مطالعهای جدید نشان میدهد که والدین با مشارکت در تماشای برنامههای تلویزیونی همراه با کودکان خود میتوانند به تقویت پیوند خانوادگی و بهبود رشد اجتماعی و شناختی کودکان کمک کنند.
به گزارش تکناک، کودکان خردسال زمان زیادی را به استفاده از صفحهنمایشها، مانند: تماشای تلویزیون، بازی با تبلت و گوشیهای هوشمند یا تماس ویدیویی با پدربزرگها و مادربزرگها اختصاص میدهند و مشارکت والدین در این فعالیت باعث ایجاد مکالمات معنادار و آموزش مهارتهای مختلف به کودکان میشود.
تحقیقات در زمینه راهنماییهای جهانی زمان استفاده از صفحهنمایش نشان داده است که حدود 75 درصد از کودکان تا دو سال، روزانه از نوعی رسانه دیجیتال استفاده میکنند و 64 درصد از کودکان دو تا پنج سال بیش از یک ساعت در روز از آن استفاده میکنند.
امروزه رسانههای دیجیتال به بخشی از زندگی کودکان تبدیل شدهاند و این روند ادامه خواهد داشت. این یعنی باید بدانیم که چگونه از این فناوری استفاده کنیم تا کودکان از آن بهرهمند شوند و چگونه پتانسیل آموزشی آن را به حداکثر برسانیم.
یک راه کلیدی این است که والدین و دیگر بزرگسالان، رسانههای دیجیتال را به همراه کودکان استفاده کنند. این روش به عنوان استفاده مشترک شناخته میشود.
تحقیقات اخیر نشان دادهاند که چگونه استفاده بزرگسالان از رسانههای دیجیتال با کودکان تا شش سال، توانایی یادگیری کودکان از رسانههای دیجیتال را تحت تأثیر قرار میدهد.
محققان یک تحلیل بسیار گسترده انجام دادند که شامل بررسی گستردهای از مطالعات تحقیقاتی قبلی برای شناسایی روندها و الگوها بود.
محققان گفتند: «ما به این نتیجه رسیدیم که به طور کلی، استفاده مشترک والدین و کودکان به یادگیری کودکان خردسال از رسانههای دیجیتال کمک میکند. استفاده بزرگسالان از رسانههای دیجیتال با کودکان میتواند به آنها کمک نماید تا محتوای دیجیتال را بهتر درک و با آن ارتباط برقرار کنند.
تحقیقات ما با دیگر مطالعات همخوانی دارد که به عنوان مثال، استفاده والدین از رسانههای دیجیتال با کودکان میتواند مهارتهای زبانی را تقویت نماید.»
محققان اعلام کردند: «یافتههای ما نشان میدهد که با مشارکت فعالانه، والدین میتوانند به کودکان خود کمک کنند تا از مزایای آموزشی رسانههای دیجیتال بهرهمند شوند. این کار میتواند شامل تعاملات یک به یک برای جلب توجه کودک به محتوای آموزشی و ارتباط آن با موقعیتهای دنیای واقعی باشد.»
در ادامه چند نکته عملی برای والدین آورده میشود تا حداکثر بهرهگیری را از مزایای استفاده مشترک از رسانههای دیجیتال با کودکان خود ببرند.
فهرست مطالب
مشارکت فعال والدین
زمانی که کودک درحال استفاده از یک رسانه دیجیتال است، فقط کنار او ننشینید، با آنها درگیر شوید، سؤالهایی درباره آنچه تماشا یا بازی میکنند بپرسید و آنها را تشویق کنید تا به طور انتقادی درباره محتوا فکر کنند.
به عنوان مثال اگر ویدیویی تماشا میکنند، میتوانید بپرسید فکر میکنی چه اتفاقی خواهد افتاد؟ یا چرا فکر میکنی که شخصیت این کار را انجام داد؟
آموزش با تکنیک پایهگذاری
پایهگذاری یک تکنیک آموزشی است که در آن والدین میتوانند در درک مفاهیم جدید، کودک خود را حمایت کنند. سپس بگذارند تا کودکان این مفاهیم را به تنهایی به کار ببرند.
در طول استفاده مشترک، از این تکنیک میتوانید با توضیح کلمات دشوار، ارتباط دادن محتوای در حال استفاده با تجربیات واقعی، یا کمک به کودک برای به کار بردن آنچه از رسانه آموختهاند در موقعیتهای روزانه دیگر، بهره بگیرید.
انتخاب محتوای با کیفیت بالا
تحقیقات نشان میدهد که کیفیت محتوا نقش مهمی در میزان یادگیری کودکان دارد.
به دنبال محتوای آموزشی بگردید که برای آموزش مهارتهای خاص، مانند: زبان، ریاضیات یا یادگیری اجتماعی-عاطفی طراحی شده است.
یک برنامه آموزشی باید هدف آموزشی واضحی داشته باشد و بازخوردهای واضح و مشخصی برای حمایت از یادگیری کودکان ارائه دهد. این برنامه باید با یک داستان سرگرمکننده ارائه شود.
تشویق به بحث و اندیشه
پس از استفاده از رسانههای دیجیتال، کودکان خود را تشویق کنید که درباره آنچه دیده یا بازی کردهاند، صحبت کنند.
این کار کمک میکند تا مطالب را تقویت کنید و هرگونه سوءتفاهم را برطرف نمایید. فکر کردن به کودکان کمک میکند تا ارتباطاتی بین آنچه آموختهاند و زندگی خودشان ایجاد نمایند و درک عمیقتری پیدا کنند.
به عنوان مثال، اگر برنامهای درباره پنگوئنها آموزش میدهد، میتوانید با صحبت درباره اینکه آیا ممکن است پنگوئنها را در باغ وحش ببینید، یا اینکه کودک در کدام کتابها مطلبی درباره پنگوئنها خوانده است، ادامه دهید.
تطبیق روشها با رشد کودک
با رشد کودکان، امکان دارد نیاز به حمایت مستقیم کمتری در هنگام استفاده از رسانهها وجود داشته باشد، اما استفاده مشترک همچنان ارزشمند است.
کودکان بزرگتر را میتوان به بحثهایی که آنها را به فکر کردن انتقادی درباره رسانههایی که استفاده میکنند، تشویق کرد. این کار میتواند به آنها کمک نماید تا فعالیتهای مرتبطی مانند: تحقیق درباره موضوعی که در یک مستند دیدهاند یا خلق چیزی از آنچه که دیدهاند، سوق دهد.
تعادل بین زمان استفاده از صفحهنمایش و فعالیتهای دیگر
رسانههای دیجیتال میتوانند به کودکان در یادگیری کمک کنند، اما مهم است که تعادل را در زمان استفاده از صفحهنمایش با فعالیتهای دیگری که از رشد کودک حمایت میکنند، مانند: کتاب خواندن، بازی در بیرون و تعامل رو در رو با دیگران، برقرار کنیم.
برای اینکه رسانههای دیجیتال بخشی از یک روز متعادل باشند، خانوادهها باید سعی کنند آن را با کودکان خود به طور مشترک استفاده نمایند.