اینتل تعداد زیادی گزینه GPU قابل تهیه با قیمت مناسب برای گیمرهای با بودجه محدود ارائه داده است و در این راستا برنامه های خود را برای معرفی ردیابی مسیر(Path Tracing) اعلام کرده است.
به گزارش تکناک، در گذشته این GPU ها از ویژگی های رندرینگ پیشرفته مانند ردیابی مسیر (Path Tracing) برخوردار نبوده اند.
اینتل در واقع، بر اساس مقالات تحقیقاتی مختلفی که توسط اینتل منتشر شده است، GPU های ARC و همراه با انواع iGPU ها، در آینده ممکن است قابلیت پردازش نور با استفاده از شبکه های عصبی در زمان واقعی را داشته باشند. این اجازه می دهد تا همه گیمرها بدون خرج زیاد، از فیزیک واقعی نور در بازی ها لذت ببرند.
ردیابی مسیر چیست و چرا مهم است؟
میخواهید بدانید ردیابی مسیر (Path Tracing) چیست؟ در اصل، ردیابی مسیر یک تکنیک گرافیک کامپیوتری است که شبیهسازی میکند که نور در یک محیط واقعگرایانه چگونه رفتار میکند. به عبارت دیگر، نور در بازی ها را واقعی تر می کند و باعث می شود رفتار آن به صورت طبیعی باشد.
ردیابی مسیر می تواند اثرات بصری شگفت انگیزی را به دست آورد. این شامل موارد زیر است:
- سایه های نرم
- عمق میدان
- تاری حرکت
- Caustics
- نور غیرمستقیم
اما به همراه این ویژگیهای بصری، ردیابی مسیر نیاز به قدرت پردازشی زیادی دارد و ممکن است برای رندر کردن تصاویر بدون نویز یا آرتیفکت، طولانی شود. به همین دلیل، همیشه به GPU های پیشرفته محدود می شد. اما با توسعههای آینده Intel Arc و Intel iGPU ، این قابلیت ممکن است برای عمومی قابل دسترس باشد.
رندرینگ عصبی به موقع، ردیابی مسیر پیشنهادی Intel را روی ARC GPUS و IGPUS مقرون به صرفه ایجاد خواهد کرد.
مقالات منتشر شده توسط Intel ، در مورد پردازش نور با استفاده از شبکه های عصبی در زمان واقعی هستند. این مقالات همچنین به مزایای پردازش نور با استفاده از شبکه های عصبی در ردیابی پرتو، نمونه برداری و سایه افکنی می پردازند. اینتل معتقد است که رساندن پردازش نور با استفاده از شبکه های عصبی در سری مقرون به صرفه از Arc و iGPU آن، می تواند باعث شود که ردیابی پرتویی کارآمدتر و سریعتری برای همه به دست آید.
در حال حاضر، Intel در حال کار بر روی چندین ابزار عصبی است که میتواند ردیابی مسیر در زمان واقعی را تا ۹۰٪ فشردهسازی نسبت به رندر کنندههای اصلی، ارائه دهد. در همین حین، تکنیک رندرینگی که اینتل از آن استفاده می کند همچنین میتواند عملکرد بالاتری را ارائه دهد. اینتل در Path Tracing in a Trillion Triangles در مورد همه این موارد بحث و گفتگو کرده است.
Intel می گوید: اینها اجزای مهمی هستند که می توانند باعث شوند که رندرینگ واقعگرایانه با ردیابی مسیر، در GPU های مقرون به صرفهتری مانند GPU های Arc اینتل ، قابل دسترس باشد.
GPUS بودجه چگونه عمل خواهد کرد
Intel به تازگی یک نمایش ارائه کرده است. در این نمایش، شرکت الگوریتمهای کارآمد را بر روی GPUهای بودجهای و با توان کمتری از سری Arc نشان داده است. در حال حاضر، بازی CyberPunk 2077 تنها بازی است که تصاویر واقعی ردیابی مسیر را ارائه می دهد. اما برای لذت بردن از تصاویر ردیابی مسیر، نیاز به کارت های گرافیک RTX 4080 یا RTX 4090 دارید که کارت های گران قیمتی هستند.
اگر سیستم شما با یکی از این GPU ها کار نمی کند، نیاز به استفاده از الگوریتم های DLSS دارید. در حالی که DLSS میتواند تصاویر خوبی ارائه دهد، در برخی موارد میتواند کیفیت بصری تصویر اصلی را نیز تضعیف کند. Intel می گوید که رویکرد شرکت، ارائه ردیابی مسیر در زمان واقعی را بدون کاهش کیفیت در GPU های با قیمت مناسب Arc خواهد بود.
Intel همچنین درباره ایجاد چارچوب پردازش نور با استفاده از شبکه های عصبی در زمان واقعی به صورت منبع باز صحبت کرده است. این کار باعث می شود تا فروشندگان و توسعه دهندگان شخص ثالث بتوانند از آن در سخت افزار خود استفاده کرده و عملکرد این راه حل با قیمت مناسب را بهبود بخشند.
در همین حین، انویدیا نیز در حال کار برای ارائه تکنیک های پردازش نور با استفاده از شبکههای عصبی بیشتر است. اخیراً در کنفرانس Siggraph ، فناوری های Neural Radiance Caching و Neural Compression را معرفی کرد. بنابراین، با تکنیک جدید، GPU های با قیمت مناسب اینتل Arc و iGPU ها می توانند کنار کارت های Nvidia با تکنولوژی بصری سطح بالا قرار بگیرند.
یک نکته جالب دیگر در اینجا این است که این شرکت با استفاده از این تکنولوژی، GPU های Arc را برای آینده امن می کند. همچنین، در چند ماه اخیر، برای GPU های Arc تخفیف قیمت خوبی اعمال شده است. اگر به دنبال لذت بردن از کیفیت بصری بالا در بازی های مورد علاقه خود هستید، این GPU ها را در نظر بگیرید.