوت خود آماده میشود.