ردیت در توافقنامهای جدید، به یکی از شرکت بزرگ هوش مصنوعی اجازه داده تا به پلتفرم محتوای تولیدشده کاربران خود دسترسی داشته باشد.
بهگزارش تکناک، ردیت با یکی از شرکتهای هوش مصنوعی برای فروش محتوا به توافق رسیده است. ارزش این قرارداد سالانه حدود ۶۰ میلیون دلار است؛ اما ممکن است باتوجهبه برنامههای عرضه عمومی ردیت تغییر کند.
بهنقل از بلومبرگ، تا همین اواخر اکثر شرکتهای هوش مصنوعی بدون کسب مجوز، دادههای خود را از وبسایتهای عمومی جمعآوری میکردند؛ اما این روش ازنظر قانونی مشکلساز شده است و شرکتها تلاش میکنند تا دادهها را ازطریق روشهای مطمئنتری جمعآوری کنند.
مشخص نیست ردیت با کدام شرکت قرارداد بسته است؛ اما ارزش این قرارداد بسیار بیشتر از پیشنهاد ۵ میلیون دلاری OpenAI به ناشران خبری برای استفاده از دادههایشان است. طبق گزارش نیویورک تایمز، اپل نیز در حال مذاکره برای عقد قراردادهای چندساله با شرکتهای خبری بزرگ است که ارزش آن میتواند حداقل ۵۰ میلیون دلار باشد.
این خبر پس از گزارش اکتبر گذشته منتشر شد که در آن ادعا شده بود ردیت درصورت توافقنکردن با شرکتهای هوش مصنوعی برای فروش دادههای آموزشی، دسترسی موتورهای جستوجوی گوگل و بینگ را مسدود میکند. منبع این شایعه به واشنگتن پست گفته بود که ردیت میتواند بدون موتورهای جستوجو زنده بماند.
اینکه آیا این ادعا درست است یا خیر، مهم نیست؛ زیرا یکی از بهترین راهها برای دورزدن هرزنامههای بهینهسازی موتور جستوجو (SEO) در نتایج جستوجو، اضافهکردن کلمه «ردیت» به عبارت جستوجو است. بااینحال، ردیت پیشازاین نیز نشان داده است که میتواند دربرابر فشارها مقاومت کند.
سال گذشته، این شرکت پس از تغییراتی که در قیمت دسترسی به API شخص ثالث ایجاد کرد و باعث شد توسعهدهندگان محبوبترین برنامههای ردیت فعالیت خود را متوقف کنند، با موفقیت از بزرگترین اعتراض در تاریخ خود عبور کرد.
همانطورکه بلومبرگ گزارش میدهد، درآمد ردیت تا پایان سال ۲۰۲۳، سالانه ۲۰ درصد افزایش یافت؛ اما همچنان ۲۰۰ میلیون دلار از هدف ۱ میلیارد دلاری تعیینشده در دو سال قبل کمتر بود.
طبق گزارشها، هنگام عرضه عمومی سرمایهگذاری که انتظار میرود در مارس اتفاق بیفتد، این شرکت احتمالاً به ارزش ۵ میلیارد دلار دست پیدا کند. این رقم نصف ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلاری است که ممکن بود ردیت در آخرین تلاش خود برای عرضه عمومی در سال ۲۰۲۱، قبل از رکود بازار، به آن دست مییافت.