گزارش جدید OpenAI نشان میدهد که استفاده سازمانی ChatGPT هشت برابر رشد کرده و شرکتها از آن برای بهبود بهرهوری و جریان کاری خود بهره میبرند.
به گزارش سرویس هوش مصنوعی تکناک، OpenAI، سازنده مدلهای هوش مصنوعی ChatGPT، دادههای جدیدی منتشر کرده است که رشد چشمگیر و سریع استفاده سازمانی از ابزارهای هوش مصنوعی آن را در سال گذشته نشان میدهد. این گزارش از افزایش ۸ برابری حجم پیامهای ChatGPT در بخش شرکتی از نوامبر ۲۰۲۴ و گزارش کارمندان مبنیبر صرفهجویی تا یک ساعت در روز حکایت میکند.
این یافتهها تنها یک هفته پساز ارسال یادداشت داخلی «وضعیت قرمز» مدیرعامل، سم آلتمن، درباره تهدید رقابتی گوگل به دست میآید و تلاش OpenAI برای تثبیت موقعیت خود بهعنوان رهبر هوش مصنوعی سازمانی را برجسته میکند؛ درحالیکه با فشارهای فزایندهای روبهرو است.
تقریباً ۳۶ درصد از کسبوکارهای ایالات متحده مشتریان ChatGPT Enterprise هستند؛ اما بخش عمده درآمد OpenAI از اشتراکهای مصرفکنندگان تأمین میشود. این پایگاه مصرفکننده را اکنون بهطور جدی مدل هوش مصنوعی جمنای گوگل تهدید میکند. علاوهبراین، OpenAI باید با شرکت هوش مصنوعی رقیب، آنتروپیک و ارائهدهندگان مدلهای متنباز برای مشتریان شرکتی رقابت کند. این غول هوش مصنوعی ۱/۴ تریلیون دلار را به تعهدات زیرساختی در چند سال آینده متعهد شده است که رشد سازمانی را برای مدل کسبوکار آن حیاتی میسازد.
یافتههای جدید OpenAI نشان میدهد که پذیرش در میان شرکتهای بزرگتر نهتنها درحال رشد است؛ بلکه هوش مصنوعی بیشتر در جریانهای کاری ادغام شده است. کارمندان فقط پیامهای بیشتری ارسال نمیکنند؛ بلکه سازمانهای استفادهکننده از API شرکت OpenAI (رابط توسعهدهنده آن)، ۳۲۰ برابر بیشتر «توکنهای استدلالی» را در مقایسه با سال پیش مصرف میکنند که نشان میدهد شرکتها هوش مصنوعی را برای حل مشکلات پیچیدهتر استفاده میکنند.
بااینحال، این وضعیت میتواند بهدلیل آزمایش گسترده آنها با فناوری جدید و مصرف توکنها بدون کسب ارزش بلندمدت باشد. این افزایش در توکنهای استدلالی که با افزایش مصرف انرژی مرتبط است، میتواند برای شرکتها گران و در نتیجه، در بلندمدت ناپایدار باشد.
فراتر از معیارهای خام استفاده، OpenAI تغییراتی را در نحوه استقرار ابزارهای خود بهوسیله شرکتها مشاهده میکند. برای مثال، استفاده از GPTهای سفارشی که شرکتها از آنها برای کدگذاری دانش سازمانی در دستیاران یا خودکارسازی جریانهای کاری استفاده میکنند، امسال ۱۹ برابر افزایش یافته است و اکنون ۲۰ درصد از پیامهای سازمانی را تشکیل میدهد. OpenAI به مشتری بانک دیجیتال BBVA اشاره میکند که به گفته این شرکت، بهطور منظم بیش از ۴,۰۰۰ GPT سفارشی را استفاده میکند.

طبق گفته OpenAI، این ادغامها به صرفهجوییهای درخورتوجه در زمان منجر شدهاند. شرکتکنندگان صرفهجویی ۴۰ تا ۶۰ دقیقهای در روز را با محصولات شرکتی OpenAI گزارش کردند؛ هرچند ممکن است این شامل زمان صرفشده برای یادگیری سیستمها و پرامپتدهی یا تصحیح خروجی هوش مصنوعی نباشد.
همچنین، گزارش نشان داد که کارکنان شرکتی بهطور فزایندهای از ابزارهای هوش مصنوعی برای گسترش قابلیتهای خود استفاده میکنند. سهچهارم از پاسخدهندگان نظرسنجی میگویند که هوش مصنوعی به آنها کمک میکند تا کارهایی که قبلاً نمیتوانستند انجام دهند، به سرانجام برسانند. OpenAI افزایش ۳۶ درصدی را در پیامهای مرتبط با کدنویسی در خارج از تیمهای مهندسی و فناوری اطلاعات و تحقیق گزارش کرد.

گزارش OpenAI نشان داد که حتی فعالترین کاربران ChatGPT Enterprise پیشرفتهترین ابزارهای موجود برایشان مانند تحلیل دادهها و استدلال یا جستجو را استفاده نمیکنند. گفته میشود این مسئله بهدلیل نیاز به تغییر طرز فکر و ادغام عمیقتر با دادهها و فرآیندهای سازمانی برای پذیرش کامل سیستمهای هوش مصنوعی است. پذیرش ویژگیهای پیشرفته زمان خواهد برد؛ زیرا شرکتها جریانهای کاری را برای درک بهتر آنچه ممکن است، دوباره تنظیم میکنند.
تککرانچ مینویسد سم آلتمن که قطعاً فشار تعهدات ۱/۴ تریلیون دلاری شرکت را در زیرساختها احساس میکند، این را بهعنوان فرصتی برای عقبماندگان بهمنظور جبران عقبماندگی توصیف کرد. بااینحال، برای کارگرانی که سیستمهای هوش مصنوعی را برای تکرار کار خود آموزش میدهند، این جبران عقبماندگی ممکن است بیشتر شبیه شمارش معکوس برای آینده شغلیشان احساس شود.
















