استارتاپ پرپلکسیتی، فعال در حوزه جستجوی هوش مصنوعی، قصد دارد تیکتاک را خریداری کرده و الگوریتم آن را متنباز کند. این شرکت برنامه خود را برای بازسازی و تغییر ساختار تیکتاک ارائه داده که میتواند مدلهای الگوریتمی این پلتفرم را شفافتر و در دسترس عموم قرار دهد.
به گزارش تکناک، این شرکت در بیانیهای اعلام کرده که آمادگی دارد الگوریتم تیکتاک را از پایه بازنویسی کرده و آن را بدون ایجاد انحصار، به شکل متنباز عرضه کند.
ورج مینویسد که به گفته پرپلکسیتی، این استارتاپ با برخورداری از تواناییهای فنی سطح بالا و استقلال بهعنوان یک شرکت کوچک، میتواند الگوریتم تیکتاک را بهگونهای بازسازی کند که تحت نفوذ هیچ شرکت بزرگی نباشد؛ برخلاف دیگر پیشنهاددهندگان مانند رقبای بزرگ یا کنسرسیومهای سرمایهگذار که ممکن است ارتباطاتی با ByteDance، مالک چینی تیکتاک، داشته باشند.
در طرح پیشنهادی پرپلکسیتی ، اقدامات زیر پیشبینی شده است:
- طراحی مجدد الگوریتم تیکتاک در دیتاسنترهای آمریکایی با نظارت داخلی
- شفافسازی و متنباز کردن سیستم پیشنهاددهی محتوا
- ارتقای زیرساخت هوش مصنوعی با فناوری Nvidia Dynamo
- افزودن امکان ارجاعدهی به ویدیوها مانند قابلیتهای فعلی پلتفرم پرپلکسیتی
- ادغام موتور جستجوی پرپلکسیتی با محتوای ویدیویی تیکتاک
- بهبود تجربه شخصیسازی برای کاربرانی که حسابهای خود در دو پلتفرم را به هم متصل میکنند
- توسعه قابلیتهای چندزبانه با بهرهگیری از ترجمه خودکار

در حالیکه دولت آمریکا قصد دارد تیکتاک را از بازار داخلی حذف کند، ByteDance تمایلی به واگذاری شعبه آمریکایی این شبکه اجتماعی نشان نداده است. این موضوع در ماه ژانویه با رأی دیوان عالی ایالات متحده وارد مرحلهای تازه شد و تیکتاک برای حدود ۱۴ ساعت غیرفعال شد. پس از آن، دونالد ترامپ رئیسجمهور وقت، با صدور یک فرمان اجرایی، اجرای این ممنوعیت را به مدت ۷۵ روز به تعویق انداخت؛ ضربالاجلی که اکنون به تاریخ ۵ آوریل نزدیک شده است.
پرپلکسیتی نخستینبار در ژانویه پیشنهاد خرید تیکتاک را ارائه کرد، اما این استارتاپ با رقبایی همچون Oracle، Microsoft و کنسرسیومی به رهبری Frank McCourt روبهروست. تحلیلگران ارزش عملیات تیکتاک در آمریکا را بین ۳۰ تا ۵۰ میلیارد دلار برآورد میکنند، در حالی که گزارشها نشان میدهد پرپلکسیتی در حال مذاکره برای جذب سرمایهای است که ارزش آن را به حدود ۱۸ میلیارد دلار برساند.
این استارتاپ که در سال ۲۰۲۲ تأسیس شده، بیشتر با اقدامات تبلیغاتی جنجالیاش شناخته میشود. از جمله این اقدامات میتوان به پخش تبلیغی با حضور بازیگر سریال «بازی مرکب»، یعنی Lee Jung-jae اشاره کرد که در آن اشتباه Google در بخش AI Overviews به سخره گرفته شده بود. به گفته مدیر ارشد تجاری شرکت، بیش از ۲.۵ میلیون دلار برای پخش این تبلیغ در ایالات متحده هزینه شده است.
همچنین تلاشهایی برای اسپانسری یک تیم فرمول یک با بودجه ۵ میلیون دلاری و معرفی بازیگر سریال Silicon Valley یعنی Jimmy O. Yang بهعنوان مدیر ارشد امنیتی شرکت از دیگر اقدامات پرسروصدای پرپلکسیتی بوده است. با توجه به این سوابق، برخی کارشناسان تردید دارند که پیشنهاد خرید تیکتاک جدی باشد و آن را صرفاً اقدامی تبلیغاتی تلقی میکنند.