انویدیا در حال ساخت تراشههای سفارشی هوش مصنوعی، کنسول و مخابراتی است. این شرکت تمرکزش را به فراتر از عرضه سنتی قطعات مرکز داده آماده به فروش در بازار گسترش داده است.
بهگزارش تکناک، با استناد به گفتههای ۹ منبع مطلع، انویدیا در حال تشکیل واحد تجاری جدیدی است که وظیفه آن طراحی پردازندههای سفارشی برای طیف وسیعی از کاربردها، ازجمله پردازندههای هوش مصنوعی خواهد بود. فهرست مشتریان بالقوه شامل خودروسازان و ارائهدهندگان بزرگ خدمات ابری (CSP) و شرکتهای مخابراتی است.
این واحد طراحی تراشههای سفارشی به انویدیا کمک میکند تا کسبوکارش را در آینده گسترش دهد. دینا مککینی، معاون رئیس شرکت انویدیا، واحد یادشده را رهبری خواهد کرد. مککینی پیش از این مسئولیت طراحی میکرومعماریهای پردازنده سری Cat شرکت AMD و بخشهایی از طراحی GPUهای آدرنو کوالکام و پردازندههای زیرساخت مارول را برعهده داشت.
بهنقل از رویترز، هدف این واحد پاسخ به نیاز بخشهای مختلف، ازجمله خودرو، کنسول، دیتاسنتر، مخابرات و سایر حوزههایی است که میتوانند از سیلیکون سفارشی بهرهمند شوند. انویدیا وجود این واحد تجاری جدید را تأیید نکرده است؛ اما پروفایل دینا مککینی در لینکدین نشان میدهد که او بهعنوان معاون مهندسی سیلیکون، مسئولیت سیلیکونهای ابری، 5G، بازی و خودرو را برعهده دارد که ماهیت متنوع کار او را نشان میدهد.
درحالیکه تمام شرکتهای CSP پیشرو از پردازندههای A100 و H100 انویدیا برای هوش مصنوعی و محاسبات با کارایی بالا (HPC) استفاده میکنند، بسیاری از آنها، ازجمله سرویسهای وب آمازون و گوگل و مایکروسافت نیز پردازندههای سفارشی خود را برای هوش مصنوعی و نیازهای عمومی توسعه میدهند.
این کار به آنها امکان میدهد تا هزینهها را بهینه کنند، قابلیتهای مراکز داده خود را متناسب با نیازهایشان تنظیم کنند، عملکرد و مصرف انرژی را بهینه کنند و درنتیجه مبالغ زیادی را صرفهجویی کنند. علاوهبراین، این شرکتها با کنترل طراحی سیلیکون میتوانند قابلیتهای سفارشی (مانند فرمتهای داده جدید) را بهسرعت به تراشههای خود اضافه کنند و از مالکیت معنویشان محافظت کنند.
رویهمرفته، میتوان گفت که پردازندههای گرافیکی هوش مصنوعی و HPC انویدیا برای برخی از کارها همچنان جایگزینی ندارند؛ اما بسیاری از بارهای کاری روی سختافزاری با سیلیکون سفارشی اجرا میشوند. گرایش بهسمت سیلیکون سفارشی گسترده و بازار با سرعت در حال رشد است؛ بهطوریکه بهطورکلی میتوان گفت CSPها محصولات انویدیا را تصاحب میکنند.
براساس گزارشها، انویدیا وارد مذاکرات اولیه با غولهای فناوری مانند آمازون، متا، مایکروسافت، گوگل و OpenAI شده است تا فرصتهای ساخت تراشههای سفارشی را بررسی کند. این امر نشان میدهد که تیم سبز تمرکزش را فراتر از عرضه سنتی قطعات مرکز داده آماده به فروش در بازار گسترش داده است.
انویدیا بهلطف پردازندههای آماده استفاده A100 و H100 و نسخههای مختلف آنها و نیز پردازندههای گرافیکی سری RTX برای کامپیوترهای شخصی و مراکز داده، در پاسخ به نیازهای برنامههای هوش مصنوعی بسیار موفق بوده است. محصولات اتصال و شبکهای Mellanox این شرکت نیز در بین ارائهدهندگان خدمات ابری بسیار پرطرفدار هستند.
در بازار خودرو، فروش محصولات انویدیا برای کاربردهای خودرویی درمقایسهبا بخشهای پردرآمد مراکز داده و بازی و تجسم حرفهای این شرکت بسیار عقب مانده است. دلیل این مسئله تا حدی این است که بسیاری از خودروسازان نیز بهدنبال سیلیکون سفارشی برای تأمین انرژی خودروهای مبتنیبر نرمافزار خود هستند.
درحالیکه پلتفرم Nvidia Drive از بسیاری از پیشرفتها جلوتر است، حداقل برخی از تولیدکنندگان خودرو بهدلیل هزینه و دلایل رقابتی و کنترل مالکیت معنوی، ترجیح میدهند پلتفرم بسیار سفارشی خود را داشته باشند.
این رویکرد نهتنها مسیرهای جدیدی برای انویدیا میگشاید؛ بلکه آن را مستقیماً به رقابت با دیگر طراحان تراشههای سفارشی مانند AMD ،Alchip ،Broadcom ،Marvell Technology و Sondrel وارد میکند.
اگرچه این شرکتها تجربه زیادی دارند، انویدیا فناوریهای IP بسیار رقابتی، ازجمله پردازنده مرکزی، پردازنده گرافیکی، هوش مصنوعی، محاسبات با عملکرد بالا، شبکهسازی و پردازش حسگر دراختیار دارد که از پیش رقابتی بودهاند. فروش برخی از این IPها در بستههای سفارشی میتواند بازار دردسترس کل (TAM) انویدیا را بهبود چشمگیری بخشد و درنهایت درآمدهای آن را افزایش دهد.