با هشدار سلامت روان نوجوانان در شبکههای اجتماعی، پلتفرمها به اطلاعرسانی درباره اثرهای منفی فیدهای الگوریتمی و پیمایش بیپایان موظف شدند.
به گزارش سرویس شبکههای اجتماعی تکناک، کتی هوکول، فرماندار ایالت نیویورک، با امضای قانونی جدید، پلتفرمهای بزرگ شبکههای اجتماعی را موظف کرد تا درباره خطرهای احتمالی این شبکهها برای سلامت روان کاربران جوان، هشدارهای صریح صادر کنند.
این قانون که از ۲۶ دسامبر ۲۰۲۵ لازمالاجرا شده است، بهطور مشخص پلتفرمهایی را هدف قرار میدهد که از «فیدهای الگوریتمی» و ویژگی «پخش خودکار» (Autoplay) و «پیمایش بیپایان» (Infinite Scroll) استفاده میکنند. طبق این مصوبه، این شرکتها اکنون ملزم هستند برچسبهای هشداری را مبنیبر آسیبهای احتمالی این ویژگیها بر سلامت روان نوجوانان به نمایش بگذارند.
فرماندار نیویورک این برچسبهای هشداردهنده را با هشدارهای بهداشتی روی محصولات تنباکو یا بستهبندیهای پلاستیکی مقایسه کرد و گفت هدف از این اقدام آگاهسازی مستقیم کاربران و خانوادهها از خطرهای سلامتی است که آنها را تهدید میکند.
این قانون جدید تمامی فعالیتهای پلتفرمهای دیجیتال را زیر پوشش قرار میدهد که بهطور کامل یا جزئی در ایالت نیویورک انجام میشوند. براساس مفاد این مقررات، دادستان کل ایالت نیویورک اختیار قانونی دارد تا علیه شرکتهای متخلف اقامه دعوی و برای هر مورد تخلف، جریمههای مدنی تا سقف ۵,۰۰۰ دلار را اعمال کند.

اقدام نیویورک درحالی صورت میگیرد که فشارهای بینالمللی بر غولهای فناوری افزایش یافته است. استرالیا نیز در ماه جاری میلادی، ممنوعیت استفاده از رسانههای اجتماعی را برای کودکان کوچکتر از ۱۶ سال رسماً تصویب کرد. در ایالات متحده نیز، ایالتهای کالیفرنیا و مینهسوتا پیشازاین قوانین مشابهی را برای محدودکردن تأثیرات مخرب شبکههای اجتماعی تصویب کرده بودند.
تا لحظه انتشار این خبر، سخنگویان شرکتهای تیکتاک، اسنپ (مالک اسنپچت)، متا (مالک اینستاگرام و فیسبوک) و آلفابت (مالک یوتیوب) به درخواستها برای اظهارنظر درباره این قانون جدید پاسخ ندادهاند. نگرانیها درباره تأثیر رسانههای اجتماعی بر سلامت روان کودکان به مسئلهای جهانی تبدیل شده است. در سالهای اخیر، بسیاری از مناطق آموزشی در سراسر ایالات متحده شکایاتی را علیه «متا پلتفرمز» و سایر شرکتهای بزرگ در دادگاهها مطرح کردهاند.
به نقل از رویترز، این روند در پی هشدار جدی جراح کل ایالات متحده در سال ۲۰۲۳ آغاز شد که در توصیهنامهای رسمی، خواستار اتخاذ تدابیر حفاظتی شدیدتر برای کودکان در فضای مجازی شده بود. وی بعدتر بهطور مشخص پیشنهاد داد که برای محافظت از نوجوانان، برچسبهای هشداردهنده مشابه محصولات دخانی روی اپلیکیشنهای رسانههای اجتماعی نصب شود؛ پیشنهادی که اکنون در ایالت نیویورک به قانون تبدیل شده است.

















