استودیوی بلوپوینت، بهجای خلق پروژههای جدید، به سمت توسعه بازیهای سرویسمحور سوق داده شده، اما اکنون با لغو پروژه اخیر، سرنوشت آن در هالهای از ابهام قرار دارد.
به گزارش تکناک و بر اساس تحلیل وبسایت Tech4Gamers، استودیوی بلوپوینت گیمز، که بهعنوان یکی از زیرمجموعههای PlayStation Studios شناخته میشود، به دلیل تواناییهای فنی و هنریاش در بازسازی بازیها، جایگاه ویژهای در بین طرفداران پلیاستیشن دارد. با این حال، به نظر میرسد این استودیو، به جای آنکه به خلق پروژههای جدید بپردازد و به یکی از ستونهای اصلی پلیاستیشن تبدیل شود، قربانی استراتژیهای سرویسمحور (Live-Service) سونی شده است.
در سالهای اخیر، بسیاری از توسعهدهندگان بزرگ به دلیل تلاش برای ورود به بازار بازیهای سرویسمحور شکست خوردهاند. بلوپوینت نیز که پیشتر با بازسازیهای تحسینشدهای مانند Shadow of the Colossus و Demon’s Souls تواناییهای خود را اثبات کرده بود، به جای تمرکز بر پروژههای خلاقانه، به توسعه یک پروژه سرویسمحور برای God of War سوق داده شد. این تغییر مسیر باعث هدررفت چهار سال از فعالیت این تیم شد.
ریمیک Demon’s Souls که بهعنوان یکی از عناوین لانچ پلیاستیشن 5 عرضه شد، از نظر فنی یک دستاورد قابلتوجه بود و همچنان یکی از بازیهای چشمنواز این کنسول به شمار میرود. این بازی تقاضا برای نسخه PC را نیز افزایش داده است. با این حال، بسیاری از طرفداران انتظار داشتند که بلوپوینت پس از موفقیتهایش در بازسازیها، یک پروژه کاملاً جدید و اورجینال را آغاز کند.
متأسفانه، پروژه سرویسمحور اخیر این تیم بهطور کامل لغو شد، و حالا این استودیو با چالشی جدی مواجه است. با توجه به چرخههای طولانی توسعه بازیهای AAA، به نظر میرسد که پروژه بعدی این تیم تا دوران پلیاستیشن 6 آماده نخواهد شد. این وقفه طولانی، تقریباً یک دهه میان دو انتشار متوالی این استودیو ایجاد میکند.
استودیوی بلوپوینت اکنون دو مسیر پیش رو دارد؛ اول آنکه با توجه به علاقه فعلی پلیاستیشن به ریمیکها، این استودیو میتواند روی بازسازی عناوینی مانند Bloodborne یا سهگانه اصلی God of War کار کند. این انتخاب نهتنها توسعه سریعتری را ممکن میکند، بلکه فرصت دوبارهای برای تیم ایجاد میکند تا از تجربیات گذشته استفاده کند.
راه دیگر این است که بلوپوینت بهجای تکیه بر بازسازیها، یک بازی جدید خلق کند. همچنین، سونی قصد دارد مجموعههای کلاسیک خود را احیا کند، و بلوپوینت میتواند مسئولیت بازگشت عناوینی مانند Jak & Daxter، Killzone یا دیگر فرنچایزهای فراموششده را بر عهده بگیرد. این رویکرد میتواند هویت جدیدی برای این استودیو ایجاد کند و جایگاه آن را در بین غولهای پلیاستیشن تثبیت کند.
در نهایت اما بلوپوینت باید مسیری را انتخاب کند که نهتنها استعدادهایش را به نمایش بگذارد، بلکه جایگاهش را بهعنوان یکی از ارزشمندترین استودیوهای پلیاستیشن تثبیت کند.