کنسول پلیاستیشن ۶ (PS6) احتمالاً با ۲۴ گیگابایت رم عرضه خواهد شد تا از قابلیتهای یادگیری ماشین، فناوری PlayStation Spectral Super Resolution (PSSR) و تجربهای هوشمندانهتر در بازیها پشتیبانی کند. این حافظه اضافی به توسعهدهندگان امکان میدهد تا از الگوریتمهای پیشرفته برای بهبود گرافیک، هوش مصنوعی NPCها و گیمپلی تطبیقی بهرهبرداری کنند.
به گزارش تکناک،در حالی که کاربران هنوز سرگرم استفاده حداکثری از PS5 Pro هستند، نسل آینده کنسولها آرام و بیوقفه در حال نزدیک شدن است. و همانطور که اغلب اتفاق میافتد، این بار نه سونی بلکه کارشناسان فناوری Digital Foundry جرقه شایعات را روشن کردهاند.
در گام نخست، Alex Battaglia پیشبینی هیجانانگیز و البته کاملاً محتملی برای PS6 مطرح کرده است: دستکم ۲۴ گیگابایت RAM. این حافظه نه تنها برای افزایش کیفیت بافتها یا جلوههای انفجاری واقعیتر، بلکه بهویژه برای عملکردهای یادگیری ماشینی که میتواند تجربه بازی را متحول کند، در نظر گرفته شده است.
به نقل از پلیفرانت، توسعهدهندگان بازی و تولیدکنندگان سختافزار در حال حاضر بر روی راهکارهای گرافیکی هوشمندتر، شخصیتهای غیرقابل بازی (NPC) هوشمندتر و گیمپلی تطبیقی که خود را مانند یک صندلی گیمینگ خوشفرم با بازیکن هماهنگ میکند، کار میکنند. کلید این پیشرفت دیگر صرفاً در تررافلاپس یا سرعت پردازش نیست، بلکه در الگوریتمهای هوشمند نهفته است و این الگوریتمها بیش از هر چیز به حافظه زیاد نیاز دارند.

در ماه مارس، AMD فصل بعدی این داستان را با FSR4 نوشت؛ فناوریای که با الگوریتمهای PlayStation Spectral Super Resolution (PSSR) آموزش داده شده است. شاید این موضوع رؤیایی دور از دسترس به نظر برسد، اما سونی بابت همکاری در توسعه این فناوری، که در قالب پروژه مرموز Project Amethyst با همکاری AMD ایجاد شده، رسماً تقدیر شده است. این پروژه مشترک نه تنها پایه فنی PS6 را فراهم کرده، بلکه آغازگر عصر جدیدی در طراحی کنسولها محسوب میشود.
چیزی که تاکنون شبیه به علمی-تخیلی به نظر میرسید، ممکن است بهزودی به واقعیت تبدیل شود: ارتقای پویا که صرفاً بر اساس پیکسلها تصمیم نمیگیرد، بلکه زمینه و محتوا را نیز در نظر میگیرد؛ بافتهایی که متناسب با گیمپلی تنظیم میشوند؛ NPCهایی که نه فقط از پیش برنامهریزی شدهاند، بلکه تا حدی توانایی یادگیری خواهند داشت. به بیان ساده: PS6 میتواند نخستین Smart Console واقعی شود.
سونی هنوز بهطور رسمی PS6 را معرفی نکرده است، اما اظهارنظرهای پیشین Shawn Layden رئیس سابق پلیاستیشن نشان میدهد که این دستگاه صرفاً دیجیتال نخواهد بود، بنابراین طرفداران دیسک میتوانند نفس راحتی بکشند. از نظر فناوری، به نظر میرسد که چیپهای ۳D Stacked شرکت AMD که کارایی بیشتری را در فضای کمتر ارائه میدهند، گزینه محتملتری باشند.
PS6 هنوز در افق دور دیده میشود. اما اگر یادگیری ماشینی واقعاً به محور اصلی تبدیل شود، این دستگاه چیزی فراتر از یک ارتقا ساده خواهد بود و میتواند یک تغییر اساسی ایجاد کند. و ۲۴ گیگابایت RAM؟ اکنون دیگر غیرواقعی به نظر نمیرسد، بلکه اولین گام به سوی آیندهای بسیار هوشمندانه برای کنسولهاست