شرکت Tiberius Aerospace، گلوله توپخانهای با نام Sceptre TRBM 155HG تولید کرده که در دماغه خود مجهز به موتور رمجت است و این گلوله را به موشکهای مافوق صوت تبدیل میکند.
به گزارش تکناک، این موتور رمجت، بُرد این گلوله را بیش از چهار برابر گلولههای معمولی افزایش میدهد. این گلوله برای استفاده در تمامی توپهای ۱۵۵ میلیمتری استاندارد ناتو طراحی شده است. این پرتابه که بر پایه یک موتور رمجت کوچک ساخته شده است، بردی برابر با ۱۵۰ کیلومتر، سرعتی معادل ۳٫۵ ماخ و توانایی رسیدن به ارتفاع ۱۹۸۰۰ متر دارد.
«موتور رمجت» نوعی موتور جت بدون اجزای متحرک مانند کمپرسور و توربین است، که برای تولید نیروی پیشران در سرعتهای بالا طراحی شده است. این موتور فقط زمانی کار میکند که با سرعت بالا حرکت کند. این موتور از هوای ورودی، بدون استفاده از کمپرسور، برای احتراق سوخت بهره میبرد.
موتور رمجت زمانی که یک توپ را شلیک میکند، صدای مهیبی شنیده میشود و سپس گلوله با قوس به سمت هدف خود حرکت میکند و در افق ناپدید میشود. حال تصور کنید که پس از آن صدا، صدای «ووش» موتور رمجت شنیده شود، که گلوله را با شتابی بالا به ارتفاع زیاد میبرد، جایی که در مسیر مستقیم و با سرعت مافوق صوت پرواز میکند.
برد یک گلوله معمولی شلیکشده از توپ استاندارد ناتو با کالیبر ۱۵۵ میلیمتر حدود ۳۵ کیلومتر است. با افزودن فناوری کاهش مقاومت هوا، موتور راکتی کمکی و سیستم هدایت دقیق، این مقدار میتواند تا ۷۰ کیلومتر افزایش یابد.
اگرچه این میزان خوب است، اما هنوز جای پیشرفت دارد. یکی از راههای بهبود عملکرد گلوله توپخانه، نصب موتور رمجت در آن است.
گلوله در توپهای میدانی به وسیله گازهای منبسطشده ناشی از سوختن خرج داخل لوله شلیک میشود. پس از خروج گلوله از لوله، با سرعت حدود ۸۳۰ متر بر ثانیه در مسیر بالستیک حرکت میکند و تحت تأثیر اصطکاک هوا شروع به کاهش سرعت میکند. برخی از پرتابههای پیشرفته با استفاده از موتور راکتی کمی شتاب میگیرند، اما این شتاب برای مدت محدودی است.

در مقابل، موتور رمجت، گلوله را به یک وسیله پرنده تبدیل میکند، که میتواند در بیشتر مسیر خود پرواز پیوسته داشته باشد. رمجت در اصل یک موتور جت بدون قطعات متحرک است. در این موتور، برخلاف توربینهای معمولی که برای فشردهسازی هوا استفاده میشوند، سرعت اولیه پرتابه این وظیفه را انجام میدهد.
توپ، شتاب اولیه لازم را برای روشن شدن رمجت فراهم میکند. پس از آن، رمجت به طور مداوم سوخت میسوزاند و نسبت به موتورهای راکتی، مدت زمان بیشتری نیروی پیشران تولید میکند. این کار باعث افزایش قابل توجه برد گلوله و پرواز با سرعت مافوق صوت در ارتفاع بالا میشود.
ارتفاع پروازی بالا اهمیت ویژهای دارد؛ چرا که Sceptre از سیستم هدایت ترکیبی GPS/اینرسی و سامانه اصلاح هدف با کمک هوش مصنوعی بهره میبرد و میتواند با حاشیه خطای ۵ متر به هدف برخورد کند. پرواز در ارتفاع بالا، به طور بالقوه آن را از محدوده اختلالات جنگ الکترونیکی خارج میکند. همچنین دقت بالای آن اجازه میدهد تا تنها با یک محموله انفجاری ۵٫۲ کیلوگرمی عملکرد مؤثری داشته باشد.
گلوله Sceptre با سوخت مایع کار میکند و با انواع سوختهای Diesel، JP-4 و JP-8 سازگار است. سیستم سوخترسانی لحظهای آن امکان ذخیرهسازی تا مدت ۲۰ سال را فراهم میسازد. شرکت سازنده اعلام کرده که این گلوله در ایالات متحده تحت آزمایشهای میدانی قرار گرفته و هزینه آن به طور قابل توجهی کمتر از موشکهایی با برد مشابه است.