از این پس کاربران میتوانند فید پینترست خود را شخصیسازی کرده و نمایش تصاویر تولیدشده توسط مدلهای هوش مصنوعی را در دستهبندیهای خاص محدود کنند.
به گزارش تکناک، پس از افزایش شدید تصاویر تولیدشده با هوش مصنوعی در فید کاربران و اعتراض گسترده به محتوای موسوم به «AI slop»، پینترست روز پنجشنبه مجموعهای از ابزارهای جدید را معرفی کرد تا کاربران بتوانند میزان محتوای تولیدی توسط هوش مصنوعی را که در فید خود میبینند کنترل کنند.
همچنین، پینترست اعلام کرده است که در روزهای آینده برچسبهای «محتوای تولیدشده با هوش مصنوعی» را واضحتر و قابلتشخیصتر خواهد کرد.
این پلتفرم که کاربران از آن برای جستوجو و ذخیره ایدههای خلاقانه و خریدهای احتمالی استفاده میکنند، در هفتههای اخیر با انتقادهایی روبهرو شده است؛ چرا که محتوای ساختهشده توسط GenAI بهطرز چشمگیری افزایش یافته و فضای سایت را اشباع کرده است. رسانهها نیز با بازتاب این نارضایتیها، از خود پرسیدهاند آیا هوش مصنوعی پینترست را از مسیر اصلی خود منحرف کرده یا هنوز میتوان آن را نجات داد.
اگر این مشکل بدون راهحل باقی بماند، میتواند شهرت پینترست و در نهایت درآمد آن را با تهدیدی جدی روبهرو کند. تشخیص محتوای مصنوعی نیز روزبهروز دشوارتر میشود، زیرا حجم عظیمی از دادههای وب توسط هوش مصنوعی تولید میشود و کیفیت این تصاویر بهحدی افزایش یافته که دیگر بهسادگی قابل شناسایی نیستند. پینترست با اشاره به پژوهشهای دانشگاهی یادآور شد که هماکنون ۵۷ درصد از تمام محتوای آنلاین توسط هوش مصنوعی تولید یا ویرایش میشود.
بهدنبال این نگرانیها، طبق گزارش تککرانچ، پینترست اوایل امسال برچسبهایی با عنوان «AI modified» معرفی کرد؛ این برچسبها روی تصاویری ظاهر میشدند که متادیتای آنها یا سیستمهای خودکار شرکت تشخیص میدادند با هوش مصنوعی ساخته شدهاند. در همان زمان، پینترست وعده داده بود ابزارهایی در اختیار کاربران قرار دهد تا بتوانند میزان محتوای AI در فید خود را کاهش دهند.

اکنون این ابزارها رسماً فعال شدهاند و از طریق منوی تنظیمات در بخش Refine your recommendations در دسترس خواهند بود. در این قسمت، کاربران میتوانند تعیین کنند در چه دستههایی مانند زیبایی، هنر، مد و دکوراسیون خانه مایلاند کمتر محتوای تولیدشده با هوش مصنوعی در پینترست را ببینند. این شرکت گفته است در آینده، با توجه به بازخورد کاربران، دستههای بیشتری را به فهرست تنظیمات خواهد افزود و کاربران نیز هر زمان میتوانند تنظیمات خود را تغییر دهند.
کاربران همچنین میتوانند هنگام مرور پینها، بازخورد خود را نسبت به تصاویر هوش مصنوعی ارسال کنند. اگر تصویری به دلیل مصنوعی بودن برایشان جذاب نیست، کافی است از منوی سهنقطه آن پین، دستهبندی مرتبط را انتخاب کنند تا سامانه پیشنهادها شخصیتر عمل کند.
پینترست اعلام کرده این کنترلهای جدید نخست برای نسخه وب و دستگاههای اندروید فعال میشود و ظرف چند هفته آینده برای کاربران iOS نیز عرضه خواهد شد.
«مت مدریگال»، مدیر ارشد فناوری پینترست، در بیانیهای درباره این تغییرات گفت: «جامعه کاربران ما در مرکز همه تصمیمات ما قرار دارد. با ابزارهای جدید کنترل محتوای هوش مصنوعی، به کاربران این توانایی را میدهیم تا تجربه خود در پینترست را بیش از هر زمان دیگری شخصیسازی کنند. با ایجاد تعادلی صحیح میان خلاقیت انسانی و نوآوری هوش مصنوعی، تا هر فید بازتابی از آن چیزی باشد که واقعاً برای کاربران الهامبخش است.»