ورود ایکسباکس به صنعت بازی باعث شد پلیاستیشن با Take-Two توافق کند تا سه نسخه GTA از جمله قسمت سوم، Vice City و San Andreas بهطور انحصاری برای PS2 عرضه شوند.
به گزارش تکناک، فرنچایز GTA درحالحاضر بیشک محبوبترین و شناختهشدهترین مجموعههای صنعت بازیهای ویدئویی در سراسر جهان است. واکنشهای گسترده به اولین تریلر GTA 6 نشان میدهد که این سری برای دههها بخشی مهمی از فرهنگ عامه و دنیای سرگرمی بوده است.
بخش زیادی از میراث GTA با پلیاستیشن گره خورده است. با انتشار بازیهای محبوبی مانند Vice City و San Andreas بهعنوان انحصاری پلیاستیشن، بازیکنان این پلتفرم تاریخچهای طولانی با این سری دارند. بااینحال طبق مصاحبهای جدید، این رابطه ممکن بود هرگز بدون وجود ایکسباکس شکل نگیرد.
به نقل از Tech4Gamers، تمرکز اولیه پلیاستیشن بر بازیهای انحصاری همچنان نتایج مثبتی برای این شرکت بههمراه دارد. طبق گفته کریس دیرینگ، رئیس سابق پلیاستیشن اروپا، این شرکت همواره انحصاریبودن را در اولویت قرار داده است. این تمرکز اولیه بر انحصاریها، PS1 را به موفقیتی چشمگیر تبدیل کرد و فروش PS2 را به ۱۶۰ میلیون واحد رساند. بااینحال، ورود اولیه ایکسباکس به صنعت باعث نگرانی سونی شد.

کریس دیرینگ توضیح میدهد که تهدید ایکسباکس باعث شد تا پلیاستیشن پیشاز آغاز نسل PS2 بهدنبال توافقهای انحصاری با ناشران بزرگ برود و فرنچایز GTA یکی از این مجموعهها شد. وی گفت:
وقتی ایکسباکس را دیدیم، نگران شدیم. تعدادی از ما بهسراغ ناشران دلخواهمان رفتیم. یکی از این توافقها مربوط به سه نسخه بعدی GTA بود.
توافق پلیاستیشن با Take-Two منجر به این شد که سه عنوان اصلی بعدی این مجموعه، ازجمله GTA 3 و Vice City و San Andreas بهطور انحصاری برای پلیاستیشن عرضه شوند. اگرچه این بازیها بعداً برای ایکسباکس نیز منتشر شدند، در آن زمان GTA بهطور کامل با پلیاستیشن پیوند خورده بود. این اطلاعات زمانی جالبتر میشود که بدانیم ایکسباکس قبلاً پیشنهاد انحصاریبودن GTA 3 را رد کرده بود. مایکروسافت در آن زمان فکر میکرد که این بازی نمیتواند به موفقیت خاصی دست پیدا کند.