شرکت Renault خودرو رونو 4 جدید را در سه تیپ Evolution، Techno و Iconic با هدف رقابت با مدلهایی چون Mini Aceman و Fiat 600e روانه بازار جهانی میکند.
به گزارش تکناک، طراحی این مدل الهامگرفته از نمونه مفهومی 4Ever Trophy و مدل کلاسیک سال ۱۹۶۱ بوده و به گفته رنو، تأکید اصلی آن بر کاربردی بودن و طراحی ماجراجویانه است
شرکت Renault اعلام کرده که مدل جدید رونو ۴ از ابتدای تیرماه ۱۴۰۴ (۱ ژوئیه) برای دارندگان کارت «R-Pass» و از ۱۵ تیرماه برای عموم مشتریان در بازار بریتانیا قابل سفارش خواهد بود. این خودرو با قیمت پایه ۲۶۹۹۵ پوند به بازار میآید تا با قیمت پایینتر از رقبا مانند Mini Aceman و Fiat 600e وارد رقابت شود.

رونو ۴ در سه تیپ Evolution، Techno و Iconic عرضه میشود:
- Evolution (تیپ پایه): دارای رینگهای ۱۸ اینچی الماسی، ورود بدون کلید، تهویه مطبوع دوگانه، تودوزی پارچهای با دوخت خاص، نمایشگر مرکزی ۱۰ اینچی و قابلیت اتصال بیسیم تلفن همراه است.
- Techno (قیمت: ۲۸۹۹۵ پوند): افزوده شدن قابلیت برنامهریزی مسیر EV با پشتیبانی گوگل، شارژر بیسیم تلفن همراه، دو پورت USB-C در عقب، کروز کنترل تطبیقی، کمکپارک خودکار، نورپردازی داخلی با ۴۸ رنگ و صندلیهای چرمی نیمهمصنوعی.
- Iconic (قیمت: ۳۰۹۹۵ پوند): رینگهای مشکی اختصاصی، درب صندوق عقب الکترونیکی، گرمکن صندلیها و فرمان، تزئینات داخلی زرد رنگ و مجموعهی کامل کمکرانندهها.
رونو 4 دومین محصول از سری ‘Iconic Family’ پس از مدل کوچکتر و الکتریکی Renault 5 است و قرار است در سال ۲۰۲۶ مدل جدیدی از Twingo نیز به آن بپیوندد. رنو اعلام کرده این مدل برای خریدارانی طراحی شده که مدل ۵ را بسیار کوچک میدانند، درست همانطور که Captur در رتبهای بالاتر از Clio قرار دارد.
با ابعاد ۴۱۴۰ میلیمتر طول، ۱۸۰۰ میلیمتر عرض و ۱۵۷۰ میلیمتر ارتفاع، رونو 4 از نظر اندازه بزرگتر از رنو ۵ است و تفاوتهای آن شامل طول بیشتر (۲۲۰ میلیمتر)، عرض بیشتر (۳۰ میلیمتر) و ارتفاع بیشتر (۷۰ میلیمتر) میشود. در عین حال، ارتفاع و طول آن شباهت زیادی به نسخه کلاسیک ۱۹۶۱ دارد.

چهره این خودرو از کانسپت ۲۰۲۲ با نام 4Ever Trophy الهام گرفته شده است. جلوپنجره یکپارچهی نورانی که به گفتهی رنو نخستین در نوع خود در جهان است به همراه نشان نورانی جلوی خودرو، جلوهای آیندهنگر به آن میدهد. طراحی عقب شامل چراغهای سهتکه، اسپویلر سقفی کوچک، ضربهگیرهای عمودی و سه خط در امتداد رکابها نیز به گذشته ارجاع دارد. همچنین امکان سفارش با سقف پارچهای وجود دارد.
ژیل ویدال، مدیر طراحی، تأکید کرد که المانهایی نظیر پنجرههای عقب ذوزنقهای و خطوط روی کاپوت یادآور نسخه کلاسیک هستند و خودرو در عین حفظ اصالت باید پیام و هویتی مستقل برای نسل جدید داشته باشد.
رنو تأکید کرده که مثل نسخه کلاسیک، کارایی و سهولت استفاده در اولویت طراحی قرار داشتهاند. صندوق عقب ۴۲۰ لیتری خودرو با ارتفاع بارگیری تنها ۶۰۷ میلیمتر (حدود ۱۰ سانتیمتر کمتر از رقبا)، امکان استفاده راحتتر و حتی نشستن روی لبه صندوق را فراهم میکند. یک محفظه ۳۵ لیتری جداشدنی نیز برای نگهداری وسایل مختلف نظیر کفشهای گلی یا کابلهای شارژ در نظر گرفته شده است.

درون کابین، نمایشگر دیجیتال ۱۰.۱ اینچی برای راننده، نمایشگر لمسی ۱۰ اینچی با پشتیبانی Google و صندلیهایی با روکش پارچهای یا چرمیمصنوعی دیده میشود. به لطف فاصله محوری بیشتر (۸۰ میلیمتر بیشتر از رنو ۵)، فضای سر و پای بیشتری در دسترس است.
رنو ۴ روی پلتفرم AmpR Small EV ساخته شده و ۶۸٪ از اجزای فنیاش را با رنو ۵ به اشتراک میگذارد. این خودرو با دو گزینه پیشرانه عرضه میشود:
- موتور ۱۱۸ اسببخار با باتری ۴۰ کیلوواتساعتی و برد ۱۹۰ مایل
- موتور ۱۴۸ اسببخار با باتری ۵۲ کیلوواتساعتی و برد ۲۵۰ مایل
پشتیبانی از شارژ سریع تا ۱۰۰ کیلووات و معرفی قابلیت رانندگی تکپداله با تنظیمپذیری میزان ترمز احیایی از دیگر ویژگیهای فنی این مدل هستند.