با فروش ۳/۵ میلیون دستگاه فقط در چهار روز، کنسول دستی نینتندو سوئیچ ۲ رکورد سریعترین فروش کنسولهای خانگی را شکست.
به گزارش تکناک، شرکت نینتندو با اعلام فروش ۳/۵ میلیون دستگاه نینتندو سوئیچ ۲ فقط در چهار روز نخست عرضه، رکورد جدیدی در صنعت بازیهای ویدئویی ثبت کرده است. این آمار کنسول جدید نینتندو را به سریعترین کنسول خانگی در تاریخ تبدیل کرده و موفقیت اولیه آن، فراتر از پیشبینیهای اولیه شرکت بوده است.
نینتندو انتظار داشت نینتندو سوئیچ ۲ مانند نسخه اصلی موفق باشد؛ اما اکنون مشخص شده که این کنسول نهتنها از مدل قبلی پیشی گرفته است؛ بلکه تمامی رکوردهای فروش سختافزارهای نینتندو در دوره مشابه را نیز پشتسر گذاشته است.
به نقل از ورج، در مقام مقایسه شرکت سونی در سال ۲۰۱۳ تنها توانست ۲/۱ میلیون دستگاه PS4 را در شانزده روز بفروشد و حدود شش هفته زمان نیاز داشت تا به آمار ۴/۲ میلیون دستگاه برسد. همچنین، فروش اولیه PS5 که در شرایط سخت همهگیری کرونا و کمبود جهانی تراشه انجام شد، در هفت هفته به ۴/۴ میلیون دستگاه رسید. در مقابل، نینتندو سوئیچ ۲ فقط در چهار روز به فروش ۳/۵ میلیون دستگاه دست یافته و از این رقبا بهراحتی پیشی گرفته است.

موفقیت سریع نینتندو سوئیچ ۲ را میتوان به تدارک گسترده نینتندو برای پاسخگویی به تقاضای انباشته نسبت داد. پیشفروش این کنسول در ایالات متحده آمریکا پیشاز عرضه به پایان رسیده بود؛ اما نینتندو توانست با تأمین موجودی مناسب در بازارهای اصلی، حتی در روز عرضه نیز فرصت خرید را برای برخی مشتریان فراهم کند. برخی تحلیلگران نیز معتقدند که تهدید افزایش قیمت ناشی از تعرفههای تجاری، انگیزه خریداران برای اقدام سریعتر را افزایش داده است.
با اینکه نینتندو سوئیچ ۲ در بریتانیا بزرگترین عرضه تاریخ کنسولها نبوده است؛ اما طبق دادههای مؤسسه NielsenIQ، این دستگاه توانسته به چهارمین کنسول پرفروش در تاریخ این کشور تبدیل شود. جالب آنکه این موفقیت چشمگیر درحالی رقم خورده که نینتندو هنگام عرضه، عناوین چندانی برای این کنسول معرفی نکرده بود؛ موضوعی که معمولاً مانعی برای فروش اولیه تلقی میشود.
نینتندو سوئیچ ۲ بهوضوح از تقاضای فروخورده در بازار استفاده کرده و نینتندو نیز با بهرهگیری از زمان کافی، بهخوبی برای عرضه گسترده آماده شده است. حالا پرسش اینجاست که نینتندو میتواند این روند فروش را در ماهها و سالهای آینده حفظ کند؟ آیا تعرفهها و ظهور رقبای قابلحمل، مانند کنسولهای دستی نوظهور، مانعی برای ادامه این موفقیت خواهند بود؟
نینتندو هدفگذاری کرده است که تا پایان مارس ۲۰۲۶، مجموع فروش نینتندو سوئیچ ۲ را به ۱۵ میلیون دستگاه برساند. این درحالی است که در همان ابتدای مسیر تنها در چهار روز نخست، ۳/۵ میلیون دستگاه فروخته شده که نشانهای از شروعی بسیار امیدوارکننده است.
نسخه نخست نینتندو سوئیچ در مارس ۲۰۱۷ عرضه شد و در سیزده ماه نخست، بیش از ۱۷/۷۹ میلیون دستگاه از آن فروخته شد؛ آماری که از پیشبینیهای نینتندو در آن زمان فراتر رفت. اکنون نیز با فروش بیش از ۱۵۰ میلیون دستگاه، نینتندو اصلی به یکی از کنسولهای موفق تاریخ تبدیل شده و در آستانه پیشیگرفتن از DS بهعنوان پرفروشترین کنسول نینتندو قرار دارد.