فهرست مطالب
شرکت پورشه اعلام کرده است که به دلیل کاهش استقبال از مدلهای برقی، قصد دارد خودروهای بنزینی و پلاگین هیبریدی (PHEV) جدیدی را به خط تولید خود اضافه کند.
به گزارش تکناک، این تصمیم در حالی اتخاذ شده که این شرکت هشدار داده است هزینههای مرتبط با توسعه مدلهای جدید احتراقی و سرمایهگذاری در فناوری باتری، بر سودآوری آن در سال جاری تأثیر منفی خواهد گذاشت. این خبر باعث کاهش ارزش سهام پورشه شده است.
01
از 05تلاش برای افزایش سود در کوتاهمدت
شرکت پورشه در تازهترین گزارش مالی خود اعلام کرد که انتظار دارد حاشیه سود عملیاتی آن در سال جاری بین ۱۰ تا ۱۲ درصد باشد، که به طور قابل توجهی کمتر از هدف بلندمدت شرکت برای رسیدن به بیش از ۲۰ درصد سود عملیاتی است.
در همین راستا، این خودروساز آلمانی تصمیم گرفته است مدلهای جدید بنزینی و پلاگین هیبریدی را به سبد محصولات خود اضافه کند تا سودآوری کوتاهمدت و میانمدت خود را بهبود بخشد.
با وجود این، شرکت پورشه هشدار داده است که عرضه این مدلهای جدید و افزایش سرمایهگذاری در توسعه باتری، هزینهای معادل ۸۰۰ میلیون یورو (۸۳۰ میلیون دلار) برای شرکت به همراه خواهد داشت.
این تغییر در استراتژی پورشه پس از آن رخ داد که میزان تحویل خودروهای این برند در سال گذشته ۳ درصد کاهش یافت. چین که یکی از مهمترین بازارهای پورشه به حساب میآید، بیشترین افت فروش را تجربه کرد و تحویل خودروهای این شرکت در این کشور ۲۸ درصد کاهش یافت. یکی از دلایل اصلی این کاهش، عدم توانایی پورشه در رقابت با خودروسازان برقی داخلی مانند: BYD، شیائومی و XPeng عنوان شده است.

02
از 05تغییرات مدیریتی و کاهش فروش مدلهای برقی
شرکت پورشه همزمان با این تحولات اعلام کرده که در حال مذاکره برای پایان همکاری با Lutz Meschke، مدیر مالی شرکت و Detlev von Platen، رئیس بخش فروش و بازاریابی است.
در بخش خودروهای برقی نیز پورشه با کاهش فروش مواجه شده است. این شرکت پس از عرضه مدل ۲۰۲۵ Taycan در سال گذشته، تنها ۲۰,۸۰۰ دستگاه از این خودرو را تحویل داد، که ۵۰ درصد کمتر از سال ۲۰۲۳ بود. همچنین مدل Macan EV که پورشه از اواخر سپتامبر تحویل آن را آغاز کرده، تاکنون ۱۸,۰۰۰ دستگاه فروش داشته است.

این اقدامات جدید نتوانستهاند مانع از کاهش ارزش سهام پورشه شوند. پس از انتشار گزارش جدید، ارزش سهام این شرکت یکی از بدترین روزهای خود را از زمان عرضه عمومی در سال ۲۰۲۲ تجربه کرد.
شرکت پورشه که زمانی ارزشی بالاتر از شرکت مادر خود، فولکسواگن داشت، اکنون شاهد کاهش ۵۰ درصدی ارزش بازار خود از اوج تاریخی در مه ۲۰۲۳ است.
03
از 05تحلیل بازار و چشمانداز آینده پورشه با خودروهای بنزینی
برخی کارشناسان معتقد هستند که بازگشت پورشه به تولید خودروهای بنزینی ممکن است در بلندمدت به ضرر این برند تمام شود. پورشه هماکنون نیز در رقابت با BYD و سایر برندهای چینی که سهم بزرگی از بازار خودروهای برقی را در اختیار دارند، دچار مشکل است.
در ایالات متحده نیز وضعیت چندان مطلوب نیست. فروش مدل Taycan در این کشور طی سال گذشته به ۴,۷۴۷ دستگاه کاهش یافت، که نسبت به سال ۲۰۲۳، ۳۷ درصد افت داشته است. حتی در سهماهه چهارم سال، این افت بیش از ۴۰ درصد بود و تنها ۱,۳۵۳ دستگاه به فروش رسید.
این در حالی است که رقابت در بازار خودروهای برقی در حال افزایش است. شرکتهایی مانند: Lucid و Rivian در حال کسب سهم بیشتری از بازار هستند و برندهایی نظیر ولوو، جنسیس و کادیلاک نیز مدلهای جدیدی را معرفی کردهاند.
04
از 05چالشهای پورشه در چین و تأخیر در مدلهای برقی
فشار رقابتی در بازار چین، از سوی خودروسازان داخلی همچنان در حال افزایش است. شیائومی که در آوریل سال گذشته نخستین خودروی برقی توسعهیافته خود، SU7 را عرضه کرد، توانسته است در سال ۲۰۲۴ بیش از ۱۳۵,۰۰۰ دستگاه از این مدل را تحویل دهد. این شرکت قصد دارد در تابستان امسال مدل دوم خود، YU7 را نیز روانه بازار کند.
در همین حال، گزارشهای اخیر نشان میدهند که پورشه ممکن است عرضه برخی مدلهای برقی خود، از جمله Cayenne EV را به تعویق بیندازد، که قرار بود در سال ۲۰۲۶ به بازار بیاید.
05
از 05آینده نامشخص پورشه حتی با تولید خودروهای بنزینی
با توجه به اینکه پورشه از هدف خود مبنی بر برقی شدن ۸۰ درصد از تحویلهای جهانی تا سال ۲۰۳۰ عقبنشینی کرده است، مشخص نیست که استراتژی این شرکت در آینده چگونه خواهد بود.
اکنون این پرسش مطرح میشود که آیا پورشه میتواند مسیر خود را تغییر دهد و با رقابت شدید در بازار خودروهای برقی کنار بیاید، یا اینکه با تمرکز بر مدلهای بنزینی، سهم خود را در این بازار از دست خواهد داد؟

















