گوشیهای آمریکایی و اروپایی هنوز با باتریهای کوچک ۵۰۰۰ میلیآمپر عرضه میشوند که به دلیل قوانین قدیمی حملونقل در آمریکا است و ارتباطی با کاهش هزینه ندارد.
به گزارش تکناک، با وجود آنکه گوشیهای پرچمدار در چین، مانند: شیائومی ۱۵ اولترا و ویوو X200 پرو، با باتریهایی ۶۰۰۰ میلیآمپرساعتی عرضه میشوند و تا سال ۲۰۲۶ استاندارد ۷۰۰۰ میلیآمپر ممکن است به یک قاعده تبدیل شود، اما مدلهای جهانی همین گوشیها باتریهایی با ظرفیت پایینتری دارند. برای مثال، نسخه آلمانی شیائومی ۱۵ اولترا تنها ۵۴۱۰ میلیآمپرساعت ظرفیت دارد و ویوو X200 پرو نیز در اروپا با باتری ۵۲۰۰ میلیآمپرساعتی عرضه میشود.
گلکسی S26 اولترا سامسونگ که برای عرضه در سال ۲۰۲۶ برنامهریزی شده است، همچنان از همان باتری ۵۰۰۰ میلیآمپرساعتی استفاده میکند، که از زمان گلکسی S20 اولترا در سال ۲۰۲۰ بدون تغییر باقی مانده است.
دلیل این عقبماندگی باتریها از سوی برخی تحلیلگران، به قوانین محدودکنندهای مانند مقررات حملونقل فدرال آمریکا با کد 49 CFR 173.185 نسبت داده میشود. بر اساس این قانون، اگر ظرفیت باتری لیتیوم-یونی از ۲۰ واتساعت (تقریباً معادل ۵۰۰۰ میلیآمپرساعت) فراتر رود، به عنوان کالای خطرناک کلاس ۹ طبقهبندی میشود، که هزینههای حملونقل را به طور چشمگیری افزایش میدهد. منابعی مانند حساب کاربری UniverseIce@ نیز به همین موضوع اشاره کردهاند.

در اتحادیه اروپا نیز محدودیتهایی مشابه، هرچند با جزئیاتی نامشخص، مانعی برای استفاده از باتریهای بزرگتر ایجاد کردهاند. برندهای چینی مانند ویوو و شیائومی مجبور هستند در بازارهای غربی این قوانین را رعایت کنند و برندهای غیرچینی مانند سامسونگ، اولویت را به رعایت این مقررات میدهند تا نوآوری در ظرفیت باتری داشته باشند.
با وجود این، برخی برندها مانند وانپلاس راهکارهایی برای دور زدن این محدودیتها یافتهاند. به عنوان نمونه، وانپلاس ۱۳ از باتری دوقلو با ظرفیت کلی ۶۰۰۰ میلیآمپرساعت استفاده میکند که هر سلول آن بهتنهایی زیر ۲۰ واتساعت باقی میماند و در مجموع ظرفیت بالاتری را فراهم میآورد.
گزارشها نشان میدهند که گوشیهای چینی در سال ۲۰۲۶ ممکن است باتریهایی با ظرفیت بیش از ۷۰۰۰ میلیآمپرساعت داشته باشند؛ موضوعی که میتواند شکاف میان بازار چین و بازارهای غربی را در صورت ادامه محدودیتها، عمیقتر کند.
اما آیا این باتریهای پرظرفیت واقعاً خطرناکتر از نمونههای کوچکتر در بازارهای آمریکا و اروپا هستند؟ دادههای اخیر نشان میدهد که چنین نگرانیهایی لزوماً با واقعیت همخوان نیست. بر خلاف این تصورات، شواهد فعلی حاکی از افزایش قابل توجه در حوادث مربوط به باتریهای بزرگتر نیست. در واقع، برخی از موارد اخیر انفجار یا آتشسوزی گوشیها بیشتر مربوط به پرچمداران سامسونگ بودهاند؛ آنهم در حالی که ظرفیت باتری این گوشیها از مرز تعیینشده فراتر نرفته است.
این موضوع نشان میدهد که مقررات فعلی در آمریکا و اتحادیه اروپا بیش از آنکه بر مبنای ریسک واقعی تدوین شده باشند، بر اساس استانداردهای قدیمی هستند و به بازنگری نیاز دارند.