شرکت انویدیا پس از سالها انتظار، سرانجام کد منبع GPU برای کیت توسعه PhysX و نسخه شیدر محاسباتی GPU برای Flow SDK را به صورت کامل و متنباز منتشر کرد.
به گزارش تکناک، در نسخه جدید کد منبع GPU برای کیت توسعه PhysX، بیش از ۵۰۰ کرنل CUDA به این بسته اضافه شده است، که قابلیتهایی نظیر دینامیک اجسام صلب، شبیهسازی سیالات و مدلسازی اجسام تغییرپذیر را فراهم میکند. هدف انویدیا از این اقدام، حمایت از یادگیری، نوآوری و توسعه در میان پژوهشگران و توسعهدهندگان حوزه فناوری است.
همچنین Flow یک کتابخانه بلادرنگ برای شبیهسازی سیالات و گازها بر پایه شبکههای پراکنده (Sparse Grid) است، که ابزارهای قدرتمندی را برای مدلسازی جریان سیال در اختیار توسعهدهندگان قرار میدهد.
شرکت انویدیا با انتشار کد منبع PhysX و Flow، امیدوار است که همکاری و نوآوری در حوزه محاسبات و شبیهسازی شتابیافته با GPU را بیش از پیش گسترش دهد. از این پس توسعهدهندگان و محققان به منابع بیشتری برای پیشبرد پروژههای شبیهسازی فیزیکی در مقیاس بلادرنگ دسترسی خواهند داشت.

آدام موروانسکی، مدیر ارشد فناوری شبیهسازی در انویدیا، در یادداشتی نوشت: «از زمان انتشار نسخه ۴.۰ کیت توسعه PhysX در دسامبر ۲۰۱۸، این ابزار تحت مجوز متنباز BSD-3 ارائه شده بود، با یک استثنای مهم: کد منبع کرنلهای شبیهسازی GPU در دسترس نبود.»
وی تصریح کرد: «اکنون این محدودیت برطرف شده است. با افتخار اعلام میکنیم که نسخه جدید PhysX SDK شامل تمام کد منبع GPU بوده و به طور کامل تحت مجوز BSD-3 منتشر شده است.»
موروانسکی بیان کرد: «این نسخه با بهرهگیری از ۵۰۰ کرنل CUDA، ویژگیهایی مانند: دینامیک اجسام صلب، شبیهسازی سیالات و مدلسازی اجسام تغییرپذیر را فراهم میکند و یکی از پیشرفتهترین نمونههای کاربردی از شبیهسازی بلادرنگ مبتنی بر CUDA و برنامهنویسی GPU به شمار میرود. امیدوار هستیم این انتشار، منبعی ارزشمند برای آموزش، تحقیق و توسعه در میان علاقهمندان باشد.»
وی در ادامه یادداشت خود اعلام کرد: «همچنین نسخه کامل و متنباز پیادهسازی شیدرهای محاسباتی GPU برای Flow SDK، کتابخانه شبیهسازی سیالات بلادرنگ ما نیز منتشر شده است. بیصبرانه منتظر هستیم ببینیم که جامعه توسعهدهندگان با این ابزارها چه دستاوردهایی خلق خواهد کرد.»
برای کسانی که با این ابزارها آشنا نیستند، باید گفت که PhysX در ابتدا توسط شرکت NovodeX توسعه یافت و بعدها توسط انویدیا خریداری شد، که یک موتور شبیهسازی فیزیکی بلادرنگ است و برای ایجاد حرکات و تعاملات واقعی در برنامههایی نظیر بازیهای ویدیویی، واقعیت مجازی و رباتیک استفاده میشود. این موتور قادر به مدیریت دینامیک اجسام صلب، اجسام تغییرپذیر و جریان سیالات است.
در مقابل، Flow یک کتابخانه تخصصی دیگر از انویدیا برای شبیهسازی سیالات و گازها است، که با استفاده از روش شبکههای پراکنده، امکان شبیهسازی دقیق و بلادرنگ رفتار سیالات را فراهم میکند. ترکیب این دو ابزار به توسعهدهندگان اجازه میدهد تا پدیدههای فیزیکی پیچیده را با دقت و جزئیات بالا در محیطهای مجازی مدلسازی کنند.