با تصاحب استارتاپ Roi توسط OpenAI، اپلیکیشنهای مالی شخصی و هوشمند به OpenAI منتقل میشوند تا کاربران تجربهای کاملاً شخصی کسب کنند.
به گزارش تکناک، OpenAI روز جمعه اعلام کرد که استارتاپ «روی» (Roi)، توسعهدهنده اپلیکیشن مالی شخصی مبتنیبر هوش مصنوعی را تصاحب کرده است. این قرارداد که جدیدترین نمونه در زنجیره خریدهای استراتژیک OpenAI محسوب میشود، نشاندهنده سرمایهگذاری جدی این شرکت بر آیندهای است که در آن هوش مصنوعی به همراه کاملاً شخصی برای مدیریت زندگی کاربران تبدیل خواهد شد.
براساس اطلاعات منتشرشده، این قراردادی «استخدام-تملک» (Acqui-Hire) است؛ بدینمعنا که تمرکز اصلی بر جذب استعدادهای مهم بوده است. از تیم چهارنفره Roi، تنها مدیرعامل و همبنیانگذار آن، سوجیت ویشواچیت (Sujit Viswachet)، به OpenAI خواهد پیوست. شرایط مالی این قرارداد فاش نشده و استارتاپ Roi اعلام کرده است که فعالیتهای خود را متوقف کرده و خدماتش را در تاریخ ۱۵ اکتبر به طور کامل به پایان خواهد رساند.
تککرانچ مینویسد که تصاحب استارتاپ Roi توسط OpenAI در ادامه خریدهای مشابه در سال جاری ازجمله شرکتهای Context.ai و Crossing Minds و Alex صورت میگیرد و نشاندهنده استراتژی مشخص این شرکت برای تقویت تیمهای داخلی خود با متخصصان حوزه هوش مصنوعی مصرفکننده است.
اگرچه هنوز مشخص نیست که فناوریهای توسعهدادهشده Roi مستقیماً در محصولات OpenAI ادغام خواهند شد یا خیر، تخصص این تیم درزمینه «شخصیسازی در مقیاس بزرگ» کاملاً با اهداف OpenAI همسو است. استارتاپ Roi که سال ۲۰۲۲ در نیویورک تأسیس شد ۳/۶ میلیون دلار سرمایه از سرمایهگذارانی همچون بالاجی سرینیواسان و اسپارک کپیتال جذب کرده بود، مأموریت داشت تا تمام داراییهای مالی کاربران، از سهام و رمزارز گرفته تا املاک و NFT را در یک پلتفرم هوشمند تجمیع کند.

نقطه تمایز Roi ارائه همراه هوش مصنوعی بود که میتوانست لحن و شیوه ارتباطی خود را براساس ترجیحات کاربر تغییر دهد. در مثالی جالب که این شرکت منتشر کرد، یکی از کاربران از هوش مصنوعی خواسته بود: «طوری با من صحبت کن که انگار بچه نسل زد هستم که مغزش پوسیده است. از کمترین کلمات استفاده کن و هرچقدر میخواهی مسخرهام کن.» هوش مصنوعی در پاسخ به وضعیت پرتفوی کاربر نوشت: «سوج، بدجور ضرر کردی داداش کوچیکه… امروز یه باخت ۳۲ هزار دلاری رو تجربه کردی.»
این نمونه بهخوبی فلسفه Roi را نشان میدهد: نرمافزار نباید صرفاً پاسخهای عمومی ارائه دهد؛ بلکه باید به شیوهای شخصی و انسانی و جذاب با کاربر ارتباط برقرار کند و با او تکامل یابد. تصاحب استارتاپ Roi توسط OpenAI همزمان با تقویت تیم اپلیکیشنهای مصرفکننده اوپنایآی به رهبری فیجی سیمو، مدیرعامل سابق اینستاکارت، انجام میشود.
این اقدام نشان میدهد که اوپنایآی قصد ندارد تنها ارائهدهنده زیرساخت و API باقی بماند؛ بلکه مصمم است تا اپلیکیشنهای کاربر نهایی قدرتمندی مانند «پالس» (تولیدکننده اخبار شخصیسازیشده) و «سورا» (رقیب تیکتاک مبتنی بر هوش مصنوعی) و «پرداخت فوری» (قابلیت خرید مستقیم در ChatGPT) را توسعه دهد.
استعداد و تجربه ویشواچیت که سابقه کار در شرکت Airbnb و بهینهسازی رفتار کاربر برای افزایش درآمد را در کارنامه دارد، میتواند به OpenAI در کسب درآمد از این اپلیکیشنها کمک شایانی کند؛ امری که با توجه به هزینههای میلیارددلاری این شرکت برای زیرساختهای محاسباتی، حیاتیتر از همیشه به نظر میرسد.