یک پتنت جدید از سونی نشان میدهد که کنترلرهای نسل بعدی پلیاستیشن از فناوری هپتیک بهبودیافته با استفاده از وزنههای متحرک برای ایجاد حس واقعیتر در بازیها بهره خواهند برد.
به گزارش تکناک،به نقل از وبسایت Tech4Gamers سونی همواره در زمینهی فناوریهای نوآورانه پیشرو بوده و اکنون پتنت جدیدی را به ثبت رسانده که میتواند گامی بزرگ در بهبود بازخورد هپتیک کنترلرهای پلیاستیشن باشد.
طبق پتنت جدید، کنترلرهای نسل بعدی پلیاستیشن به سیستم “وزنههای متحرک” مجهز خواهند شد که میتواند دقت و عمق بیشتری به بازخورد لمسی (Haptic Feedback) اضافه کند. این فناوری به جای استفاده از موتورهای ثابت که در کنترلرهای فعلی رایج است، اجازه میدهد که لرزشها بهصورت طبیعی در سراسر کنترلر جریان پیدا کنند.
در توضیح این پتنت آمده است: “یک کنترلر شامل تنظیمکنندهی مرکز ثقل است که دارای یک وزنهی متحرک بوده و میتواند از طریق یک مفصل چرخان در چندین محور حرکت کند. این وزنه در فاصلهی مشخصی از محور چرخش قرار گرفته است.”

این پتنت نشان میدهد که سونی به دنبال راهی ارزانتر و کارآمدتر برای بهبود بازخورد هپتیک در کنترلرهای آیندهی پلیاستیشن است. بهعنوان مثال، اگر بازیکنی در بازی شمشیری را به حرکت درآورد، حس حرکت شمشیر میتواند در سراسر کنترلر جریان پیدا کند، بهجای اینکه تنها یک لرزش ثابت ایجاد شود. این فناوری میتواند تجربهی بازی را بسیار طبیعیتر و غوطهورکنندهتر کند.
در بخش دیگری از این پتنت آمده است: “یکی از اهداف این طراحی، ارائهی کنترلری است که بتواند احساسات مختلف نیرویی را با هزینهای نسبتاً پایین منتقل کند.”
ایدهی کنترلرهای با بازخورد هپتیک متحرک، پیشتر توسط مایکروسافت نیز بررسی شده بود. ایکسباکس اخیراً پتنتی برای موتورهای هپتیک متحرک ثبت کرده که امکان تنظیم آنها بر اساس ترجیح بازیکن را فراهم میکند. به نظر میرسد که این نوآوری جدید پاسخ سونی به تلاشهای مایکروسافت در این زمینه باشد.
این تنها یکی از چندین پتنت نوآورانهای است که سونی در سالهای اخیر ثبت کرده است. این شرکت سیستمهایی را برای کاهش تأخیر در بازیها از طریق پیشبینی ورودیهای بازیکن و همچنین فناوری تشخیص واکنشهای احساسی بازیکنان در لحظه طراحی کرده است.